2025-11-03, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Båda bilarna levereras med exakt samma motor, men för att kunna använda bilen som du köpt fullt ut måste du betala extra. Det handlar inte om att bilar levereras med olika motorer.

Det är precis som att du köper en jacka med en dragkedja som bara fungerar ibland, om du inte laddar ner en app och skaffar ett abonnemang på en dragskedjetjänst.

Nej, det är inte samma sak.

Och vad är det konstiga med att det är olika pris på olika motoreffekter?

Du betalar mindre om du vill ha färre Hk, mer om du vill ha fler?

Naturligaste saken i världen.
Citera
2025-11-03, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Nej, det är inte samma sak.

Och vad är det konstiga med att det är olika pris på olika motoreffekter?

Du betalar mindre om du vill ha färre Hk, mer om du vill ha fler?

Naturligaste saken i världen.
Problemet som jag ser det är att du betalar olika för exakt samma motor. Om jag köper en jacka med dragkedja vill jag inte betala extra för att kunna använda dragkedjan när jag vill.
Citera
2025-11-03, 23:19
Medlem
Citat:
Du är sjukt rolig. Hydraulik är mekaniskt.
Hydraulik är också ett ämne i ingenjörsvetenskapen som behandlar vätskors mekaniska egenskaper. Strömningsmekanik utgör den teoretiska grunden för hydrauliken. Hydraulik tillämpas inom många vetenskapliga och tekniska områden, och behandlas i ämnen som rörströmning, vattenkraft, pumpteknik, turbinteknik, grundvattenströmning, flödesmätning, kanalströmning och erosion.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Hydraulik

Inte när vi pratar mekaniska delar på en bil, även om man givetvis kan prata om vätskorna mekaniska egenskaper.

Länkarm är tex mekanisk.

Bromspedalen är mekanisk

Bromsoken är hydrauliska

Men det blir semantik av det, god natt!

Oavsett kan man byta dem utan dator, vilket var huvudfrågan
Citera
2025-11-03, 23:21
Medlem
Citat:
Inte när vi pratar mekaniska delar på en bil, även om man givetvis kan prata om vätskorna mekaniska egenskaper.

Länkarm är tex mekanisk.

Bromspedalen är mekanisk

Bromsoken är hydrauliska

Men det blir semantik av det, god natt!

Oavsett kan man byta dem utan dator, vilket var huvudfrågan
Hydraulik är mekansikt, du säger det ju själv.
Citera
2025-11-03, 23:22
Medlem
Citat:
Problemet som jag ser det är att du betalar olika för exakt samma motor. Om jag köper en jacka med dragkedja vill jag inte betala extra för att kunna använda dragkedjan när jag vill.

Men olika motoreffekt. Hur tillverkaren läser det är egentligen ointressant. Större motor eller mjukvarustyrning. Hade blivet dyrare för kunden i slutändan med olika motorer

Du får köpa en bil där den möjligheten inte finns, så slipper du vara irriterad på det
Citera
2025-11-03, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Det är pest. Precis som att datorer och telefoner slutar att fungera INNAN dom är utslitna, för att Bank ID och annat kräver nyare programvara.

Ja, helt jävla otroligt att EU lagstiftar om laddare för sådana enheter men skiter fullkomligt i detta stora problem.

Myndigheterna måste visa framfötterna mer och lagstifta mer för att styra dessa vidriga tillverkare. Även social media behöver lagstiftas mer, men det är en annan fråga.
Citera
2025-11-03, 23:25
Medlem
Citat:
Men olika motoreffekt. Hur tillverkaren läser det är egentligen ointressant. Större motor eller mjukvarustyrning. Hade blivet dyrare för kunden i slutändan med olika motorer

Du får köpa en bil där den möjligheten inte finns, så slipper du vara irriterad på det
Så jag får inte ha åsikter om mjukvarustyrning i en tråd som handlar om det? Jag anser inte att det är okej att behöva betala extra för en funktion som faktiskt redan finns i det jag betalar för.
Citera
2025-11-03, 23:39
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jemep55
Ja, helt jävla otroligt att EU lagstiftar om laddare för sådana enheter men skiter fullkomligt i detta stora problem.

Myndigheterna måste visa framfötterna mer och lagstifta mer för att styra dessa vidriga tillverkare. Även social media behöver lagstiftas mer, men det är en annan fråga.
Myndigheterna är inte intresserade. Den moderna världsordningen kräver masskonsumtion för att ekonomin ska fungera.

Alla snackar om miljön och skjuter skulden till vanliga människor som sliter och betalar skatt, samtidigt tvingas vi konsumera mat som gör oss sjuka och en jävla massa saker som vi egentligen inte behöver (NYA telefoner, datorer, elbilar...).
När det miljön skulle må allra bäst av är en betydligt minskad konsumtion, och tillverkning, av lyxartiklar och sånt vi regelbundet byter ut och kastar för att det är "omodernt".
Om alla i möjligaste mån konsumerade sånt som till 100% var tillverkat/odlat i hemlandet skulle mycket vara vunnet, troligen skulle konsumtionen minska också. Och det är världsekonomin livrädd för.

Angrip modeindustrin, i stället för vanligt folk som behöver värma sin bostad eller använda bilen för att komma till jobbet.
Citera
2025-11-03, 23:50
Medlem
StigAllans avatar
Detta med att man ska behöva köpa ny produkt med inbyggt fel är för mig kring 30 år gammalt.

Som exempel har jag en klockradio från ca år 1990 någon gång.

Reparerade den tre år efter inköp och den fungerar fortfarande.
Då fanns det bra reservdelar att tillgå och felkällorna var av enklast möjliga slag som elektrolyt läggs mot varm spänningsregulator för att förkorta livslängden.
Jag tittar upp på digitalsiffrorna på klockan var morgon men har ingen större tanke på tillgänglighet.
Men kul var gång den serverar korrekta klockan!

Köpte en diskmaskin för några månader sedan och den har säkert flera inbyggda felkällor.
Precis som dammsugaren.
Citera
2025-11-04, 00:00
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Så jag får inte ha åsikter om mjukvarustyrning i en tråd som handlar om det? Jag anser inte att det är okej att behöva betala extra för en funktion som faktiskt redan finns i det jag betalar för.
Du har naturligtvis rätt, eller, jag håller med dig är väl kanske bäst att skriva.

Man bygger EN bil och väljer att programmera den olika för att kunna sälja olika versioner, som kan tillverkas av samma delar och på samma tillverkningslina. För att det blir billigare än att tillverka flera helt olika bilar på olika linor. Så långt inget konstigt.

Men, man utvecklar också system för att kunna "låsa funktioner" för att kunna ta mer betalt av vissa än av andra.
Resultatet blir att ALLA kunder får betala för mjukvaruutvecklingen för att låsa funktioner OCH FÖR alla komponenter som ingår i den dyraste modellen.

Som konsument som väljer en billigare modell, har man alltså betalat för både en fördyrad mjukvara OCH en massa delar/funktioner som man inte kan/får använda.
Man får också en bil som riskerar att drabbas av fel, som uppstår p g a komponenter eller funktioner som man inte kan använda...

Det här vore väl något för lagstiftarna i EU att ta tag i, förbjud att sälja bilar där kunden inte kan använda ALLA funktioner som finns i bilen man köpt. Utan att betala extra avgifter eller "abonnemang".

Spyr nästan bara jag tänker på ordet "abonnemang" nu för tiden, när det inte längre är något frivilligt.
Citera
2025-11-04, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Myndigheterna är inte intresserade. Den moderna världsordningen kräver masskonsumtion för att ekonomin ska fungera.

Alla snackar om miljön och skjuter skulden till vanliga människor som sliter och betalar skatt, samtidigt tvingas vi konsumera mat som gör oss sjuka och en jävla massa saker som vi egentligen inte behöver (NYA telefoner, datorer, elbilar...).
När det miljön skulle må allra bäst av är en betydligt minskad konsumtion, och tillverkning, av lyxartiklar och sånt vi regelbundet byter ut och kastar för att det är "omodernt".
Om alla i möjligaste mån konsumerade sånt som till 100% var tillverkat/odlat i hemlandet skulle mycket vara vunnet, troligen skulle konsumtionen minska också. Och det är världsekonomin livrädd för.

Angrip modeindustrin, i stället för vanligt folk som behöver värma sin bostad eller använda bilen för att komma till jobbet.

Amen.
Citera
2025-11-04, 01:33
Medlem
Manginazs avatar
Vi är redan ränte och skatteslavar, vi är så indoktrinerade i detta så ytterst få klarar av att se igenom bluffen. Nu vill "eliten" (alltid med anknytning till Israel) att vi ska bli ännu svagare, vakna eller gå ner på knä.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in