Citat:
Ursprungligen postat av
rostochlok
Det stämmer inte att alkoholkonsumtionen har gått ned kraftigt. Det som har skett är att vi har en stor grupp ungdomar (invandrare) som säger att de inte dricker. Som är benhårda med att inte säga att de dricker eller använder droger. När någon frågar, i undersökningar ja i allt. Det är den stora skillnaden. I verkligheten så är det så att alkolhol används kanske lite mer än tidigare medan narkotika har gått upp extremt. Det finns gott om gymnasieelever som röker cannabis varje dag och som ofta använder kokain. Väldigt många tar droger väldigt casual, t ex när man umgås med vänner, och inte bara på fest.
Jag tror tyvärr att det stämmer som du säger. Jag hör mycket rykten om ungdomar och åtkomst till droger, på platser som jag, när jag växte upp, aldrig skulle trott att sådant förekom. Redan på 90-talet, när jag själv var ung och ute i svängen mer än idag, fick jag en mindre chock när jag på en kurs om droger fick reda på att det var billigare med många sorters knark än alkohol. Ungdomarna kunde köpa "E" för ett par hundra kronor och bli höga som ett hus hela kvällen, medan de skulle ha fått lägga upp en tusenlapp för att få motsvarande fylla på någon pub eller krog.
Däremot hör jag många krögare och klubbar klaga på att ungdomarna går mindre på krogen och handlar mindre där, fast det kanske kan förklaras av att inflationen gjort mat och alkohol dyrare.