Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-11-06, 15:14
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Okej, men kan du ge ett exempel på hur du ska beskriva klockan 3 i soltiden till någon att ni kan mötas upp då på parkeringen? Utan att använda sig av klockslag.

Och hur har du tänkt dig vintertiden när solen inte ens syns? Ta kiruna, där den är helt borta i vadå 4 veckor? Hur ska du beskriva tiden då?
Naturligtvis är det tillåtet att använda klockslag. Enda skillnaden är att du använder verkliga klockslag dvs verklig soltid.

I Kiruna får man väl kravla upp på berget då? Jag använder med framgång sedan lång tid tillbaka denna ring som är mycket ljuskänslig. Sådana ringar användes på landet fram till 1800 talet och kallades allmogering över hela Europa. Peasant ring eller farmers ring.

https://www.helios-sonnenuhren.de/en...-solar-ring-ii

En app i telefonen skulle kunna göra samma sak. Dessutom har jag ett smartband för puls och syresättning etc. Det lär finnas en klockfunktion i den som jag aldrig behövt använda eftersom jag har ringen.

Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Att använda soltid stället till problem.
Taget ur minnet så skiljer det sig 22 minuter mellan Stockholm och Göteborg.
Förr spelade det ingen större roll, när man räknade restiden i dagar och veckor.
Att kommunicera via brev tog lång tid.
Idag har vi kommunikation som sker i realtid och väldigt korta restider.
Att då bestämma möten efter solen är mycket vanskligt.

Vad är det för fel på sommar och normaltid?
De är fake. Vi måste återgå till att leva i verklighetens exakta soltid i dessa yttersta dagar.

Armbandsur och dess faketid är något som en viss folkgrupp lurat på oss för att ha sina fingra djupt nere i dina besparingar.

Avslutningsvis kan man hålla ett öga på djuren som har en intuitiv känsla för verklig soltid.
Senast redigerad av Lao Tzu 2025-11-06 kl. 15:19.
Citera
2025-11-06, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
De är fake. Vi måste återgå till att leva i verklighetens exakta soltid i dessa yttersta dagar.

Armbandsur och dess faketid är något som en viss folkgrupp lurat på oss för att ha sina fingra djupt nere i dina besparingar.

Avslutningsvis kan man hålla ett öga på djuren som har en intuitiv känsla för verklig soltid.

Klockor idag (och vem fn har arbandsur numera, om man inte är av en avvikande iställning) säger exakt den tid som är rimlig givet jorden rotation mot solen. Med undantag för sommartid, nåt som ansågs öka produktiviteten .. för att man änna kunde grilla när man kom hem från jobbet?

På det stora hela är sommartid svårt att motivera om man inte drar in grill.

Men klockorna visar rätt tid, beroende på hur vi definierar den och att du inte har råd med en swatch är en helt annan fråga. Min telefon håller tiden alldeles bra.
Citera
2025-11-06, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu

Vad är det som är fake menar du?
Yttersta dagar?
Vad pratar du om?

Varför måste vi återgå till soltid?
Man ändrade på det för att det ställde till problem i ett modernt samhälle.

Vill du återgå till att färdas till fots också för att du är rädd att tappa din själ om du färdas fortare än 15 km/h ?
Citera
2025-11-10, 00:34
Medlem
Jonas1968s avatar
Varenda tidtabell måste anpassas till Göteborgstid, Örebrotid, Stockholmstid, Visbytid osv. Blir oerhört krångligt. Alla TV-tablåer måste göras separat då Rapport 19:30 i Stockholm kommer bli Rapport 19:08 i Göteborg.
Mycket krångel för något som vi inte tjänar något på.
Citera
2025-11-10, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Varenda tidtabell måste anpassas till Göteborgstid, Örebrotid, Stockholmstid, Visbytid osv. Blir oerhört krångligt. Alla TV-tablåer måste göras separat då Rapport 19:30 i Stockholm kommer bli Rapport 19:08 i Göteborg.
Mycket krångel för något som vi inte tjänar något på.
Det fanns ett förslag till det: GMT.

Eftersom alla såklart gnällde, fick det ett politiskt korrekt namn: Universal time coordinated, eller UTC. Men det e same shit, såklart. En gång tänkte vi att gemensam klocka är bra, så låt oss använda meridianen som passerade Greenwich. Låt oss sätta det till 0.

Och det funkar än, det kan enbart slås om folk går med på att "jobba" 02-10, etc. Tidszonerna vi har e inte perfekta, men dom gör sitt jobb.
Citera
2025-11-12, 00:30
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PleaseIgnore
Det fanns ett förslag till det: GMT.

Eftersom alla såklart gnällde, fick det ett politiskt korrekt namn: Universal time coordinated, eller UTC. Men det e same shit, såklart. En gång tänkte vi att gemensam klocka är bra, så låt oss använda meridianen som passerade Greenwich. Låt oss sätta det till 0.

Och det funkar än, det kan enbart slås om folk går med på att "jobba" 02-10, etc. Tidszonerna vi har e inte perfekta, men dom gör sitt jobb.
Tidszonerna utgår ju från GMT och Sveriges tidsmeridian är en timma före GMT. Skuille vi ha GMT i Sverige och inte GMT+1 så skulle det dock bli middag klockan 11 och ännu mörkare på eftermiddagarna än det redan är.
Citera
2025-11-12, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Tidszonerna utgår ju från GMT och Sveriges tidsmeridian är en timma före GMT. Skuille vi ha GMT i Sverige och inte GMT+1 så skulle det dock bli middag klockan 11 och ännu mörkare på eftermiddagarna än det redan är.
Hehe, det var lite poängen. Antingen måste du meddela "Jag e på lunch (i tidszon UTC+1, CET)" eller så skriver du "Jag är på lunch (11-12)".

Eller om du jobbade i New York, "Jag är på lunch (06-07)."

Det e som alltid en ytterligare dimension man måste meddela angående tider. Om man skulle skriva till en amerikan "mötet startar 14:30Z" så lär du få se nån som ser mer frågande än Roy i Macken.

Mer standardiseringar, och kanske att skita i sommartid är en av dom. Eller att sverige bestämmer sig att ALLTID ha sommartid, det finns fördelar med det.
Citera
2025-11-12, 19:48
Moderator
Neksnors avatar
Att ange lokal soltid är ju helt vansinnigt om man ska kommunicera med någon på annan plats. För att andra ska fatta måste man ange både soltid och meridian, då kan andra lägga in "Videomöte med Vladimir på tisdag klockan 13.07, 37° Ö". Det enklaste vore att alla körde UTC, men då blir det jobbigt eftersom en del idioter anser att man måste gå upp mitt i natten. Det är bara att lära sig att man, beroende på vistelseort, käkar lunch runt klockan 21.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in