2025-11-03, 10:40
Medlem
diseuses avatar
Pressmeddelande från brittiska polisen (Man charged in connection to major incident at Huntingdon station – Cambridgeshire):
Citat:
A man will appear at court this morning (3 November) charged in connection to a major incident on a train Cambridgeshire on Saturday evening (1 November).

Anthony Williams, 32, of Langford Road, Peterborough, is charged with ten counts of attempted murder, one count of ABH (Actual Bodily Harm), and one count of possession of bladed article in connection to the incident at Huntingdon.

He is also charged with another count of attempted murder and possession of a bladed article in connection to an incident at Pontoon Dock DLR station on 1 November.

He is due to appear at Peterborough Magistrates' Court later this morning.

Deputy Chief Constable Stuart Cundy said: "The criminal investigation and support for the victims is a priority for British Transport Police.”

“Our investigation is also looking at other possible linked offences. Following the charges authorised by the Crown Prosecution Service I would stress the importance of not saying or publishing anything which might jeopardise or prejudice ongoing criminal proceedings, or the integrity of the investigation."
Svenska medier väljer klantigt nog att översätta detta som att den misstänkte ”åtalas”, vilket inte riktigt stämmer.
Citera
2025-11-03, 10:49
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Anthony Williams heter GM.

https://www.bbc.com/news/live/c93dwq33vkwt

Citat:
The police say that Anthony Williams, 32, is also being charged with an additional count of attempted murder and possession of a bladed article in relation to an incident on London's DLR network in the early hours of Saturday.

Officers said that a victim suffered facial injuries after being attacked with a knife on a DLR train at Pontoon Dock at 00:46.

Williams was later identified as a suspect.
Citera
2025-11-03, 11:09
Medlem
SmartSkalles avatar
Tydligen var detta en galen neger som gick bärsärk och inte som brukligt en skäggig Arabisk Muslim. Ett undantag helt enkelt eftersom de tio sista rapporterna från Europol visar att totalt 421 personer dödades i terrordåd inom EU under åren 2014–2023. Av dessa föll 94 procent, 396 personer, offer för Muslimsk terror. En sammanställning över antalet skadade till följd av terrordåd ger en motsvarande bild.
Citera
2025-11-03, 11:28
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Är det vanligt, statistiskt sett.
Att fyllebråk slutar med 10 knivskurna till sjukhus och anti-Terror-enheter kommenderas ut?
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Är det vanligt att fyllebråk resulterar i helt oprovocerat våld med stickvapen?

Nej det är det inte. Så vad fan har det saken att göra?

Grattis till flashbacks mest korkade inlägg det här året. Bra jobbat!
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Säkert, men hur ofta leder ett fyllebråk till att två personer knivhugger tio andra personer ombord på ett tåg och ger nio av dem livshotande skador?
Citat:
Ursprungligen postat av JagSkaFixaDig
Rent statistiskt så är det oändligt mycket vanligare med islamistiska terrordåd när fler än en knvihuggs. I detta fall är det 10 personer eller fler som huggits.

Jag lägger min röst på ett islamistiskt terrordåd.

- "with a large knife" kan betyda machete. Då kan vi förvänta oss stora skador på offren.

Alla tuffa typer som svarat här verkar ha missat att jag replikerade på trådstarten direkt efter trådstarten med enbart informationen i trådstarten. Informationen då var flera skadade av knivvåld på ett pendeltåg i norra London en lördagskväll samt två gripna. Eftersom jag även läser engelska tidningar till vardags, och inte bara när det händer något extraordinärt, så vet jag att knivbråk är ganska vanligt i UK, även med flera skadade. Givet platsen och tiden var det alltså fullt rimligt att flagga för att det kunde handla om ett knivbråk modell större. Det som talade emot var möjligtvis det låga antalet gripna, men två är ändå mer än en, vilket hade varit det rimligaste antalet gärningsmän om det rört sig om ett terrordåd (eller vansinnesdåd, vilket det senare visade sig vara).

Sammanfattningsvis var alltså min gissning fullt rimlig givet den tillgängliga informationen.

Flera av er som svarat mig har dock minst lika fel som jag hade. Trots att ni postar ett halvt dygn senare och har oändligt mycket mer information tillgänglig, om ni hade brytt er om att läsa den. Det är pinsamt på riktigt.
Citera
2025-11-03, 11:28
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Pressmeddelande från brittiska polisen (Man charged in connection to major incident at Huntingdon station – Cambridgeshire):

Svenska medier väljer klantigt nog att översätta detta som att den misstänkte ”åtalas”, vilket inte riktigt stämmer.

Nej, att åtala så snabbt är väl knappast möjligt!
Handlar det i själva verket om en häktning?
Citera
2025-11-03, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagSkaFixaDig
Rent statistiskt så är det oändligt mycket vanligare med islamistiska terrordåd när fler än en knvihuggs. I detta fall är det 10 personer eller fler som huggits.

Jag lägger min röst på ett islamistiskt terrordåd.

- "with a large knife" kan betyda machete. Då kan vi förvänta oss stora skador på offren.

Inte i England och Wales. Tittar man på masshuggningar som har skett så verkar det oftare vara mentalt sjuka. Dock redovisas de mer sällan i svensk media.

Det var en stor kökskniv.
Citera
2025-11-03, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bourbon
Helt vanlig händelse i England, glömt om en vecka, ny händelse om några veckor.repetera

Det sker cirka 50 000 våldsbrott med kniv i England per år.
Citera
2025-11-03, 14:02
Medlem
otellos avatar
Orkar inte läsa tråden, var det ett fyllebråk eller en terrorattack?
Citera
2025-11-03, 14:32
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Orkar inte läsa tråden, var det ett fyllebråk eller en terrorattack?

Psykisk ohälsa är väl troligtvis orsaken? här är GM och en bild på snubben.

Anthony Williams 32 år.

https://www.telegraph.co.uk/content/...eg?imwidth=640

Det finns en video i länken om man scrollar ned.

https://www.telegraph.co.uk/news/202...est-news-lner/
Senast redigerad av JaBaDaBaDoo 2025-11-03 kl. 14:38.
Citera
2025-11-03, 14:53
Medlem
Room531s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det sker cirka 50 000 våldsbrott med kniv i England per år.
Inkluderar inte det motsvarande "brott mot knivlagen"? Alltså inte attacker, utan att någon bär på stickvapen..
Fast iofs, om man inkluderar hot, rån så kanske siffrorna når upp...
Citera
2025-11-03, 15:09
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
Psykisk ohälsa är väl troligtvis orsaken? här är GM och en bild på snubben.

Anthony Williams 32 år.

https://www.telegraph.co.uk/content/...eg?imwidth=640

Det finns en video i länken om man scrollar ned.

https://www.telegraph.co.uk/news/202...est-news-lner/
Tack för sammanfattning.
Citera
2025-11-03, 15:33
Medlem
Det va alltså inget terrorbrott utan person med mental ohälsa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem