2025-10-28, 02:13
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Hade strömavbrott för 2 dagar sedan och det varade i flera timmar, kunde inte ladda mobilen annat än med min powerbank och nu tänkte jag på hur dåligt förberedd man är om det blir strömlöst en längre tid.

Jag vet att det finns radio man kan veva så den går att lyssna på men finns det liknande saker för att generera ström så man kan ladda tex telefonen?

Varför jag vill att den ska gå att veva med händerna är för att då slipper man vara beroende av tex vinden eller vatten, har sett vissa portabla laddstationer som funkar så nämligen.

Den måste också va lätt och liten nog att orka ta med sig i en ryggsäck helst om man nu måste fly ryssen, men kanske mer realistiskt är det väl ändå att den funkar att ha hemma då ryssen knappast älr invadera.
Dock tycker jag ändå att det är bra om den går att ta med sig eftersom man kan använda den i sommarstugan också då.
Något tips?
Citera
2025-10-28, 03:32
Medlem
Sereenas avatar
Ja det finns vevladdare/generator som man bla kan ladda mobiler/powerbanks med.

Finns även ganska smidiga solcellsvarianter som kan hängas på ryggsäcken/balkongen mm
Senast redigerad av Sereena 2025-10-28 kl. 03:35.
Citera
2025-10-28, 05:22
Medlem
Riksreptilens avatar
Större radiohandlare och elektronikvaruhus har nästan alltid någon variant av dessa som fungerat de fåtal gånger jag testat på musikfestival.

500 kr Denver vevradio.
https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/radio-stereo/radio/radio-med-vev-och-solcellsuppladdning/595111

Dubbla priset och du får en Sangean som har vettigt ljud för att använda till vardags.
Citera
2025-10-28, 05:49
Medlem
fittfrossas avatar
Det går med vevradio, ofta har dom inbyggd ficklampa och powerbank och ibland även någon solcell. Men det är fan ganska jobbigt att veva upp en mobil måste jag erkänna, du får veva en hel del, men det beror väl såklart på mobil och användning
Citera
2025-10-28, 06:30
Medlem
Blir nog snabbt tröttsamt att sitta och veva men visst finns det vevladdare som fungerar. Något du kopplar till cykeln kanske vore ett alternativ? Sökte lite snabbt och fick fram "bicycle dynamo chargers" som kopplas till det ena hjulet. Annars är det nog mer effektivt med en rejäl powerbank som räcker några dagar. Planerar du att vara utan el en längre tid så är nog solcellsladdare ett godkänt alternativ.
Citera
2025-10-28, 07:42
Medlem
ps870s avatar
Förutom laddare med vev finns det solcellsladdare. Jag har en Lioncell solcellsladdare 20w. Den har tre paneler och går att hänga upp på t.ex. en vägg eller ryggsäck. Den är hopvikbar och blir då ungerfär som ett A4 papper i ytan.
Finns t.ex. på Kjell & Company. Funkar ok på sommaren men så klart sämre så här års.
Citera
2025-10-28, 13:22
Medlem
K- Tor generatorer med USB port. Eller noe annet som er laget i Asia.
Citera
2025-10-28, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Hade strömavbrott för 2 dagar sedan och det varade i flera timmar, kunde inte ladda mobilen annat än med min powerbank och nu tänkte jag på hur dåligt förberedd man är om det blir strömlöst en längre tid.

Jag vet att det finns radio man kan veva så den går att lyssna på men finns det liknande saker för att generera ström så man kan ladda tex telefonen?

Varför jag vill att den ska gå att veva med händerna är för att då slipper man vara beroende av tex vinden eller vatten, har sett vissa portabla laddstationer som funkar så nämligen.

Den måste också va lätt och liten nog att orka ta med sig i en ryggsäck helst om man nu måste fly ryssen, men kanske mer realistiskt är det väl ändå att den funkar att ha hemma då ryssen knappast älr invadera.
Dock tycker jag ändå att det är bra om den går att ta med sig eftersom man kan använda den i sommarstugan också då.
Något tips?

De finns ju vevradio med laddfunktion

https://www.kjell.com/se/produkter/belysning-lampor/ficklampor/dynamoficklampor/rubicson-vevradio-med-dynamo-laddning-p33561?utm_medium=affiliate&utm_content=textlink&u tm_campaign=aff_1_2015&utm_source=adtraction_SHOPI A+SE+CSS+PLA&at_gd=2E15244E28DD737F3198162CBC1F7C4 754DE6166

Sen kan man köpa powerbanks som har solceller så man kan ladda upp dessa också väldigt enkelt..

Så de finns vev batterier och de för att kunna ladda dock finns de ofta inte så stora powerbank när de kommer till vev..

https://www.coolstuff.se/intressen/teknik/mobiltillbehor/powerbanks/vooni-powerbank-med-dynamovev-10-000-mah-pid-19677

Dessa är vad jag hittar och dessa 2 har jag fått ska vara bäst i test. Men sen är ju frågan om du vill ha större och tror inte de finns så mycket större..

Då blir de nog bättre köpa ett stor powerbank som kan kopplas på olika sätt där finns de ju bland annat att man laddar med solceller, vind eller vatten..
Citera
2025-10-28, 19:32
Medlem
scoremaxs avatar
Jag avråder starkt från USB-vev-laddare.

Upptar mycket tid, oergonomiska, går sönder.

Välj en annan metod.
Citera
2025-11-27, 14:05
Medlem
Det lättaste är väl att stänga av den för att sedan sätta på den kanske en kvart var 8:e timma, då kan man se om någon ringt och ev ringa upp under ganska lång tid.

I regel har man en bil i närheten, då kan man ladda från den.

Köp en solpanel och batteri, ladda den från batteriet, ladda även ficklampor mm.
Citera
2026-01-27, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla

Något tips?
Vet hur det känns att inte kunna ladda, jag köpte ett bilbatteri 12 volt 65 ampere.
Byggde om en mobilladdare till bilens cigguttag , tog isär och lödde dit - och + kabel , den fungerar även på ett mindre 12 volts batteri för mc.

Ska man tvingas ladda sin mobil med vevgenerator som kostar några hundra - neee inte jag , i varje skrivare för att skriva ut A4 papper från datorn sitter det 2 fina små elmotorer , där är dina generatorer.. lätt 5 - 12 volt (lågampere)
Perfekt - bygg en vev bara , typ en rak pinne med ett 4 mm hål i ena änden... tryck i det lilla plast drevet på elmotorn i hålet och veva , det är så en vevgenerator fungerar.
Citera
2026-01-27, 23:40
Medlem
En pedalcell, de är ju rätt billiga idag och används av de flesta som tycker om att cykla i flera timmar. Enklare att trampa än att veva. Går ju att bygga om en vanlig dynamo också finns faktiskt tråd om detta på flashback.

(FB) Bygga en laddare som drivs av cykeln,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in