Flashback bygger pepparkakshus!
2025-11-04, 18:21
Medlem
Adelaides avatar
Funderar på att åka till Venedig i vår. Tänker 4 dagar. Vad får man inte missa? Hur undviker man turistfällor?

Har varit i Italien förut och jag älskade det. Det verkar dock inte vara så mycket partyliv där? (inte därför jag åker iofs).
Citera
2025-11-04, 18:29
Medlem
Hela Venedig är en turistfälla. Olidligt att ta sig igenom gatorna. Måste du åka, så räcker 2 dagar
Citera
2025-11-04, 18:36
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Hela Venedig är en turistfälla. Olidligt att ta sig igenom gatorna. Måste du åka, så räcker 2 dagar

Kan bara instämma. Åk någon annanstans.
Citera
2025-11-04, 18:39
Medlem
Timoteuss avatar
Tror att du måste boka tid på museerna för att få se dem, inklusive Markuskatedralen.
Som jag minns det, var konstmuseet Accademia väldigt bra.
Är du där vid karnevalen har de något slags friterade bollar som är ohyggligt goda.
Citera
2025-11-04, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timoteus
Tror att du måste boka tid på museerna för att få se dem, inklusive Markuskatedralen.
Som jag minns det, var konstmuseet Accademia väldigt bra.
Är du där vid karnevalen har de något slags friterade bollar som är ohyggligt goda.

Frittelle
Citera
2025-11-04, 18:47
Medlem
pn222jws avatar
Glasbruket i Murano lär vara mycket fint.
Citera
2025-11-04, 19:05
Det är ett ställe du bara åker till när det är lågsäsong. Det är en mardröm och som någon annan sade turistfälla annars.
Citera
2025-11-04, 20:50
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
i MGlasbruketurano lär vara mycket fint.
Det var en av två saker jag var nöjd med "långa" dagsturer till Venedig jag tog från Rovinj tvärs över Adratiska havet för drygt 10 år sedan.
Jag vet inte om Italien motarbetar sådan turism numera.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Rovinj?wprov=sfla1
Citera
2025-11-04, 21:40
Medlem
Carrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Funderar på att åka till Venedig i vår. Tänker 4 dagar. Vad får man inte missa? Hur undviker man turistfällor?

Har varit i Italien förut och jag älskade det. Det verkar dock inte vara så mycket partyliv där? (inte därför jag åker iofs).

Har alltid velat åka till Venedig, tills jag såg lite lives därifrån på Youtube. Fyfan ser ut som en myrstack!!

Vet inte hur Florens är, annars hade jag valt det.
Citera
2025-11-05, 11:04
Medlem
Citat:

Som andra i tråden nämnt, hela Venedig är en turistfälla.Har varit där ett antal gånger med kryssningsbåtar, visserligen före pandemin, och det var olidligt. Om du känner att du måste dit är det förmodligen bäst att ta reda på när lågsäsongen är som djupast, och ta två eller tre dagar där. Detsamma gäller Florens.
Citera
2025-11-05, 18:00
Medlem
Secunduss avatar
Under en resa till Kroatien tog vi båt över till Venedig. Åkte dit på morgonen och sen tillbaka på kvällen. Klart värt ett besök, det är trots allt en annorlunda stad, men en heldag räcker med råge.
Citera
2025-11-15, 08:58
Medlem
Åk till Lido di Jesolo och bada och bo billigt,toppenställe.Sen dagstur(er) in till Venedig.
Citat:

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in