Citat:
Ursprungligen postat av
Melange5738
Jo men du måste ställa in det först. Det är gjort för att designa saker så fort som möjligt, d.v.s minimera varje sekund. När jag pluggade arkitektur så stod det på uppgifterna ungefär hur många sekunder det skulle ta att designa varje grej.
Det låter ju spännande. Det är också viktig information för de som ska välja CAD-program.
När man designar i Sketchup får man ingen hjälp alls. Man börjar i en tom rymd, där man får dra sina streck hur man vill i olika längder och riktningar. Allt designarbete åvilar konstruktören.
Om vi tar som exempel det som jag senast designade i Sketchup: ett knivskaft. Där var ju vissa mått givna. Tången måste passa i ett spår, hålen för nitarna måste stämma. Men resten är helt fritt. Det gäller bara att få handtaget att bli lagom stort och ha en bra form så det passar i handen. Man måste naturligtvis också tänka på att det ska vara möjligt att tillverka.
På vilket sätt hade Autocad hjälpt mig i det här designarbetet? Och hur kan man veta hur lång tid det ska ta att designa? Nån kanske bara ritar handtaget som en cylinder och är klar på en minut. Nån annan kan sitta och finputsa på radier och vinklar i ett par dagar.