• 1
  • 2
2025-11-01, 21:36
Medlem
Undersnusks avatar
IOGT-NTO, en av Sveriges mest välkända nykterhetsorganisationer, har bytt namn till Movendi Sverige. Namnbytet markerar en del av en större internationell rörelse där flera organisationer inom Movendi International samlas under ett gemensamt varumärke.

Movendi Sverige förespråkar en restriktiv alkoholpolitik som syftar till att minska konsumtion och skadeverkningar. Deras arbete bygger på principen att minskad tillgänglighet och tydlig reglering är avgörande för att skydda folkhälsan.

Hur effektivt är Movendi Sveriges arbete för att minska alkoholens skadeverkningar?
Ska ideella organisationer som Movendi ha större inflytande över politiska beslut?
Hur kan Movendi nå ut till unga i en tid där alkohol ofta normaliseras i media?

Källa: Länk
Citera
2025-11-01, 21:40
Medlem
Karmans avatar
Uselt namn. Osvenskt och låter som en j*vla flyttfirma.
Citera
2025-11-01, 21:44
Medlem
pn222jws avatar
Påminner om Movado - ett klockmärke. "Varje nykter minut är bra"... eller?
Citera
2025-11-01, 21:55
Medlem
Galejans avatar
Symptomatiskt för en organisation som kämpar för sitt liv - rebranding. Sanningen är att IOGT-NTO inte längre behövs. Alkoholkonsumtionen är på historiskt låga nivåer för personer under trettio. De enda som dricker regelbundet är människor över femtio. Gå in på Systemet vilken random dag som helst. Det är medelålders kvinnor som köper vin och gamla gubbar som köper öl och whisky. Ingen utom personalen är under femtio. Det finns helt enkelt inte ett behov för en nykterhetsrörelse i ett samhälle som dricker allt mindre och där stora grupper av medborgarna helt avstår alkohol av religiösa skäl.
Citera
2025-11-01, 21:55
Medlem
StonedMonkeys avatar
Tycker båda namnen är rätt kassa.. Och sen förstår jag inte riktigt vad nykterhetsrörelsen gör för nytta helt ärligt?
Citera
2025-11-01, 21:59
Medlem
IanMcEwans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Exakt vad jag tänkte.
Citera
2025-11-01, 22:10
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:

Japp men exakt. Men de är väl utför. Måste locka nya med nytt namn. Jag menar min mormor var med i IOGT och besökte deras symöten varje vecka. Idag är ju de gamla då de som ska bära organisationen födda på 60-talet. Det kommer krävas annat än symöten och kafferep. Därav just då ett mer modernt hippt namn. Fastän det ju inte alls var särskilt bra.
Citera
2025-11-01, 22:17
Medlem
Riksreptilens avatar
Liten favorit ur historuken

Citat:
Inte lysande men bättre än bara behålla sin fsavoritbiksgav i IOGT och försöka övertyga ungdomar att läsa mer på O

Enligt Wikipedia finns de i 112 länder med huvudkontor i samma stad som Sandvik:

" Movendi Internationals huvudkontor ligger i Stockholm.". 💪💃🕺

Tillägg: Ev är namnbytet en del i försoning med Vatikanen?
" 1883 utfärdade påven Leo XIII ett förbud för katoliker att delta på godtemplarnas möten. Antagligen därför att man misstänkte ett samröre mellan godtemplare och frimurare. ".
Senast redigerad av Riksreptilen 2025-11-01 kl. 22:29. Anledning: Stacfel
Citera
2025-11-01, 22:22
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
IOGT-NTO vet många vad det är och etsat sig in som varunamn i folks medvetande! Det kommer ta enormt långt tid om dom ens kommer att kunna etablera Movendi Sverige som namn!
Citera
2025-11-01, 22:24
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av IanMcEwan
Exakt vad jag tänkte.
Movinge är en flyttfirma jag tänker på och dom är extremt skitdåliga!
Senast redigerad av Carl-Ann von s 2025-11-01 kl. 22:33.
Citera
2025-11-01, 22:26
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StonedMonkey
Tycker båda namnen är rätt kassa.. Och sen förstår jag inte riktigt vad nykterhetsrörelsen gör för nytta helt ärligt?
Hålla folk... Nyktra?!!!
Citera
2025-11-01, 22:29
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
IOGT-NTO vet många vad det är och etsat sig in som varunamn i folks medvetande! Det kommer ta enormt långt tid om dom ens kommer att kunna etablera Movendi Sverige som namn!

Ja och det är ju ett namn som etsats sig fast hos många generationer. Movendi är det bara ett typ Web 2.00 företag? Extremt dumt är det. De skulle ju kunna vara med i denna internationella nya rörelse kanske heta Movendi Sverige i dokument. Men ha kvar IOGT-NTO som arbetsnamn.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in