Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-10-27, 13:42
Medlem
Jag valde att slå till. Fick den för 10 600 kronor (nyskick, uppackad).
Läst bra recensioner av Legion också. Tack för all feedback!
Citera
2025-10-27, 16:11
Medlem
Kalaskula544s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZeroBlindTerry

Se till att köpa ett RAM till och kör DUAL-mode.

Om nu datorn endast har en RAM-sticka.
Citera
2025-10-27, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaskula544

Yes tack.
Citera
2025-10-27, 18:09
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Definitivt en bra deal.

Citat:

Det kan man nästan räkna med att den bara har. Jag har haft ett par gaminglaptops, nyaste var en C2D och då jävlar slog man på stora trumman för att det var två ramstickor så att man njuta av blixtrande snabbt minne när man spelade. Sen någonstans på vägen verkar man ha slutat med det, till och med på "bättre" modeller.
Citera
2025-10-27, 19:01
Medlem
Kalaskula544s avatar
Citat:
Yes tack.

Bästa vore om du kan öppna upp datorn och se timings och hastighet på det medföljande minnet.

Du kommer ju inte att kunna ställa in RAM'et i EXPO, men du kommer åtminstone inte få långsammare minne om du köper ett minne med samma specifikationer.
Citera
2025-10-27, 19:34
Medlem
Fantens avatar
Det kan vara värt att köpa ett set med två stickor, då inte ens gaminglaptops brukar vara bestyckade med dom snabbaste minnena. Plus att det är alltid bättre att köra med ett par som kommer från samma batch. Oftast går det att para RAM lite hur som helst, men det är inte heller helt ovanligt att det fungerar alls om stickorna är för olika.

Citat:
Bästa vore om du kan öppna upp datorn och se timings och hastighet på det medföljande minnet.

Du kommer ju inte att kunna ställa in RAM'et i EXPO, men du kommer åtminstone inte få långsammare minne om du köper ett minne med samma specifikationer.
Måste bara flika in att EXPO är för AMD vad XMP är för Intel och att du menar BIOS/UEFI.
Citera
2025-10-28, 08:47
Medlem
Citat:

Tack! Om det finns plats för två stickor, behöver jag köpa samma märke eller räcker det med exakt samma specar?
Citera
2025-10-28, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Det kan vara värt att köpa ett set med två stickor, då inte ens gaminglaptops brukar vara bestyckade med dom snabbaste minnena. Plus att det är alltid bättre att köra med ett par som kommer från samma batch. Oftast går det att para RAM lite hur som helst, men det är inte heller helt ovanligt att det fungerar alls om stickorna är för olika.

Måste bara flika in att EXPO är för AMD vad XMP är för Intel och att du menar BIOS/UEFI.

Ah, tack för att du klargjorde .
Citera
2025-10-28, 09:22
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Tack! Om det finns plats för två stickor, behöver jag köpa samma märke eller räcker det med exakt samma specar?

Citat:
Ah, tack för att du klargjorde .
Om det är så att man bara är ute efter att öka mängden RAM är det, eller bör det inte i alla fall, vara så noga men har man lagt ut tusentals kronor på en dator så är det ganska dumsnålt att inte köpa ett helt nytt par för att vara på den säkra sidan och för att vara säker på att få optimal prestanda. Det är ju en helt annan sak om man har kommit över en äldre laptop som man bara vill pigga upp lite.
Citera
2025-10-28, 15:29
Medlem
leolajbans avatar
Citat:
Hej,
ser att Elgiganten kör ett erbjudande på följande:
https://www.elgiganten.se/product/da...-gaming/913569

Vad tror ni om den? Tänker främst för en del bildredigering och videoredigering och gejming (behöver inte 120 fps 4k för att vara nöjd). Klarar den runt 60fps 1080 på någorlunda inställningar är jag nöjd.

Finns det bättre alternativ i den prisklassen?

Jag tycker den där datorn helt klart ser ut att vara värd pengarna. Den borde klara det mesta i 60 fps på 1080p utan problem.
Citera
2025-11-07, 02:59
Medlem
Kalle.webmasters avatar
Konfigurationen är väl inget större fel på, men jag skulle ju personligen hellre välja en laptop med samma innehåll men som "tillverkats" av DELL eller HP. Får frossa bara jag hör namnet Lenova.
Citera
2025-11-23, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle.webmaster
Konfigurationen är väl inget större fel på, men jag skulle ju personligen hellre välja en laptop med samma innehåll men som "tillverkats" av DELL eller HP. Får frossa bara jag hör namnet Lenova.
https://www.sweclockers.com/nyhet/42...pa-dell-och-hp
"Under det senaste året har användare med nyköpta datorer från Dell och HP drabbats av ett märkligt problem, rapporterar Ars Technica"
"Både Dell och HP bekräftar för Ars Technica att de har stängt av hårdvaruavkodning på vissa modeller, men inget av företagen förklarar varför. Den mest troliga förklaringen är dock enkel att gissa sig fram till: HEVC är ett slutet format med licensavgift, och det är datortillverkarna som betalar den. Idag kostar det cirka två kronor per såld dator för tillverkare som säljer över 100 001 enheter, men nästa år höjs avgiften med 20 procent."
Mao undvik DELL och HP's bärbara.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in