2025-11-04, 13:02
Medlem
StonedMonkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Då kan de väl dricka lättöl istället, billigare, om de gillar ölsmaken så mycket. För mig låter det som att "leka med elden" att dricka alkoholfri (nästan, för den är inte riktigt alkoholfri) öl om man "vilande" alkoholberoende men de gör som de vill givetvis.

Nej enligt mig kan man inte dricka alkohol om man är alkoholist, och det är om jag förstår det 0,5 % Jag och många nyktra alkoholister håller med dig om att det är att leka med elden, majoriteten jag känner till gör det inte! Förstod inte riktigt vad du menar med "vilande" alkoholberoende, en gång alkoholist alltid alkoholist, det är som allergier eller diabetes, det går inte över för att man ändrar sina levnadsvanor, man får lära sig leva med det helt enkelt.
Citera
2025-11-04, 13:06
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StonedMonkey
Nej enligt mig kan man inte dricka alkohol om man är alkoholist, och det är om jag förstår det 0,5 % Jag och många nyktra alkoholister håller med dig om att det är att leka med elden, majoriteten jag känner till gör det inte! Förstod inte riktigt vad du menar med "vilande" alkoholberoende, en gång alkoholist alltid alkoholist, det är som allergier eller diabetes, det går inte över för att man ändrar sina levnadsvanor, man får lära sig leva med det helt enkelt.

Jo förstår heller inte vad skribenten där menar. Inga tidigare alkoholister kommer ju ens våga med en sådan öl. Det blir ju en trigger bara detta att det smakar som öl.
Citera
2025-11-04, 13:12
Medlem
Jag! För att det är gott (något helt annat än lättöl). Om jag inte är ute efter rus, ska köra bil eller annat som är olämpligt i kombo med alkohol. Följdfrågor på det?
Citera
2025-11-04, 13:16
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Ja vem köper alkoholfri öl och dricker det? Vad är meningen med att dricka detta? Öl dricks väl pga av alkoholen i första hand och knappast för att det är sådan god dryck? Dricker ni denna dryck och varför?

Jag dricker öl för att det är gott. Hade jag bara velat bli full hade jag kunnat dricka sprit vilket hade varit bättre för hälsan.

De som dricker alkoholfri öl är väl nykterister som ändå vill dricka något på krogen? Vad finns det för alternativ? Läsk, vatten och mjölk? Det är för barn.
Citera
2025-11-04, 13:22
Medlem
Hänt på krogen när jag vill va nykter.
Citera
2025-11-04, 13:23
Medlem
Citat:
Ja vem köper alkoholfri öl och dricker det? Vad är meningen med att dricka detta? Öl dricks väl pga av alkoholen i första hand och knappast för att det är sådan god dryck? Dricker ni denna dryck och varför?

Om man är under 20 år så dricker man för fylla. Är man vuxen dricker man för smaken.
Smaken av alkoholfri öl är rätt bra år 2025 och kan vara gott en varm dag.

Men du är nog under 20
Citera
2025-11-04, 13:30
Avstängd
PiffEllerPuffs avatar
Läsk till maten? Vem farao dricker det förutom barn, white trash och begåvningshandikappade?

Till mat dricker man vatten (kran eller kolsyrat), öl (lättöl eller stark) eller vin. Mjölk om man har behov av det.

De som dricker läsk, juice eller måltidsdrycker till mat bör buras in.
Citera
2025-11-04, 13:31
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StonedMonkey
Vilande menade jag icke aktiv alkoholberoende. Undviker ordet "alkoholist" då man är inte alkoholist, man är den man är och ska inte identifiera sig så (enligt mig nu enbart, andra kan tycka annat). Man har ett alkoholberoende, det är ett problem man får handskas med men man är inte sitt beroende.

Att då vara så korkad att dricka öl utan alkohol är ju en väldigt dum ide då smaken kan trigga suget i onödan att kliva på igen.
Citera
2025-11-04, 13:33
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiffEllerPuff
Läsk till maten? Vem farao dricker det förutom barn, white trash och begåvningshandikappade?

Till mat dricker man vatten (kran eller kolsyrat), öl (lättöl eller stark) eller vin. Mjölk om man har behov av det.

De som dricker läsk, juice eller måltidsdrycker till mat bör buras in.

Du menar alltså att 90 % av befolkningen i USA är barn, WT eller svagbegåvade?
Det är väl precis lika korkat att dricka alkoholfri öl till maten som läsk?
Citera
2025-11-04, 13:34
Medlem
Citat:
Nykter alkoholist här! Jag köper gärna en god alkoholfri öl ibland. Ship full of IPA är nog den som jag köpt mest faktiskt. På krogen/after work/Julboordet är det också trevligt att kunna ta sig en välsmakande öl utan alkohol.

Men det blir allt mer sällan nu faktiskt. Någon gång per månad kanske?
Citera
2025-11-04, 13:34
Medlem
Citat:
Precis.
Har försökt flera gånger, men enligt mig smakar öl bättre med alkohol.
Smakar bara blaskigt.
Bästa ölen enl. mig är en sval, inte för kall IPA med en alkohalt runt 5-6%.

Tips på någon öl som bekräftar att jag har fel mottages gärna.
Citera
2025-11-04, 13:37
Medlem
Mullrets avatar
Citat:

Bra kunna köra bil efteråt. Speciellt på krogen om man vill hitta kjoltyg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in