2025-10-29, 21:52
Medlem
TheSamePersons avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...treds-nu-av-jo

"En förskola i Kalmar anmäldes efter att den anordnade en Pride-vecka med pyssel och tåg.

Nu utreds förskolan av JO.

- Det är en intressant fråga, säger Erik Thilén från JO.

I september anordnade en förskola i Kalmar en Pride-vecka. Under veckan skulle barnen bland annat pyssla och gå i ett Pride-tåg.

Men ett av förskolebarnens föräldrar reagerade på det och anmälde förskolan till Justitieombudsmannen (JO). Pappan ansåg att det handlade om en politisk manifestation och tyckte inte att hans barn skulle medverka i det.

”Undertecknad och barnets moder har gjort det tydligt på varje utvecklingssamtal sedan förskolestart att vi inte tycker att det är lämpligt att förskolebarn sysslar med politik på förskolan och att vi vill att de upphör med detta”, skriver pappan i anmälan.

”Pride är en politisk rörelse som tar ställning i politiska frågor”, skriver han också.

Samtidigt lyfter pappan att barnet hade blivit socialt exkluderat ifall hen inte hade deltagit.

”Det föreligger alltså inte ett frivilligt deltagande”.

Är det rätt av förskolan att lära barn redan från tidig ålder att alla få älska vem de vill och att all kärlek är kärlek och borde man har kryddat till det lite med lite dragqueens också på köpet?
Citera
2025-10-29, 21:54
Medlem
IanMcEwans avatar
Tråd finns.

(FB) Pappa anmälde förskola för pridevecka – utreds nu av JO
Citera
2025-10-29, 22:00
Medlem
TheSamePersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IanMcEwan
Tråd finns.

(FB) Pappa anmälde förskola för pridevecka – utreds nu av JO

Jag misstänkte det men hittade ingen tråd här så jag tänkte att ingen hann före mig. Det var väl dumt och lägga den i Utbildning.
Citera
2025-10-29, 22:00
Medlem
Hur är det att växa upp som barn i den familjen, där pappan är så intolerant mot allt som inte är normen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in