Citat:
Ursprungligen postat av
Adidas
Men skulle du verkligen kunna det, när det kommer till kritan? Jag är tämligen säker på att din snålhet skulle stoppa dig från att kunna det och tvivlar starkt på att du verkligen hade haft bollarna att lägga 100.000 på en Rolex.
Även om du kanske har 100.000 tillgängligt och redo för ett sådant köp.
Skulle inte köpa ett ur för 100k, en hel del för att jag inte får använda armbandsur på arbetet, och så för rånrisken. Sedan skulle jag i dagsläget med sjunkande priser på sådana inte se det som en vettig investering.
Annars så gillar jag tanken på investeringar som man faktiskt kan njuta av medans man har dem, som konst. Har budat uppåt kanske 25k någon gång på auktion, men ännu har det inte blivit någon affär på den nivån. Lite bromsar det måste jag medge, men det beror på lite annat än ekonomiska. Jag har helt enkelt inga tavelkrokar, och så har jag dålig koll på det ekonomiska värdet i konst.
Samtidigt har jag inga som helst problem med att köpa aktier för sexsiffriga belopp.
Citat:
Ursprungligen postat av
Humerus
Fast det konstiga är att känslan av att kunna köpa en rolex eller en en Porsche gör att man blir lite mindre sugen.
Visst är det så. Kommer ihåg från någon Pippifilm när hon, Tommy och Annika gick in i en godisbutik och Pippi langade upp en guldpeng på disken och fick då ta precis vad hon och de andra ville i butiken. Som barn tänkte jag, jösses, tänk om jag skulle kunna göra så. I dag skulle jag kunna köpa en godisbutik och äta precis allt godis, men gör jag det?