2025-10-29, 19:35
Avstängd
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GyzRGl/forskola-hade-pride-vecka-utreds-nu-av-jo

En förskola i Kalmar anmäldes efter att den anordnade en Pride-vecka med pyssel och tåg.

Nu utreds förskolan av JO.

– Det är en intressant fråga, säger Erik Thilén från JO.

”Undertecknad och barnets moder har gjort det tydligt på varje utvecklingssamtal sedan förskolestart att vi inte tycker att det är lämpligt att förskolebarn sysslar med politik på förskolan och att vi vill att de upphör med detta”, skriver pappan i anmälan.

”Pride är en politisk rörelse som tar ställning i politiska frågor”, skriver han också.

Samtidigt lyfter pappan att barnet hade blivit socialt exkluderat ifall hen inte hade deltagit.

”Det föreligger alltså inte ett frivilligt deltagande”.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GyzRGl/forskola-hade-pride-vecka-utreds-nu-av-jo

Skall bli spännande att se vad JO säger om detta. Vad anser ni?
Citera
2025-10-29, 19:48
Medlem
Sasha08s avatar
Om inte förskolan även har en konservativ Sverige vecka är det inte lämpligt med Pride nej
Citera
2025-10-29, 19:50
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Hoppas dom blir tagen i örat å får smäll på fingrarna.
Citera
2025-10-29, 19:50
Medlem
Crabbofixs avatar
förskola? är det från 3 års ålder?

ska 3-åringar pyssla med bögerier?
Citera
2025-10-29, 20:00
Medlem
Turphiees avatar
Det är ändå ganska intressant hur man väljer att resonera överlag i vissa frågor.

Cigarett-reklam på racing bilar får oss att vilja röka

Dataspel med våldsinslag för oss att vilja mörda

Men transor som läser barnsagor och pride i förskolan har noll påverkan på individen som deltar.
Citera
2025-10-29, 20:13
Medlem
Helt absurt hur Sverige har utvecklat sig i en så kallad "Demokrati" när man påtvingar barn "politiskt korrekthet" Vad det nu än är. Tydligen inte att få tänka fritt vad man känner.
Senast redigerad av Powell 2025-10-29 kl. 20:20.
Citera
2025-10-29, 20:22
Medlem
Bassplays avatar
I Sverige kunde man ju nästan förvänta sig att det flippas om totalt vid en sån anmälan och rätt vad det är så är pappan i jävligt hett vatten och ska utredas och soc ska kopplas in.

Bra att dom står på sig och kämpar emot. Skam för alla föräldrar som bara ger medhåll till sånt skit.

Självklart ska barn inte hjärntvättas av sånt.
Citera
2025-10-29, 21:11
Medlem
triptykens avatar
Det ÄR en relevant fråga.

Eftersom allt kan ses som "politik" så innebär det en väldigt stor del föräldraansvar och insyn. Han vill inte att det ska vara bögerier, nån annan vill inte ha annat än vegetariskt, nån tredje gillar inte färger rosa. Allt kan utvecklas till ett fall för JO.

Så klart att det är en viktig fråga att utredas. Hur mycket får föräldrar bestämma om förskolan?

Bra att det utreds hur som.
Citera
2025-10-29, 21:23
Medlem
Merwinnas avatar
Det är bra att någon vågar säga ifrån. Heja pappan!
Citera
2025-10-29, 21:39
Medlem
Tycker inte det är ok att förskolan håller på med propaganda och indoktrinering. Hoppas de blir fällda så detta trams får ett slut!
Citera
2025-10-29, 21:50
Medlem
GormDenGamles avatar
Jag hoppas, av hela mitt hjärta, att föräldrarna vinner fram. Men dessvärre händer det inte. Inte i dagens Sverige år 2025.
Citera
2025-10-29, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Jag tror transvestiter och pumps är enda lösningen på detta. Vi behöver fler utklädda män i stay-ups på förskolorna.

Jag är för sagoläsande transvestiter. Jag tycker att det är kul och charmigt, samt att ungarna får se att det finns karlar som tycker om att göra om sig till tanter. Lite "tokeri" men även tankeställande...

Däremot så är jag starkt emot att barn överhuvudtaget skall delta i "Pride-tåg" och känner själv att jag strängt börjat rynka på näsan åt förskolor som valt "regnbågstema". Att förr stod regnbågar för "My little pony" men nu är det "Pride" och det tycker jag att barn kan besparas.

Låt dem först upptäcka, på egen hand, att det finns "konstiga" och "lustiga" varianter på folk. Men att avkräva att de vet vad de deltar i bör invänta myndighetsålder, ja, möjligen att man i gymnasiet kan få öva på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in