Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-11-06, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla-Plutten
Det handlar om styckning och inte slakt..

En proffsig styckare har flera knivar slipade när dagens arbete börjar och även ett brynstål under dagen på företaget...

Går man ifrån att slipa knivarna under dagens arbete, så har man inte där att göra överhuvudtaget.
Är det lagackord så ännu värre för övriga arbetare...
Så låt mig fråga - slakteri anställda ingår alltså i separata uppgifter på själva slakteriet?
Det kan alltså varit tjafs mellan dessa två avdelningarna. En slaktare som knivskar en styckare då alltså?
När man läser nyheten uppfattar man först detta som hänt vara en olycka med en skarpslipad kniv som skulle föras till sitt arbetsmoment. Fast man finner det vara aggressiva personer som arbetstagare på då själva slakteriet.

Är det rätt uppfattat ?
Senast redigerad av Halvtrasch 2025-11-06 kl. 14:32.
Citera
2025-11-06, 15:28
Medlem
Utifrån alla negativa händelser som skrivits om Dalsjöfors slakteri , förstår man att det hänger en ondska i luften mellan arbetstagarna.
Kan skälet vara den allt för stora uppgiften med att inkludera även arbetsuppgifterna som SCAN hade.
Scan låg i skara förut, men all slakt är flyttad till Borås och just Dalsjöfors.

Sammanfattar man detta blir resultatet dubbelt så stort arbete för varje anställd.
Det kan resultera i att osämjan växer sig starkare , till och med bilda ett aggressivt beteénde vilket verkar ligga bakom dessa aggressiva personerna inom företaget.

Jag ser orsak och verkan i helheten.
Senast redigerad av Halvtrasch 2025-11-06 kl. 15:36.
Citera
2025-11-06, 18:15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Halvtrasch
Så låt mig fråga - slakteri anställda ingår alltså i separata uppgifter på själva slakteriet?
Det kan alltså varit tjafs mellan dessa två avdelningarna. En slaktare som knivskar en styckare då alltså?
När man läser nyheten uppfattar man först detta som hänt vara en olycka med en skarpslipad kniv som skulle föras till sitt arbetsmoment. Fast man finner det vara aggressiva personer som arbetstagare på då själva slakteriet.

Är det rätt uppfattat ?

Slakt och styckning är två olika avdelningar på grund av att inte köttet ska komma i kontakt med slaktavfall såsom innehåll i tarmarna med mera...
I slakten avlivas djuren, töms på blod och inälvor..
Bort med klövar, huvudet, eventuellt testiklarna och flå huden..
Grisar kan även skållas och ta bort borsten...
Att jobba i slakten är inte vem som helst som klarar av att utföra...
Brukar vara ett fåtal som arbetar i själva slakten..
Moderna slakterier har robotar som gör många moment innan det går till själva styckeriet via en bana med krokar...

Är många styckare som jobbar ihop vid sidan om varandra, troligtvis är det där bråket uppstått..
De styckar olika detaljer och är det någon som slänger över köttet till den bredvid och träffar kroppen, så gör det rätt ont..
Det är lite större bitar än kött i affären...

Korrekt att knivarna måste vara rejält vassa och är nästan lika vassa som en skalpell vid operation...
Ett misstag och kan bli ett ordentligt sår...
Styckare jobbar i kyla så man blöder inte så länge, men djupt så blir det att åka in och sy såret...

Personligen tycker jag att det är fel med massproduktion av kött överhuvudtaget..
Är inte något jag äter varje dag...
Citera
2025-11-06, 18:35
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Halvtrasch
Utifrån alla negativa händelser som skrivits om Dalsjöfors slakteri , förstår man att det hänger en ondska i luften mellan arbetstagarna.
Kan skälet vara den allt för stora uppgiften med att inkludera även arbetsuppgifterna som SCAN hade.
Scan låg i skara förut, men all slakt är flyttad till Borås och just Dalsjöfors.

Sammanfattar man detta blir resultatet dubbelt så stort arbete för varje anställd.
Det kan resultera i att osämjan växer sig starkare , till och med bilda ett aggressivt beteénde vilket verkar ligga bakom dessa aggressiva personerna inom företaget.

Jag ser orsak och verkan i helheten.

En del gick även till Linköping...

I den branschen så finns det även många gästarbetare ifrån utlandet...

Har du eller någon annan kontroll på namnen på de som är inblandade och vad som var upprinnelsen till detta..
Finns väldigt nedvärderande ord såsom på polska..

Jupp, stress och adrenalin är inte så bra kombination med ännu mer arbete och ansvar...
Citera
2025-11-06, 19:26
Medlem
Intresse av att veta vad alla dessa (inblandade) heter - som arbetar på slakteriet i Dalsjöfors
Själv har man inget namn alls att ens börja med , men har läst om någon gris eller svin-general (troligtvis någon från ledningen) han borde ha information på alla aktuella arbetstagare. Även gästarbetare inom företaget.
Annars är nog företagets framtid i hårt blåsväder skulle jag tro.
Citera
2025-11-07, 09:16
Medlem
Ingen ur personalen verkar - få lov att berätta.
Företaget har med andra ord tystat ner händelsen.
Ett dåligt eftersatt beteénde som i sin tystnad skriker högt.
Min lust att köpa kött - är sämre idag.

Ser händelsen som brutal och hänsynslös , trots att det fanns en liten chans att det kan ha varit en olycka.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in