Ta inte för mycket snus mellan fingrarna, knåda väl och slappna av i läppen medans du har snusen i truten. Visst formar sig snusen efter gommen och läppen, men har du inte för mycket snus så går det ganska bra.
Störs du/din omgivning av dina bruna tänder på snussidan av munnen kan du alltid gå över till portionssnus. Det är mycket smidigare.
Det är bara att knåda ihop det till en lite boll. Jag tog ALLTID för mycket när jag började med lössnus för 100 år sedan, så baka en mindre boll och testa. Jag kan lova att din grop kommer med tiden så du får upp en halv dosa om något år.
Jag bakade alltid järpar med mitt älskade Grovsnus. De var massiva och saftiga, och kunde hänga inne ett par timmar. Jag tycker själv att det var bäst att inte knåda snuset alltför hårt. Det var då den satte sig som bäst, mindre slitage och mer njutning.
Nu kan man tro att jag är död, men i själva verket är jag bara portionssnusare av yrkesskäl och Grovsnuset dyker upp till jul, påsk och midsommar.
Det är ju en vanesak egentligen. När jag började snusa körde jag portion p.g.a detta problemet. Efter ett tag gav jag mig fan på att lära mig knåda ordentligt så då var det bara att knalla iväg och köpa ett par dosor lös. Även om de första försöken inte är så långvariga så lovar jag dig att du om ett tag kommer att kunna lägga upp snusen som en riktigt man
Vafalls knåda???!!! skall du förstöra smaken pöjk. Bara att ta ett stadigt grepp om snusen i dosan och sedan ladda in den under läppen. De ska inte knådas å bakas å klämmas det ha man ju fruntimmer till