2025-10-31, 22:17
Medlem
Som rubrik. Jag är arbetslös i dagsläget och har sökt mer än tusentals jobb, får inget, varit på ett dussin intervjuer men har inte nått hela vägen. Men så blev jag erbjuden att jobba som packare åt en försäljare på deepweb med månadslön på 45k. Tackade nej. Det suger dock att vara arbetslös och jag vet inte om jag faktiskt begått ett misstag? Ångrar det lite, de verkar vara väldigt professionella.

Vad tycker ni, gjorde jag rätt? Det var fritt fram att sluta när man ville men jag skulle ha varor för flera hundratusentals kr i min lgh.

Tråden handlar inte om att främja brott utan om arbetslöshetens desperation och etiska dilemman i gråzoner. Det finns stort utrymme för:

Ekonomisk analys: (45k skattefritt vs risker, straffskalor, beslag), vad anser ni om det? Kan ni förstå att man som ungkarl mitt i livet lockas av att falla in i kriminalitet?)

Finns det några personliga erfarenheter från arbetslösa eller före detta kriminella? Har läst igenom drugify-härvan samt en hel del förundersökningsprotokoll, är även aktiv med att beställa hem droger från säljarna så det är på så sätt man får kontakt, de är riktigt sköna kompisar.

Jag beskriver en personlig erfarenhet av att vara arbetslös och få ett oortodoxt erbjudande, vilket kan relateras till bredare diskussioner om hur arbetslöshet driver människor till riskfyllda val. Detta är inte olikt andra trådar i A&A som diskuterar gråzoner i arbetslivet, t.ex. odeklarerat arbete eller tvivelaktiga anställningar.

Hade ni tagit jobbet om det var 100k/månad istället för 45k? Vart går gränsen mellan "värt risken" och "aldrig i livet"? Är det moraliskt försvarbart att 'bara packa'?

Vad är det bästa jobbet med hög lön ni tackat nej till för att det 'inte lönade sig' eller var värt det?

Hade ni hellre jobbat svart som packare på lager (lagligt) för 30k – eller är skillnaden för stor?

Om du var arbetslös i 6 månader och hyresskulden växte – hade du tagit jobbet då? Jag har en hyra på 5000kr och är arbetslös utan inkomst vilket gör mig desperat.

Är alla som säger 'aldrig' bara hycklare för att de aldrig fått chansen? Hur många i den här tråden har faktiskt tackat JA till liknande?

45k är 540k/år skattefritt. Hur många år hade du behövt jobba för att tjäna samma LEGALT efter skatt? Hade ni tagit jobbet om det bara var cannabis istället för tyngre grejer? I jobbet så ingår kanske 10 olika droger.

Är folk som tackar nej bara rädda för polisen – eller bryr ni er faktiskt om samhället? Hade du tagit jobbet om du visste att ingen någonsin skulle få reda på det? Tänk att du har 200k i skuld och kronofogden ringer dagligen – fortfarande nej? Är det fegare att tacka nej eller att ta jobbet och ljuga för familjen? Hade ni hellre jobbat 80 tim/vecka på lager för 28k – eller 10 timmar på en månad för 45k svart? Om du kunde välja: 45k/månad som packare sen sluta när du vill, Tar du?

45k skattefritt för att tejpa paket – eller 25k efter skatt för att svettas på ICA. Vem är dumbom här egentligen? Ni som skriker 'aldrig i livet' – hur mycket kontant per månad skulle egentligen få er att svälja skammen? Är det skillnad på att packa knark och att jobba svart på bygge? Båda är ju 'ekonomisk brottslighet.

Tänk att du VET att ingen åker fast. Fortfarande för feg? Hur många här är 'tuffa' på Flashback men hade kissat ner sig om nån faktiskt erbjöd er möjligheten? Ni som röker weed på festen – varför är det okej att köpa men inte att packa? Är det moraliskt värre att packa narkotika än att sälja snus till 15-åringar på bensinmacken? Är ni bara avundsjuka för att ni aldrig fick chansen? Kommentera med 'FEG' om du aldrig skulle ta jobbet – vi räknar.

Diskutera.
Citera
2025-10-31, 22:25
Medlem
StorFetAnkas avatar
Smart att tacka nej. 45k/mån är en ganska rutten summa att få in skattefritt. Du måste ju tvätta pengarna, annars tar polisen allt du köper eftersom att du inte har inkomst å således inte bör ha så mycket pengar. Å att tvätta pengar kostar pengar om man gör det på ett sätt som är diskret nog för att minimera risken att åka fast. För den risken finns alltid där.

Ta ett hederligt jobb i stället, lönen blir något lägre men den är vit å så har du kollektivavtal å rättigheter som anställd så att du inte blir utnyttjad. Blir du utnyttjad på svartjobb så har du inga rättigheter, ingen du kan vända dig till för hjälp.
Citera
2025-10-31, 22:26
Medlem
cutepsychos avatar
FEG. Mitt psyke hade inte klarat stå och packa saker hela dagarna hade fan blivit knäpp
Citera
2025-10-31, 22:30
Medlem
Nu har jag mer än 45k i månadslön efter skatt så det skulle aldrig falla mig in.

Dessutom har jag familj, vapenlicenser med mera som jag är rädd om så skulle aldrig falla mig in att arbeta med något sådant.

Men någonstans går gränsen för alla. Så om jag rent hypotetiskt varit i ett annat läge i livet, kanske tidigare straffad och med fogden hängande över mig, då hade jag kanske kunnat ta ett liknande "jobb"
Citera
2025-10-31, 22:35
Medlem
Sqrbankens avatar
Ska jag vara ärlig orkade jag inte läsa igenom din text. Ögnade något om en kontakt på deepweb och hehe, nä...

Som direkt svar på rubrik, även om det var din bästa vän du känt i åratal som erbjöd dig gigget, så anser jag dock spontant att det är smart att tacka nej eftersom det i dagens digitala övervakningssamhälle är rätt bökigt att redovisa (förklara) oskattade transaktioner.

Banken skvallrar väl för pappa staten (tillika vapendragare) enbart om swish över 10K landar i loggarna numera?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NorrmalmsTortyr

Tråden handlar inte om att främja brott utan om arbetslöshetens desperation och etiska dilemman i gråzoner. Det finns stort utrymme för:

Ekonomisk analys: (45k skattefritt vs risker, straffskalor, beslag), vad anser ni om det? Kan ni förstå att man som ungkarl mitt i livet lockas av att falla in i kriminalitet?)

Nej, jag kan överhuvudtaget inte förstå att du vill bidra till att döda folk.
Citera
Medlem
Citat:

45k skattefritt för att tejpa paket – eller 25k efter skatt för att svettas på ICA. Vem är dumbom här egentligen?

Du ställer egentligen en rätt skarp fråga här – den handlar inte om moral i första hand, utan om incitament. Varför ska någon välja att slita för mindre pengar när ett kriminellt alternativ ger mer, snabbare och utan skatt? Det är en ekonomisk realitet som gör att många hamnar i gråzoner.

Men här är den nakna sanningen:
Du vinner kanske kortsiktigt på att tejpa knarkpaket – pengar in, ingen skatt, ingen chef som gnäller. Men du spelar mot ett system som har hela sin apparat riktad mot att krossa folk som gör precis det där. En dag knackar det på dörren, och plötsligt är 45k i månaden utbytt mot fyra år i fängelse, stämplad för livet. Det är inte moralpredikan – det är ren riskkalkyl.

På ICA förlorar du ekonomiskt men vinner i frihet – du kan resa, ha namn utan fläck, köpa bostad, sova utan paranoia. På den andra vägen säljer du din trygghet för ett fett kuvert.

Så frågan är inte “vem som är dumbom”. Frågan är: hur högt värderar du din frihet jämfört med snabb cash?

Det är inte fråga om du kommer åka dit, utan när. Och så kommer du hamna många år bakom galler, bland väldigt obehagliga människor. Och varje år du skakar galler hade du inte bara kunnat njuta av din frihet utan även kanske fått ett jobb. Du går miste om inkomster varje år bakom gäller. Och efteråt finns du i register och väldigt få kommer vilja anställa dig.
Citera
2025-10-31, 22:37
Medlem
lyssna på prime crime på alla araber och somalier som torskat , dom får inte en krona , blir lovade sen blåsta.
Citera
2025-10-31, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chunky000
lyssna på prime crime på alla araber och somalier som torskat , dom får inte en krona , blir lovade sen blåsta.
Jag skulle få betalt veckovis så inga problem. De är seriösa och skickar upp mot 50 paket om dagen
Citera
2025-10-31, 22:46
Medlem
Zaedrewss avatar
Jag menar 45k skattefritt vs risker. Kanske 10 år i svenskt fängelse för grovt narkotikabrott. Svensk rättvisa kommer inte ge dig fripass för du var på "golvet" bara.

Risken är väl mer om någon högre upp tror du snor från varan. Bara kanske fått för sig det. Ha någon att skylla på om de själv snor. Det är ju oftast de fotfolket som åker illa ut om man ser till tex avrättningarna i Mexico. Men nog ganska farligt i Sverige också.
Citera
2025-10-31, 22:48
Medlem
a-mortals avatar
Skaffa ett hederligt jobb. Bäst för mentala hälsan.
Hur kan man ens titta någon i ögonen efter att man paketerat knark liksom?
Man skulle inte kunna känna sig ett dugg stolt över någonting.

Nej är det enda man kan säga om man har en själ.
Citera
2025-10-31, 22:51
Medlem
Citat:
Som rubrik. Jag är arbetslös i dagsläget och har sökt mer än tusentals jobb, får inget, varit på ett dussin intervjuer men har inte nått hela vägen. Men så blev jag erbjuden att jobba som packare åt en försäljare på deepweb med månadslön på 45k. Tackade nej. Det suger dock att vara arbetslös och jag vet inte om jag faktiskt begått ett misstag? Ångrar det lite, de verkar vara väldigt professionella.

Vad tycker ni, gjorde jag rätt? Det var fritt fram att sluta när man ville men jag skulle ha varor för flera hundratusentals kr i min lgh.

Finns det några personliga erfarenheter från arbetslösa eller före detta kriminella? Har läst igenom drugify-härvan samt en hel del förundersökningsprotokoll, är även aktiv med att beställa hem droger från säljarna så det är på så sätt man får kontakt, de är riktigt sköna kompisar.

Jag beskriver en personlig erfarenhet av att vara arbetslös och få ett oortodoxt erbjudande, vilket kan relateras till bredare diskussioner om hur arbetslöshet driver människor till riskfyllda val. Detta är inte olikt andra trådar i A&A som diskuterar gråzoner i arbetslivet, t.ex. odeklarerat arbete eller tvivelaktiga anställningar.

Hade ni tagit jobbet om det var 100k/månad istället för 45k? Vart går gränsen mellan "värt risken" och "aldrig i livet"? Är det moraliskt försvarbart att 'bara packa'?

Vad är det bästa jobbet med hög lön ni tackat nej till för att det 'inte lönade sig' eller var värt det?

Hade ni hellre jobbat svart som packare på lager (lagligt) för 30k – eller är skillnaden för stor?

Om du var arbetslös i 6 månader och hyresskulden växte – hade du tagit jobbet då? Jag har en hyra på 5000kr och är arbetslös utan inkomst vilket gör mig desperat.

Är alla som säger 'aldrig' bara hycklare för att de aldrig fått chansen? Hur många i den här tråden har faktiskt tackat JA till liknande?

45k är 540k/år skattefritt. Hur många år hade du behövt jobba för att tjäna samma LEGALT efter skatt? Hade ni tagit jobbet om det bara var cannabis istället för tyngre grejer? I jobbet så ingår kanske 10 olika droger.

Är folk som tackar nej bara rädda för polisen – eller bryr ni er faktiskt om samhället? Hade du tagit jobbet om du visste att ingen någonsin skulle få reda på det? Tänk att du har 200k i skuld och kronofogden ringer dagligen – fortfarande nej? Är det fegare att tacka nej eller att ta jobbet och ljuga för familjen? Hade ni hellre jobbat 80 tim/vecka på lager för 28k – eller 10 timmar på en månad för 45k svart? Om du kunde välja: 45k/månad som packare sen sluta när du vill, Tar du?

45k skattefritt för att tejpa paket – eller 25k efter skatt för att svettas på ICA. Vem är dumbom här egentligen? Ni som skriker 'aldrig i livet' – hur mycket kontant per månad skulle egentligen få er att svälja skammen? Är det skillnad på att packa knark och att jobba svart på bygge? Båda är ju 'ekonomisk brottslighet.

Tänk att du VET att ingen åker fast. Fortfarande för feg? Hur många här är 'tuffa' på Flashback men hade kissat ner sig om nån faktiskt erbjöd er möjligheten? Ni som röker weed på festen – varför är det okej att köpa men inte att packa? Är det moraliskt värre att packa narkotika än att sälja snus till 15-åringar på bensinmacken? Är ni bara avundsjuka för att ni aldrig fick chansen? Kommentera med 'FEG' om du aldrig skulle ta jobbet – vi räknar.

Diskutera.
Det är verkligen inte smart eller något att rekommendera om du nu trots mina tvivel inte är ett troll?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in