2025-10-27, 11:18
Avstängd
Snusfris avatar
Peth-testern ska inte ligga till grund för återkallande av körkort. Nya förslaget ska andra alkoholdiagnoser än beroende inte längre ses som grund för återkallelse för körkort.
Källa- Expressen / Aftonbladet.

Vad tycks om det nya förslaget?
Citera
2025-10-27, 11:24
Medlem
BaronAfTrosas avatar
Bra förslag då Peth är skit för att bedöma om någon är alkis. Gjorde ett för två år sen, hade 0,5 vilket är i princip nykterist, kan säga jag inte var det utan hade en period då det var semester där jag drack ganska mycket innan provet.

Nu antar jag att en kvinna på 60kg hade fått mycket högre utslag än vad jag fick om vi hade druckit samma.
Citera
2025-10-27, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaronAfTrosa
Nu antar jag att en kvinna på 60kg hade fått mycket högre utslag än vad jag fick om vi hade druckit samma.

Så vitt jag vet är vikt/storlek inte en faktor. Faktorn är hur ofta man dricker.
Tänk så här: Värdet minskar hela tiden, men fyller man på, så...
Citera
2025-10-27, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Så vitt jag vet är vikt/storlek inte en faktor. Faktorn är hur ofta man dricker.
Tänk så här: Värdet minskar hela tiden, men fyller man på, så...

Däremot är halveringstiden individuell från 4 till 12 dagar så extremt dålig mätmetod.
Citera
2025-10-27, 13:35
Medlem
sojapojkes avatar
Bra. Helt sinnesjukt att det ens är en debatt. Om någon dricker 3 starköl varje dag eller om någon drar till rejält varje fredag får samma resultat så säger det de väldigt mycket om tillförlitligheten om ett sådant test. Dvs att det säger ingenting.
Citera
2025-10-27, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaronAfTrosa
Bra förslag då Peth är skit för att bedöma om någon är alkis. Gjorde ett för två år sen, hade 0,5 vilket är i princip nykterist, kan säga jag inte var det utan hade en period då det var semester där jag drack ganska mycket innan provet.

Ett värde över 0,3 µmol/L indikerar ett regelbundet och omfattande alkoholintag.

Hade du 0.5 så är du i riskzonen för alkoholism
Citera
2025-10-27, 14:00
Medlem
BaronAfTrosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veronika2005
Ett värde över 0,3 µmol/L indikerar ett regelbundet och omfattande alkoholintag.

0,05 menar jag.
Citera
2025-10-27, 14:01
Avstängd
Snusfris avatar
Citat:

Vad innebär omfattande alkoholintag?
Citera
2025-10-27, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1965
Däremot är halveringstiden individuell från 4 till 12 dagar så extremt dålig mätmetod.

Som transportstyrelsen uttrycker det: "Ska vi ha hårdare krav än EU måste vi ha bättre på fötterna."
Citera
2025-10-27, 14:16
Medlem
Citat:

Transportstyrelsens påstående om vilket intag som ger 0,3 är rent nys baserat på en dåligt genomförd tysk undersökning på en handfull personer under kort tid.

Vidare är Transportstyrelsens GD högt upp i IOGT/NTO och han har även rekryterat fler absolutister till verksamheten så han kan knappast ses som objektiv i frågan.
Citera
2025-10-27, 14:25
Medlem
guderis avatar
Har aldrig förstått vad man tror att man vinner på att ta körkortet för någon som dricker regelbundet. En person som kan tänka sig att köra berusad gör väl det oavsett om den har körkort eller inte, så de som straffas är ju dom som inte kan tänka sig att köra onyktra, men ändå dricker ofta.

Det här är typisk fånig Svenskt förmynderi, där tjänstemän ska sitta och fatta beslut över myndiga personer.
Citera
2025-10-27, 15:06
Medlem
Min farbror dricker som en svamp. Hans peth värden ligger nog på en sjuk nivå. Han har aldrig satt sig bakom ratten full.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in