Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-10-30, 13:50
Medlem
Jag började dricka kaffe en period och har slutat, men kan tänka mig någon gång ibland kanske.

Hur kan man säga att man inte längre dricker regelbundet längre?

Jag bor på ett LSS boende, hög fungerande autism och mamma köper och kommer med varorna till mig.
Jag vet inte hur jag ska hantera det här, det känns lite tungt och pirrigt. Lite läskigt.
Citera
2025-10-30, 13:52
Medlem
BaronAfTrosas avatar
Hej mamma, jag dricker knappt kaffe längre, så det räcker om du köper ett paket i månaden istället, tack. Ungefär så räcker för att budskapet ska gå fram.

Det är inte så att det är olagligt att sluta dricka kaffe.
Citera
2025-10-30, 14:21
Säga anledningen är ett alternativ. Ett alternativ är även att troll ligger bakom ditt konto
Senast redigerad av figoo 2025-10-30 kl. 14:40.
Citera
2025-10-30, 14:37
Avstängd
Lifestealers avatar
ljug ihop nått bara
Citera
2025-10-30, 14:39
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoolMax002ish
Jag började dricka kaffe en period och har slutat, men kan tänka mig någon gång ibland kanske.

Jag bor på ett LSS boende, hög fungerande autism och mamma köper och kommer med varorna till mig.
Jag vet inte hur jag ska hantera det här, det känns lite tungt och pirrigt. Lite läskigt.
Säg att du inte känt dig särskilt sugen på kaffe på ett tag. Man kan ändra sig eller känna annorlunda emellanåt.
Citera
2025-10-30, 14:45
Medlem
Kundalinis avatar
Rent allmänt kan det väl vara bra att klara av att berätta för andra hur du vill ha det, vad du behöver och vad du till exempel vill och inte vill köpa.

Att berätta för din mamma att hon / ni inte behöver köpa kaffe lika ofta längre för att du inte dricker lika mycket kaffe länge kan väl ett bra tillfälle att öva på det.

Om du oroar dig för att behöva förklara dig så kanske du kan fundera ut ett svar om hon skulle fråga varför du slutat dricka kaffe.
Citera
2025-10-30, 14:53
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Hur kan man säga att man inte längre dricker regelbundet ... mamma köper ... känns lite tungt
Svårt tänka sig en mer skrämmande situation än att behöva berätta för sin mamma att man dragit ner på kaffet, men testa med "jag dricker inte längre kaffe, så du behöver inte köpa mer för det där kommer räcka väldigt länge" (läs den meningen innantill, så har du det).
Citera
2025-10-30, 15:23
Medlem
litenbokstavs avatar
vilken tur att jag är här för jag vet precis hur man gör!!

du säger såhär: "jag dricker inte kaffe regelbundet längre"

hoppas du är nöjd med mitt råd
Citera
2025-10-30, 15:37
Medlem
exoticspices avatar
Jag antar att kaffet hon köper och tar med får hon nu dricka ensam när du har slutat med kaffet och därför orolig för att göra henne ledsen.

Du kan be henne köpa thé eller choklad istället så hon får sällskap.

Du får säga sanningen helt enkelt och förklara att du inte är lika sugen på kaffe längre.
Citera
2025-10-30, 18:08
Medlem
Citat:

Jag tror det bästa du kan göra antagligen är att riva sönder kaffepaketet och sprida skiten i hela lägenheten när hon kommer på besök med varupåsen.
Citera
2025-10-30, 18:12
Medlem
nabikus avatar
Du har fått flertalet bra förslag på hur du kan berätta det för mamma. Jag vill dock oavsett uppmuntra till att bolla dessa, och liknande, tankar och funderingar med personal på boendet. Dom finns där för att hjälpa. Lycka till!
Citera
2025-10-30, 18:32
Medlem
Anybodykillers avatar
Vad äre för sorts kaffe? Pulver eller brygg?
Du kan väl ett litet förråd som du bjuder gästerna från.

Kan iofs bli en jädra massa kaffe beroende på hur mycket hon ger dig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in