2025-11-07, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrelevant
Kom igen, EN starköl kan du dricka!

Ja, Jag brukar dricka en starköl när jag ska köra en stund senare. Dock orkade jag inte ta mig till systemet denna gången så det blev 2 folkisar istället.
Citera
2025-11-08, 13:56
Medlem
Jag drack alkohol fri öl när jag slutade dricka alkohol i 6 månader. Man fick sug på en kall öl på sommaren men valde att inte konsumera alkohol. Alkoholfri öl smakar jättegott när man har bestämt sig att vara nykter och solens värme slår på.
Citera
2025-11-08, 13:58
Medlem
Pinoputchins avatar
Jag dricker alkoholfri öl, till maten. Finns massor av toppengoda sådana att köpa numera.
Citera
2025-11-08, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Det finns två sätt att göra lättöl. Båda lika förödande för smaken. 1) man spär ut riktig öl med vatten. 2) man brygger med mindre malt, för hög temperatur, kortare jäsning och svag jäst för att hålla ner alkoholhalten.

Ingen slump att priset på lättöl är cirka hälften av priset på alkoholfri öl.

Vad man än gör med alkoholfri öl är dock i mitt tycke ännu mer förödande för smaken. Det finns några alkoholfria som är nästan okej men till samma nivå som en bra lättöl når de inte.
Citera
2025-11-08, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Varför säger du så. Flera av de som Systemet listar är på 0.0 procent. Menar du att de då förlorar sin definition av öl, eller att det är mikroskopiska alkoholrester? Jag tycker Mariestads på 0.5 från mataffär'n är helt okej när man ska festa hårt nån gång (en räcker), men tar gärna tips.

https://www.systembolaget.se/produkt/alkoholfritt/mariestads-195202/

Märkligt att den alkoholfria varianten kostar ungefär lika mycket per liter jämfört med starköl. Den alkoholfria varianten borde vara billigare i och med att den inte beskattas på samma sätt. Jag ser absolut ingen anledning att köpa alkoholfri öl när det är så skev prissättning på varan.
Citera
2025-11-08, 19:00
Medlem
bithaxs avatar
Jag brukar köpa det ibland. Tycker carlsbergs alkoholfria smakar helt ok.
Ofta väljer jag alkoholfritt för att jag ska köra bil hem från en restaurang, och då vill man ju inte sitta dricka alkohol, men man vill ändå ha känslan lixom. T.ex. passar öl skitbra till indiskt, och då är det ju trist att missa halva grejen bara för att man valde att ta bilen dit.
Citera
2025-11-09, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solna-Turken
Märkligt att den alkoholfria varianten kostar ungefär lika mycket per liter jämfört med starköl. Den alkoholfria varianten borde vara billigare i och med att den inte beskattas på samma sätt. Jag ser absolut ingen anledning att köpa alkoholfri öl när det är så skev prissättning på varan.
Delvis kan det förklaras med att när man gör alkoholfri öl så börjar man med att göra starköl, för att efteråt ta bort alkoholen. Det är alltså ett extra steg i processen ovanpå det hela.

Men det är nog också att tillverkarna passar på när tillfället ges. Lättölet fanns redan som en inarbetad lågprisprodukt, och det hade även rätt mycket wt och gubbvarning över sig. Så när man började med alkoholfri öl så ville man marknadsföra det som ett finare alternativ. Lite som att det är samma målgrupp som hantverksbryggerier har, medan de som köper lättöl är samma kundkrets som köper en platta Norrlands Guld, helst på Eckerölinjen.

Fast jag är lite nyfiken på hur det skulle bli om man skulle testa att använda samma process för att tillverka lättöl som man använder för alkoholfri öl, dvs börja med en starköl och avlägsna alkoholen i efterhand, men då inte ta bort lika mycket. Det skulle kanske bli den bästa lättölen. Än så länge har jag då inte smakat någon alkoholfri öl som smakar rätt.
Citera
2025-11-11, 01:59
Medlem
Alltså smak är ju olika. Jag gillar öl, men dricker för att bli full, alltså dyngrak. Skulle aldrig dricka alkoholfritt eller bara 1-2 öl för att det är gott. Det ÄR gott men inte SÅ gott. Så jag fattar att folk gillar det men dricker bara vatten när jag inte dricker för att bli packad.
Citera
2025-11-12, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Alltså smak är ju olika. Jag gillar öl, men dricker för att bli full, alltså dyngrak. Skulle aldrig dricka alkoholfritt eller bara 1-2 öl för att det är gott. Det ÄR gott men inte SÅ gott. Så jag fattar att folk gillar det men dricker bara vatten när jag inte dricker för att bli packad.

Brukar köpa både alkoholfri och lättöl. Tycker att smaken är helt ok numera. För kanske 10 år sedan köpte jag uteslutande 3.5%. Är mest en fråga om att kunna dricka 1-2 burkar till lunch/middag och sedan köra bil direkt efteråt. Har slutat köpa 3.5% helt eftersom de andra smakar helt ok. Tidigare drack hellre vatten eller läsk till lunch och öl enbart till middagar hemma eller till chips/film.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in