Citat:
Ursprungligen postat av
Minkapten
Det vore ju super! Frågade chat gtp om upplägg för nybörjare men du kanske har bättre.
Körde bröstsim bara då jag märkte snabbt att jag inte har kunskapen på frisim. Och bara bröstsim var ganska svårt att hitta rätt momentum för andning. Men man lär sig.
Tror det blev runt 800 m? Var inte speciellt trött men kände bara att det gick va ett bra första pass. Ändå över 30 längder.
Absolut! Jag kan göra ett försök
När du simmar bröstsim går du då upp och ner under vattnet mellan armtagen? Det viktigaste i bröstsimmet är timingen och streamline. Dvs att när benen slår ihop ska armarna var framåt i streamlineposition, det blir lätt ineffektivt annars.
Går du ner under vattnet med huvudet mellan armtagen så är en bra övning för detta något vi kallar för 1-2-1, det innebär 2 bentag, under vattenet, per armtag....kanon för att öva effektivitet
Frisimmet är ett tips att skynda långsamt, börja med en dolme så att du bara tränar armtag. Andningen ska komma ungefär samtidigt som du lyfter upp armen ur vattnet. En bra början är att andas på var tredje armtag så att du varierar sida hela tiden och inte sliter ensidigt...sen ju tryggare man känner sig så ökar man på takten, vi övar ofta på 100-ingar där de andas 3-5-7-9 (ökar varje 25 meter) (Vi kan gå in på lite mer teknik när du kommit en bit)
Ett pass på ca 1000 meter kan se ut så här:
200 m insim (uppvärmning), valfritt simsätt, sista 50 med lite fart
2x100 bröstsim, den första med teknikövning (t ex 1-2-1 som jag beskrev), medeltempo, 20 sekunders vila mellan varje
4x50 bröstsim/frisim (när du känner dig trygg), strax under maxpuls, fokus på teknik/andning, 20 sekunders vila mellan varje
8x25 bröstsim/frisim sprint, maxpuls, 10 sekunders vila mellan varje
200 m avsim, lugnt och fint valfritt simsätt, skaka loss
Sen med tiden och du lär dig och känner dig trygg med flera simsätt så kan man blanda och ge lite och såklart öka distanserna