• 4
  • 5
2025-10-31, 12:38
Medlem
Jag har också hållit på så där - både mot hyresvärd o BR - laddat bilbatteri utanför min egen plats där
det i ett fall inte funnits eluttag o i annat fall har bilen stått för långt ifrån disponibelt eluttag
Citera
2025-10-31, 13:24
Medlem
IceEyess avatar
Att använda sig av öppna skarvsladdar från dessa uttag och leva villfarelsen att det ska förbli oupptäckt är väl lite väl optimistiskt.

Oavsett om det rör sig om en liten eller större lägenhet så finns det en riktig "Joakim Von Anka-mentalitet" över hela tilltaget. För några groteska summor sparar han knappast och därtill så får man väl anta att han har det hyggligt ställt med bostadsområdet i åtanke.
Citera
2025-10-31, 14:53
Medlem
ElonRuskpricks avatar
När jag bodde i bostadsrätt på Östermalm så var det inte individuell förbrukning.

Det har kanske ändrats sedan dess?
Citera
2025-10-31, 14:55
Medlem
ElonRuskpricks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Att använda sig av öppna skarvsladdar från dessa uttag och leva villfarelsen att det ska förbli oupptäckt är väl lite väl optimistiskt.

Oavsett om det rör sig om en liten eller större lägenhet så finns det en riktig "Joakim Von Anka-mentalitet" över hela tilltaget. För några groteska summor sparar han knappast och därtill så får man väl anta att han har det hyggligt ställt med bostadsområdet i åtanke.

Det var kanske smidigare än att sätta upp ett nytt uttag i en del som saknade uttag.
Citera
2025-10-31, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majasmoker
Allt som inte uttryckligen är förbjudet är tillåtet tänker du? Ja de kanske har missat att skriva in i stadgarna att det inte är tillåtet att ta ström för eget bruk från uttagen i trapphuset.

Man kan ju hävda en massa saker såsom att man utförde arbete åt föreningen med hjälp av elkablarna.
Att man fått löfte från någon i styrelsen om att låna el för att den egna var ur bruk osv osv.

Polisen kan inte lyfta ut en zigenarfamilj som bor i din sommarstuga när de hävdar att de hyr bostaden.
Då får man vända sig till kronofogden.

Varför kunde man plötsligt göra husrannsakan här?
Citera
2025-11-01, 10:20
Medlem
Majasmokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Man kan ju hävda en massa saker såsom att man utförde arbete åt föreningen med hjälp av elkablarna.
Att man fått löfte från någon i styrelsen om att låna el för att den egna var ur bruk osv osv.

Polisen kan inte lyfta ut en zigenarfamilj som bor i din sommarstuga när de hävdar att de hyr bostaden.
Då får man vända sig till kronofogden.

Varför kunde man plötsligt göra husrannsakan här?
Fast om man t.ex. hävdade att man gjorde nåt arbete som att slipa en dörr så vore det ju lätt att hänvisa till den styrelsemedlem som godkänt det. Även det om ens egen el "var ur bruk", hur det än gått till, vore ju lätt att visa på om det stämde.

Ja, det där med Sveriges vekhet inför olovligen tältandes råååmer på annans mark eller ännu värre, intrång i en sommarstuga, är skandal.
Citera
2025-11-01, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElonRuskprick
När jag bodde i bostadsrätt på Östermalm så var det inte individuell förbrukning.

Det har kanske ändrats sedan dess?

Vissa bostadsrättsföreningar har bra intäkter från kommersiella ytor och lägger många omkostnader centralt för att inte riskera att bli en "oäkta bostadsrättsförening". Som bäst är det 0kr i avgift och fortfarande en äkta förening, i andra fall kanske en del av kostnaderna för el m.m. fördelades ut.

Där jag bodde var det egen elmätare per bostad men bredband låg hos föreningen, så det är olika beroende på hur föreningen har förhandlat avtal.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in