Citat:
Jag fattar att det är dumt att erkänna detta i ett forum som Flashback men jag har XXY och fick diagnosen 2021. Sedan dess har jag fått min livslånga testosteronbehandling vilket har ändrat mig både psykiskt och fysistkt.
Det finns en uppsjö symtom som är både fysiska och psykiska vilka indikerar XXY. Fysiska inkluderar långa armar, att man är längre än sina föräldrar (jag är 184 cm, farsan var 170 och morsan 167), högre grad av övervikt, testiklar små som oliver, lite kroppsbehåring, m.m. Där tillkommer att puberteten avbryts vid ca 15 års ålder och att kroppen producerar ett underskott av testosteron.
Psykiska inkl. ADHD-symtom; koncentrations- och inlärningssvårigheter, dyslexi, hyperfokus, m.m. plus humörsvängningar, frustrationsutbrott, psykisk ohälsa och sociala svårigheter.
Jag förstår inte riktigt vad ett syndrom defineras av och för min del defineras inte jag av syndrombiten i sig. Jag vet dock att många med XXY definierar sig som kvinna istället för man och lider av könsdysfori.
Ärligt talat tror jag att många pojkar/män som fått en ADHD-diagnos faktiskt har Klinefelters istället. Speciellt nu när man snackar om att folk blir "avdiagnostiserade" med ADHD.
Det finns en uppsjö symtom som är både fysiska och psykiska vilka indikerar XXY. Fysiska inkluderar långa armar, att man är längre än sina föräldrar (jag är 184 cm, farsan var 170 och morsan 167), högre grad av övervikt, testiklar små som oliver, lite kroppsbehåring, m.m. Där tillkommer att puberteten avbryts vid ca 15 års ålder och att kroppen producerar ett underskott av testosteron.
Psykiska inkl. ADHD-symtom; koncentrations- och inlärningssvårigheter, dyslexi, hyperfokus, m.m. plus humörsvängningar, frustrationsutbrott, psykisk ohälsa och sociala svårigheter.
Jag förstår inte riktigt vad ett syndrom defineras av och för min del defineras inte jag av syndrombiten i sig. Jag vet dock att många med XXY definierar sig som kvinna istället för man och lider av könsdysfori.
Ärligt talat tror jag att många pojkar/män som fått en ADHD-diagnos faktiskt har Klinefelters istället. Speciellt nu när man snackar om att folk blir "avdiagnostiserade" med ADHD.
Tack de lux för ditt svar! Väldigt intressant att få input i komplikationerna som kan finnas, och modigt att dela fast det finns idioter här. Är det nåt om att föräldrarna ska välja kön åt barnet och så kanske det blir tokigt där? Är det i puberteten man börjar med hormoner? Tror du färre skulle lida av könsdysfori om man från början talade mer om uppsättning istället för att alla prompt ska välja, både socialt och fysiskt?
Förlåt att jag öser frågor, men man hör alltid bara andra prata om det som nåt som drabbar andra och aldrig någon det faktiskt berör.
Och hur förhåller du dig till tanken skulle förhålla sig mindre till kön och mer till könskromosomuppsättning? I journalsystem står ju alltid mna eller vinna ihop med personnumret, varför inte uppsättning istället? Vården slipper bli förvirrade och patienter som nu är i kläm slipper bli frustrerade.
Fattar om du inte orkar svar!