2025-10-30, 18:44
Medlem
Har en xc40. -21. Är jättenöjd och fick med serviceavtal på bilen. 99:-/månaden. Det är ju jättebra pris. Nu har jag ägt bilen i några år och servat den som den ska med avtalet. Men fick mail nu om att om jag önskar förlänga avtalet så blir nya priset 549:-/månad. Ska man säga upp? Bilen har gått 4600 mil. Undra om hur mycket nästa service kostar jämfört med vad man betalar. Hur hade ni andra resonerat?
Citera
2025-10-30, 18:55
Medlem
Kan du inte bara fråga vad servisarna kommer kosta framöver? Tror du någon här vet det?
För 99:- var service gratis då?
Var det leasingköp eller köpte du bilen kontant?
Citera
2025-10-30, 18:55
Medlem
StorFetAnkas avatar
99:-/må ger knappt 1200:- per år, det får du inte mycket service för. Troligtvis så gör de bara en snabb kontroll de första 3-5 åren å byter bara sånt som är absolut nödvändigt. T.ex bara de som kört väldigt långt får ett oljebyte osv.

549:-/mån ger ca 6500:-/år vilket är mer i klass med vad en 4+ år gammal bil lär kosta i årlig service på verkstad med det mest grundläggande, t.ex årligt oljebyte, nya filter, kanske nya torkarblad, kamrem när den kväker på sista versen osv. Allt är noga beräknat, precis som försäkringar, om du blir ståendes för att nåt går sönder så gör det inte så mycket för tillverkaren.

Är du en av 100,000 gäss där nåt väldigt dyrt går sönder för att de avvaktar 1 extra månad med att byta en viss del på alla fordon med service avtal så sparar tillverkaren miljoner, men betalar kanske bare 50k för att bärga och laga just din bil. Å får du både snabb bärgning å lånebil så tycker du att det är bra service.

Bara å betala om du är nöjd, annars får du lära dig serva bilen själv vilket brukar vara billigare.
Citera
2025-10-30, 18:56
Medlem
Hur många servisar har bilen fått sen inköp?
Citera
2025-10-30, 18:57
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomas5547
Har en xc40. -21. Är jättenöjd och fick med serviceavtal på bilen. 99:-/månaden. Det är ju jättebra pris. Nu har jag ägt bilen i några år och servat den som den ska med avtalet. Men fick mail nu om att om jag önskar förlänga avtalet så blir nya priset 549:-/månad. Ska man säga upp? Bilen har gått 4600 mil. Undra om hur mycket nästa service kostar jämfört med vad man betalar. Hur hade ni andra resonerat?
Säg upp! Råkade ur för samma scam för några år sen och kollade upp med andra fristående verkstäder som servar med garanti till hallva nya skambudet från Volvoverkstan.
Citera
2025-10-30, 19:09
Medlem
1: Har den garanti fortfarande?
2: Kan du nåt om bilar?

Om nej på 1 och ja på 2, så hade jag servat den själv istället om jag var du.
Citera
2025-10-30, 19:11
Medlem
c.divers avatar
Som jag minns det så låg mitt pris på 159:- i månaden och då avtalet gick ut ville Rejmes/Volvo ha 600:- i månaden. De flesta fristående verkstäder som servade med garanti begärde då för en 5000 mils service som var aktuell mellan 2500 och 3100.
Citera
2025-10-31, 07:55
Medlem
Köpte bilen kontant. Yes servicen var gratis. Ska in nu igen om två verckor. Men efter det, så börjar det nya priset.

Citat:
Ursprungligen postat av deesantdeesant
Kan du inte bara fråga vad servisarna kommer kosta framöver? Tror du någon här vet det?
För 99:- var service gratis då?
Var det leasingköp eller köpte du bilen kontant?
Citera
2025-10-31, 07:56
Medlem
Har servat den två gånger, och nu igen om två veckor. Efter det blir det nya priset. Lutar nog att säga upp. Betala kontant. Ska kolla upp vad det kostar redan nu.

Citat:
Ursprungligen postat av deesantdeesant
Hur många servisar har bilen fått sen inköp?
Citera
2025-10-31, 08:09
Medlem
Du kanske ska prova de mindre verkstäderna och ej dessa märkesverkstäder.
Jag servar min MB på en liten privat verkstad med otroligt kunniga killar. Servicar klara de som alla andra och mycket snabbare och billigare. Fixade en lackskada samt trasigt bakljus, de fixade allt på typ 2 dagar från att jag ringde och frågade om de kunde hjälpa mig. Mercan också, klonkande ljud framvagn, tog en dag och jag fick en bil att ha gratis.
Värt så mycket att det går smidigt!
Citera
2025-10-31, 08:47
Medlem
Serviceavtal kostar normalt ungefär samma eller möjligen 5-10% mindre än vad du skulle betalat direkt vid servicen utan avtal. Är nästa period innehållande en större service avspeglar sig det direkt i priset. Det är bara första avtalet då du köper bilen som verkligen kan vara billigare, det är ett rent lockpris och inget annat.

/Dick
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in