2025-10-27, 11:47
Medlem
AutoCad är ju urmodern för planritningar. Om du är studerande eller känner någon som är det kan du få en studentlicens helt gratis. Så gjorde jag för många år sedan.
Eller ännu bättre, skaffa Inventor. Man jobbar med skisser som extruderas till 3D modeller, sedan kan du göra planritningar av det i nästa steg. Väldigt effektivt program med proffsiga resultat.

Som privatperson är det inte värt att betala för AutoCad LT, vilket är den billigaste och enklaste produkten. Det är främst riktat till företag.
Citera
2025-10-27, 12:05
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Jag har använt SketchUp i många år för att göra husritningar, men det går egentligen inte att göra 2D ritningar i det. Jag gör både i 3D och 2D, tycker 2D ritningar blir tydligare om man bara vill se planlösningen och 3D blir intressant på ett annat sätt. Kan man gör 2D-ritningar i AutoCAD?

Hör många prata om det. Jag har aldrig använt det, är det svårt att lära sig, är det dyrt?

SketchUp tog tid att lära sig, men när man väl kan går det lätt tycker jag, tror inte jag betalade något för det, kommer inte ihåg. Känner mig lite förvirrad i det här, nån som har några bra råd…?

Är det detta som är AutoCAD? Svindyrt ju.
https://www.autodesk.com/se/products/autocad/overview

…men det är vissa versioner av SketchUp också.
https://sketchup.trimble.com/sv/plans-and-pricing

Jag har:
MacBook Air och macOS Big Sur https://imgur.com/a/N19GKsO
SketchUp Make 2017 https://imgur.com/c8mdDdP

Vi hade kurs i AC i min utbildning, men jag använde / använder det aldrig.
Krångligt.
SketchUp är det jag ritar allt i; både inom- och utomhusmiljö.
Gratisversionen.
Jag har Windows.
Citera
2025-10-27, 13:03
Medlem
Fick gå en kurs i AutoKladd för länge sen. Har aldrig använt det professionellt. Nu har jag glömt nästan allt kring detta. Snart skall jag väl också dö. Bortkastad möda att lära sig en massa saker.
Senast redigerad av brakfesten009 2025-10-27 kl. 13:06.
Citera
2025-10-27, 15:23
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Vad är det främst du vill rita? Är det hus, som du skriver om?

Jag använder Sketchup och jag är nöjd med det. Det är säkert inte det bästa på allting, men jag orkar inte lära mig något nytt program.

Det går att rita i 2D i Sketchup. Det är bara att ha programmet i en plan vy och sedan låta bli att vrida på modellen. Det hade dock varit bättre om man kunnat låsa programmet i ett plan, för man kommer alltid att vrida på modellen av misstag förr eller senare. Men inget blir fördärvat för det, det är bara att klicka tillbaka till den ursprungliga vyn.
Rita hus ja.

Om man ritar i 2D i SketchUp blir det ofta att möbler t.ex. försvinner i golvet, det liksom blinkar/fladdrar när man rör modellen, ibland syns det, ibland inte. Det verkar liksom inte gå att se till så det syns tydligt genom att det ligger på exakt samma plan.

Men någon sa att det finns tillägg för 2D ritningr till SketchUp, får försök ta reda på var man hittar det och hur man installerar det… nån som vet?
Citera
2025-10-27, 15:26
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Och du vill ha gratis, antar jag?
Nej, det måste det inte vara, men inte heller svindyrt.
Citera
2025-10-27, 15:37
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Rita hus ja.

Om man ritar i 2D i SketchUp blir det ofta att möbler t.ex. försvinner i golvet, det liksom blinkar/fladdrar när man rör modellen, ibland syns det, ibland inte. Det verkar liksom inte gå att se till så det syns tydligt genom att det ligger på exakt samma plan.

Men någon sa att det finns tillägg för 2D ritningr till SketchUp, får försök ta reda på var man hittar det och hur man installerar det… nån som vet?
Jag gissar vad det är som händer.

När man i Sketchup ritat linjer som kan vara kanter på en yta fyller programmet automatiskt i den ytan. Så om du ritat innerkonturerna av ett rum, i 2D, och du även har möbler i 2D kommer den här ytan att dölja möblerna. Det man får tänka på är bara att alltid radera de här oönskade ytorna när de inte behövs. Lite onödigt kan tyckas, men helt görligt.
Citera
2025-10-27, 20:27
Medlem
swimmingpools avatar
Kan man använda möblerna i 3D Warehouse i alla ritprogram eller bara i SketchUp?
Eller finns det andra ställen där man laddar ner möbler gratis för andra ritprogram+
https://3dwarehouse.sketchup.com/search/models?q=barcelona+armchair
Citera
2025-10-28, 12:21
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Du behöver i princip gå en kurs för att lära dig CAD, annars får du sitta väldigt lång tid med manualen. Grundinställningarna i AutoCAD är att rita ovanifrån först i motsols riktning. Så om du ritar ett hus så börjar du med ett av hörnen längst ner och ritar motsols.
Jag kan inte Autocad, men att vara tvungen att rita ovanifrån och motsols, är inte det extremt begränsande? Kan man inte rita hur man vill? Det är kanske så att Autocad inte alls är ett kreativt verktyg för skapande, utan det förutsätter att man vet exakt vad det är man ska rita och i princip bara renritar det i programmet? (Ungefär som man gjorde på pappers-tiden - man ritade en kladd i blyerts och sedan renritade man den i tusch. Då var det också lämpligt att börja i övre vänstra hörnet, så man inte satte handen i tuschet.)
Citera
2025-10-28, 13:03
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Jag kan inte Autocad, men att vara tvungen att rita ovanifrån och motsols, är inte det extremt begränsande? Kan man inte rita hur man vill?

Jo men du måste ställa in det först. Det är gjort för att designa saker så fort som möjligt, d.v.s minimera varje sekund. När jag pluggade arkitektur så stod det på uppgifterna ungefär hur många sekunder det skulle ta att designa varje grej.
Citera
2025-10-28, 18:43
Medlem
swimmingpools avatar
Så här blir det med mina 2D-ritningar i SketchUp, vissa saker faller bort och det ser liksom flammigt ut. Men ska prova Layout, har aldrig tänkt på det. Kostar det? Hur mycket?
https://i.imgur.com/qyJTFGf.jpeg
Senast redigerad av swimmingpool 2025-10-28 kl. 18:45.
Citera
2025-10-29, 07:19
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jo men du måste ställa in det först. Det är gjort för att designa saker så fort som möjligt, d.v.s minimera varje sekund. När jag pluggade arkitektur så stod det på uppgifterna ungefär hur många sekunder det skulle ta att designa varje grej.
Det låter ju spännande. Det är också viktig information för de som ska välja CAD-program.

När man designar i Sketchup får man ingen hjälp alls. Man börjar i en tom rymd, där man får dra sina streck hur man vill i olika längder och riktningar. Allt designarbete åvilar konstruktören.

Om vi tar som exempel det som jag senast designade i Sketchup: ett knivskaft. Där var ju vissa mått givna. Tången måste passa i ett spår, hålen för nitarna måste stämma. Men resten är helt fritt. Det gäller bara att få handtaget att bli lagom stort och ha en bra form så det passar i handen. Man måste naturligtvis också tänka på att det ska vara möjligt att tillverka.

På vilket sätt hade Autocad hjälpt mig i det här designarbetet? Och hur kan man veta hur lång tid det ska ta att designa? Nån kanske bara ritar handtaget som en cylinder och är klar på en minut. Nån annan kan sitta och finputsa på radier och vinklar i ett par dagar.
Citera
2025-10-29, 07:42
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Det låter ju spännande. Det är också viktig information för de som ska välja CAD-program.

När man designar i Sketchup får man ingen hjälp alls. Man börjar i en tom rymd, där man får dra sina streck hur man vill i olika längder och riktningar. Allt designarbete åvilar konstruktören.

Om vi tar som exempel det som jag senast designade i Sketchup: ett knivskaft. Där var ju vissa mått givna. Tången måste passa i ett spår, hålen för nitarna måste stämma. Men resten är helt fritt. Det gäller bara att få handtaget att bli lagom stort och ha en bra form så det passar i handen. Man måste naturligtvis också tänka på att det ska vara möjligt att tillverka.

På vilket sätt hade Autocad hjälpt mig i det här designarbetet? Och hur kan man veta hur lång tid det ska ta att designa? Nån kanske bara ritar handtaget som en cylinder och är klar på en minut. Nån annan kan sitta och finputsa på radier och vinklar i ett par dagar.

Jag har inte riktigt jobbat i Sketchup men allt i AutoCAD går fort. En T6-tärning med alla sidor avrundade och alla utmärkningar gör man på någon minut eftersom du kan återanvända samma mått på varje moment. Du ska ju ha tänkt färdigt när du kommer dit, det finns andra program som är gjorda för att leka med formgivningen, kommer inte ihåg vad det programmet heter i AutoCAD-sviten men det är inkluderat i maskin-paketet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in