2025-11-11, 14:48
Medlem
Simsalabimbumbums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RubarbRabalder
Jag fattar att det är dumt att erkänna detta i ett forum som Flashback men jag har XXY och fick diagnosen 2021. Sedan dess har jag fått min livslånga testosteronbehandling vilket har ändrat mig både psykiskt och fysistkt.

Det finns en uppsjö symtom som är både fysiska och psykiska vilka indikerar XXY. Fysiska inkluderar långa armar, att man är längre än sina föräldrar (jag är 184 cm, farsan var 170 och morsan 167), högre grad av övervikt, testiklar små som oliver, lite kroppsbehåring, m.m. Där tillkommer att puberteten avbryts vid ca 15 års ålder och att kroppen producerar ett underskott av testosteron.
Psykiska inkl. ADHD-symtom; koncentrations- och inlärningssvårigheter, dyslexi, hyperfokus, m.m. plus humörsvängningar, frustrationsutbrott, psykisk ohälsa och sociala svårigheter.
Jag förstår inte riktigt vad ett syndrom defineras av och för min del defineras inte jag av syndrombiten i sig. Jag vet dock att många med XXY definierar sig som kvinna istället för man och lider av könsdysfori.

Ärligt talat tror jag att många pojkar/män som fått en ADHD-diagnos faktiskt har Klinefelters istället. Speciellt nu när man snackar om att folk blir "avdiagnostiserade" med ADHD.

Tack de lux för ditt svar! Väldigt intressant att få input i komplikationerna som kan finnas, och modigt att dela fast det finns idioter här. Är det nåt om att föräldrarna ska välja kön åt barnet och så kanske det blir tokigt där? Är det i puberteten man börjar med hormoner? Tror du färre skulle lida av könsdysfori om man från början talade mer om uppsättning istället för att alla prompt ska välja, både socialt och fysiskt?

Förlåt att jag öser frågor, men man hör alltid bara andra prata om det som nåt som drabbar andra och aldrig någon det faktiskt berör.

Och hur förhåller du dig till tanken skulle förhålla sig mindre till kön och mer till könskromosomuppsättning? I journalsystem står ju alltid mna eller vinna ihop med personnumret, varför inte uppsättning istället? Vården slipper bli förvirrade och patienter som nu är i kläm slipper bli frustrerade.

Fattar om du inte orkar svar!
Citera
2025-11-11, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Tror att "borde" är nyckelordet i ditt liv.
Du vet ju om att det inte hjälper, men du har någon sorts inre princip om att man alltid måste påpeka vad som rätt och fel. Det är den sortens människor som blir bannade och får sina kommentarer raderade. :P
Jag står för mina principer, det kan tyckas obekvämt för vissa men jag är den jag är.
Citera
2025-11-11, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simsalabimbumbum
Tack de lux för ditt svar! Väldigt intressant att få input i komplikationerna som kan finnas, och modigt att dela fast det finns idioter här. Är det nåt om att föräldrarna ska välja kön åt barnet och så kanske det blir tokigt där? Är det i puberteten man börjar med hormoner? Tror du färre skulle lida av könsdysfori om man från början talade mer om uppsättning istället för att alla prompt ska välja, både socialt och fysiskt?

Förlåt att jag öser frågor, men man hör alltid bara andra prata om det som nåt som drabbar andra och aldrig någon det faktiskt berör.

Och hur förhåller du dig till tanken skulle förhålla sig mindre till kön och mer till könskromosomuppsättning? I journalsystem står ju alltid mna eller vinna ihop med personnumret, varför inte uppsättning istället? Vården slipper bli förvirrade och patienter som nu är i kläm slipper bli frustrerade.

Fattar om du inte orkar svar!

Jag vill förtydliga att detta är mina tankar efter upplevelser och medicinsk erfarenhet, både professionell samt personlig.
När jag föddes på 80-talet hade man inte tekniken att se om foster bar på en annan könskromosomuppsättning än "normala" foster. Det kan man nuförtiden dock med samma screening som erbjuds för att se om fostret har Downs syndrom.
* Jag tycker inte att föräldrarna ska välja kön, finns det ett Y i könskromosomerna så är barnet en pojke, saknas det är barnet en flicka. Märk väl att detta är rent biologiska kön och inte definierade kön.
* Om XXY upptäcks prepubertalt börjar man med testosteron för att fylla upp underskottet som kroppen själv producerar. Jag vet inte hur det skulle påverka puberteten men jag kan lekmannamässigt tänka mig att barnet får en normalare pubertet. Det är tyvärr väldigt få som får diagnosen innan vuxen ålder, de flesta får den när de försöker skaffa barn och man upptäcker att mannen har azoospermi, d.v.s. inga sädesceller i ejakulationen. Jag fick min diagnos vid 34 års ålder och tyvärr ställs bara diagnosen till 25% av oss drabbade.
* Jag tror inte att könsdysfori skulle minska om man tog bort val av biologiska och sociala kön. Vi har alltid haft "pojkflickor" och "flickpojkar" i samhället. Jag tror anledningen är att det numera finns rutiner att verkligen ändra hur man ser ut och känner sig.

Sjukvården har många brister och gamla banor man tänker i som påverkar det moderna levnadssättet vi utvecklar. I journaler spelar det ju ingen roll om det står man, kvinna eller hen. Din injektion med könskromosomuppsättning hade nog varit ett enkelt sätt att definera en patients kön. Det hade då framkommit om en person led av en könskromosomrubbning. I nuläget får man förlita sig på att patienten delar den informationen eller att hen godkänner delning av journalanteckningar rörande detta. Jag ser inte någon anledning att benämna patienten som han eller hon i journalanteckningar då det är irrelevant.
Citera
2025-11-11, 17:14
Medlem
Simsalabimbumbums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RubarbRabalder
Jag vill förtydliga att detta är mina tankar efter upplevelser och medicinsk erfarenhet, både professionell samt personlig.
När jag föddes på 80-talet hade man inte tekniken att se om foster bar på en annan könskromosomuppsättning än "normala" foster. Det kan man nuförtiden dock med samma screening som erbjuds för att se om fostret har Downs syndrom.
* Jag tycker inte att föräldrarna ska välja kön, finns det ett Y i könskromosomerna så är barnet en pojke, saknas det är barnet en flicka. Märk väl att detta är rent biologiska kön och inte definierade kön.
* Om XXY upptäcks prepubertalt börjar man med testosteron för att fylla upp underskottet som kroppen själv producerar. Jag vet inte hur det skulle påverka puberteten men jag kan lekmannamässigt tänka mig att barnet får en normalare pubertet. Det är tyvärr väldigt få som får diagnosen innan vuxen ålder, de flesta får den när de försöker skaffa barn och man upptäcker att mannen har azoospermi, d.v.s. inga sädesceller i ejakulationen. Jag fick min diagnos vid 34 års ålder och tyvärr ställs bara diagnosen till 25% av oss drabbade.
* Jag tror inte att könsdysfori skulle minska om man tog bort val av biologiska och sociala kön. Vi har alltid haft "pojkflickor" och "flickpojkar" i samhället. Jag tror anledningen är att det numera finns rutiner att verkligen ändra hur man ser ut och känner sig.

Sjukvården har många brister och gamla banor man tänker i som påverkar det moderna levnadssättet vi utvecklar. I journaler spelar det ju ingen roll om det står man, kvinna eller hen. Din injektion med könskromosomuppsättning hade nog varit ett enkelt sätt att definera en patients kön. Det hade då framkommit om en person led av en könskromosomrubbning. I nuläget får man förlita sig på att patienten delar den informationen eller att hen godkänner delning av journalanteckningar rörande detta. Jag ser inte någon anledning att benämna patienten som han eller hon i journalanteckningar då det är irrelevant.

Dina tankar i frågan är ju faktiskt bland de viktigaste, nåt som det känns som många typ glömmer, och vissa helt förnekar. Tänker bara när folk höll på att tjafsa om hon boxaren, blev ju lagom grisigt.

Tack för att du delar med dig. Men då känns det som att vi tänker lika om att det vore en rimlig utgångspunkt för vården? Mer medicinskt relevant information och transpersoner slipper känna att vi utgår från nåt annat än det. Skulle väl dock kanske bli en kostsam historia att införa dessvärre.
Citera
2025-11-11, 17:25
Medlem
brianmolkos avatar
Ja när det ena könet(man) diskrimeras så inte undra på att de finns de som vill ha flera kön. Och Sen när de andra könet(kvinna) har större nyanser inom det könet, som till och med över går över att vara mer i motsatta könet ..
Citera
2025-11-11, 17:26
Medlem
Är det vanligast att män biologiskt approprierar det kvinnliga könet eller är det ungefär lika vanligt tvärtom?
Citera
2025-11-12, 20:12
Medlem
Vem0ths avatar
Vi har bara två kön. I engelskan finns det två olika ord för att nämna kön i olika steg. "Sex" och "Gender" där förstnämnda är biologisk och andra är en social konstruktion vilket har argumenterats fram senaste 15 åren och därmed blivit avskild från det andra ordet.

Många försöker argumentera här att "kön" och "biologiskt kön" är samma grej som gender och sex, fast där blir det komplicerat genom narcissistiska muppar som vill bara kontrollera en massa.

Då om du säger "Det finns bara två biologiska kön" idag så kan ingen argumentera emot dig, du har objektivt och subjektiv rätt i det uttalandet.

Men muppar är muppar och dessa försöker ställa om ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in