Citat:
Ursprungligen postat av
Stiffinger
Så jag får inte ha åsikter om mjukvarustyrning i en tråd som handlar om det? Jag anser inte att det är okej att behöva betala extra för en funktion som faktiskt redan finns i det jag betalar för.
Du har naturligtvis rätt,
eller, jag håller med dig är väl kanske bäst att skriva.
Man bygger EN bil och väljer att programmera den olika för att kunna sälja olika versioner, som kan tillverkas av samma delar och på samma tillverkningslina. För att det blir billigare än att tillverka flera helt olika bilar på olika linor. Så långt inget konstigt.
Men, man utvecklar också system för att kunna "låsa funktioner" för att kunna ta mer betalt av vissa än av andra.
Resultatet blir att ALLA kunder får betala för mjukvaruutvecklingen för att låsa funktioner OCH FÖR alla komponenter som ingår i den dyraste modellen.
Som konsument som väljer en billigare modell, har man alltså betalat för både en fördyrad mjukvara OCH en massa delar/funktioner som man inte kan/får använda.
Man får också en bil som riskerar att drabbas av fel, som uppstår p g a komponenter eller funktioner som man inte kan använda...
Det här vore väl något för lagstiftarna i EU att ta tag i, förbjud att sälja bilar där kunden inte kan använda ALLA funktioner som finns i bilen man köpt. Utan att betala extra avgifter eller "abonnemang".
Spyr nästan bara jag tänker på ordet "abonnemang" nu för tiden, när det inte längre är något frivilligt.