Flashback bygger pepparkakshus!
  • 6
  • 7
2025-11-03, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxima95
Du får ursäkta men jag tror inte på detta när jag ser samhället omkring mig. Det är lite som de där undersökningarna man fick i högstadiet och gymnasiet där man skulle svara ärligt på om man provat narkotika samt polisens förvåning när Encro-telefonerna knäcktes, ojsan, narkotikamarknaden var visst 2-3 gånger större än vad vi trodde. De har ingen koll.

Om konsumtionen av droger har minskat så mycket över hela Europa, varför är det rekordbeslag av narkotika överallt? Är det bara samma personer som börjat knarka dubbelt så mycket? Gängen lever och frodas mer och mer för varje år och jag ser adidasriddare i flock mer och mer för varje år som går också, vad livnär de sig på, om inte narkotikaförsäljning?

Det stämmer inte att alkoholkonsumtionen har gått ned kraftigt. Det som har skett är att vi har en stor grupp ungdomar (invandrare) som säger att de inte dricker. Som är benhårda med att inte säga att de dricker eller använder droger. När någon frågar, i undersökningar ja i allt. Det är den stora skillnaden. I verkligheten så är det så att alkolhol används kanske lite mer än tidigare medan narkotika har gått upp extremt. Det finns gott om gymnasieelever som röker cannabis varje dag och som ofta använder kokain. Väldigt många tar droger väldigt casual, t ex när man umgås med vänner, och inte bara på fest.
Citera
2025-11-03, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
De här organisationer finns ju bara till för att politiker ska ha något att falla tillbaks på när det svårt att få andra gig. Det är heller inte ovanligt att unga "talanger" som partierna fiskat upp, uppmanas att engagera sig i den här sortens "folkrörelser", som en födkrok i väntan på genombrottet.

Det är precis likadant med studieförbunden, branschorganisationerna och "välgörenhetsorganisationer" som Verdandi och Rädda Barnen.

Det finns inga gräsrötter, och i praktiken inga engagerade från allmänheten. Det finns bara bidragspengar, som man kan fika upp och leva på medan man "opionsbildar".

Meningen är förstås att slippa de moralistiska och reaktionära konnotationerna som "IOGT NTO" förde med sig (vem är godtemplare är 2025?), så att organisationen ska framstå som en ny och fräsch organisation. Precis som när SHR blev "Visita - svensk besöksnäring" och när SKS blev Sensus.

Movendi ligger dock så nära tågbiljetten Movingo, att en förväxling är fullt möjlig!

Du har nog rätt här, jag tänkte först att namnbyte var idiotiskt eftersom det raderar ett väldigt starkt varumärke.
Men sen kom jag på att de här organisationerna är nog inte riktigt medlemsorganisationer längre och man har inget större intresse av att rekrytera medlemmar. Man lever helt som lobbygrupper i bakgrunden med några anställda och pengarna kommer in genom donationer och bidrag.
Citera
2025-11-03, 12:06
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Uselt namn. Osvenskt och låter som en j*vla flyttfirma.
Hela organisationen är osvensk, den tycks bestå av psykfall.
Citera
2025-11-03, 12:16
Medlem
Orm Ondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rostochlok
Det stämmer inte att alkoholkonsumtionen har gått ned kraftigt. Det som har skett är att vi har en stor grupp ungdomar (invandrare) som säger att de inte dricker. Som är benhårda med att inte säga att de dricker eller använder droger. När någon frågar, i undersökningar ja i allt. Det är den stora skillnaden. I verkligheten så är det så att alkolhol används kanske lite mer än tidigare medan narkotika har gått upp extremt. Det finns gott om gymnasieelever som röker cannabis varje dag och som ofta använder kokain. Väldigt många tar droger väldigt casual, t ex när man umgås med vänner, och inte bara på fest.

Jag tror tyvärr att det stämmer som du säger. Jag hör mycket rykten om ungdomar och åtkomst till droger, på platser som jag, när jag växte upp, aldrig skulle trott att sådant förekom. Redan på 90-talet, när jag själv var ung och ute i svängen mer än idag, fick jag en mindre chock när jag på en kurs om droger fick reda på att det var billigare med många sorters knark än alkohol. Ungdomarna kunde köpa "E" för ett par hundra kronor och bli höga som ett hus hela kvällen, medan de skulle ha fått lägga upp en tusenlapp för att få motsvarande fylla på någon pub eller krog.

Däremot hör jag många krögare och klubbar klaga på att ungdomarna går mindre på krogen och handlar mindre där, fast det kanske kan förklaras av att inflationen gjort mat och alkohol dyrare.
Citera
2025-11-03, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orm Onde
Jag tror tyvärr att det stämmer som du säger. Jag hör mycket rykten om ungdomar och åtkomst till droger, på platser som jag, när jag växte upp, aldrig skulle trott att sådant förekom. Redan på 90-talet, när jag själv var ung och ute i svängen mer än idag, fick jag en mindre chock när jag på en kurs om droger fick reda på att det var billigare med många sorters knark än alkohol. Ungdomarna kunde köpa "E" för ett par hundra kronor och bli höga som ett hus hela kvällen, medan de skulle ha fått lägga upp en tusenlapp för att få motsvarande fylla på någon pub eller krog.

Däremot hör jag många krögare och klubbar klaga på att ungdomarna går mindre på krogen och handlar mindre där, fast det kanske kan förklaras av att inflationen gjort mat och alkohol dyrare.

Jag är själv invandrare från mellanöstern och det är oftast väldigt viktigt att inte säga att man dricker alkohol. Gäller alla äldrar. Alkohol är något man sköter diskret, mycket diskret. Även om man har rykte om sig att vara en riktigt stökig kille så ser man ändå till att ha en image att man inte dricker alkohol. Eftersom bland mellanösternfolk så finns det en skvallerkultur. Man älskar att prata om andra. Därför sprids det snabbt om man skulle sitta på en krog och dricka. Därför förstår jag att statistiken idag ser väldigt bra ut.
Citera
2025-11-03, 12:31
Medlem
dragan-shitfuckers avatar
Citat:
Ojj, jag trodde IOGT betydde "Idioter Och Gamla Tanter"!
Tosingar hade jag för mig att det var.
Alternativt "I Ordning Groggarna Tages"
Citera
2025-11-03, 13:22
Medlem
inkognytos avatar
Den här dängan blev plötsligt helt inaktuell. Säger ändå rätt mycket om hur mycket hyckleri det krävs att vara en bra godtemplare.
https://www.youtube.com/watch?v=l8BL71zcBOI&t=109s
Citera
2025-11-03, 14:17
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Bra iakttagelse!
Citera
2025-11-05, 20:07
Medlem
knarkadamuss avatar
Citat:
De sex namn som fick störst stöd av beredningsgrupperna togs sedan vidare till plenum. Dessa namn var Desony, Nyktra, Nydeso, Nykterhetsrörelsen, Sobra och Movendi Sverige.
Desony, Nydeso och Movendi är alla ganska kassa namn. Antagligen så vill de bort från att det är en kristen organisation.
Citera
2025-11-07, 15:37
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Påminner om Movado - ett klockmärke. "Varje nykter minut är bra"... eller?

Jag tänkte också som att det är någon jävla amerikanisering som med allt nu för tiden, "move" (som iofs kommer från latin, väl? Rörelse)+ndi. Men det är inte riktigt hela sanningen, tanken är nog snarare: "modus vivendi" = sätt att leva. Men det låter ju skit ändå.
Citera
2025-11-09, 20:38
Moderator
HelgeBuks avatar
Narkotikapolitik --> Företagsskvaller
/Moderator
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto