Citat:
Ursprungligen postat av
hennevilljagknulla
Hade strömavbrott för 2 dagar sedan och det varade i flera timmar, kunde inte ladda mobilen annat än med min powerbank och nu tänkte jag på hur dåligt förberedd man är om det blir strömlöst en längre tid.
Jag vet att det finns radio man kan veva så den går att lyssna på men finns det liknande saker för att generera ström så man kan ladda tex telefonen?
Varför jag vill att den ska gå att veva med händerna är för att då slipper man vara beroende av tex vinden eller vatten, har sett vissa portabla laddstationer som funkar så nämligen.
Den måste också va lätt och liten nog att orka ta med sig i en ryggsäck helst om man nu måste fly ryssen, men kanske mer realistiskt är det väl ändå att den funkar att ha hemma då ryssen knappast älr invadera.
Dock tycker jag ändå att det är bra om den går att ta med sig eftersom man kan använda den i sommarstugan också då.
Något tips?
Vet hur det känns att inte kunna ladda, jag köpte ett bilbatteri 12 volt 65 ampere.
Byggde om en mobilladdare till bilens cigguttag , tog isär och lödde dit - och + kabel , den fungerar även på ett mindre 12 volts batteri för mc.
Ska man tvingas ladda sin mobil med vevgenerator som kostar några hundra - neee inte jag , i varje skrivare för att skriva ut A4 papper från datorn sitter det 2 fina små elmotorer , där är dina generatorer.. lätt 5 - 12 volt (lågampere)
Perfekt - bygg en vev bara , typ en rak pinne med ett 4 mm hål i ena änden... tryck i det lilla plast drevet på elmotorn i hålet och veva , det är så en vevgenerator fungerar.