2025-10-25, 01:35
Medlem
Följer några youtube kanaler med historiskt tema. Vilket leder till att jag blir rekommenderad fler kanaler. Samma sak sker även på andra teman så klart.

På sistone sker det en explosion av kanaler med AI genererat manus, AI genererad röst och AI genererat bildmaterial. Nu har det gått så långt att det med de senaste AI modellerna blir svårare att avgöra om det är AI genererat innehåll vid första anblick.

Börjar man läsa kommentarerna så är det rena botception. Det är botar som kommenterar på varandras videos. Klickar man på de som kommenterar så har de egna AI videos som de pumpar ut i en rask takt och kommentarerna på andra videos verkar vara en del i att få exponering och generera klick.

Några problem som uppstår:
Dessa algoritmer tränar på riktiga kreatörer.
Det blir faktafel i bilderna.

För mig räcker det med att posta ett enda exempel, sen kan ni kolla varenda kommentar (flera dussin) för att se att det är botkonton som spottar ut AI genererat innehåll.

Diskussion: Internet håller på att förstöras.
Senast redigerad av fakeentity 2025-10-25 kl. 01:46.
Citera
2025-10-25, 01:56
Medlem
auruns avatar
Håller inte med dig.
Jag ska ge dig ett nytt perspektiv;

Al må kunna producera videos, bilder osv snabbt men fake-videos/bilder osv är ju inget nytt. I 40-50 år har vi haft CGI. I typ 25 år har vi haft Photoshop.

Så min poäng är att ja - AI kan ju snabbare producera sån skit men resultaten är ju inget nytt någonstans. Anpassa efter det istället för resultaten.
Citera
2025-10-25, 02:12
Medlem
Ja håller med, och sen tränas nya algos på denna nya datan och vad som är sant urvattnas. Massa skit att justndenskapas så snabbt gör att de riktiga kreatörerna drunkarn i allt AI slop. Själv la ja ner Twitter/X pga de va mest botar, trondetta genom kallas dead internet theroy.

Jag tycker de borde vara tydligt så man kan välja bort AI genererat. .
Citera
2025-10-25, 02:14
Medlem
pn222jws avatar
Vad vi ser är delvis resultatet/konsekvenserna av SEO sökmotoroptimisering... om det blir för mycket superficiellt material vore det läge för sökmotor"minimisering" - men då måste nonsensreklamen sållas bort. Kanske blir det svårt - man kan tänka sig en betal-Google med äkta resultat och en gratis-Google med reklam.
Citera
2025-10-25, 03:00
Medlem
Symptms avatar
Youtube borde göra en Human Youtube och en AI youtube, vore intressant att se vilken som folk var mest på.
Citera
2025-10-25, 06:30
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Kollar i princip inga dokumentärer som inte är 4 år eller äldre. Väldigt sorgligt att se dokumentärer från 80-talet och sen jämföra med dagens slop.Se t.ex. Crater Lake https://www.youtube.com/watch?v=chArwgAR0Ms och slå sedan upp random modern slop-kanal.
Citera
2025-10-25, 09:17
Medlem
Hatar den där AI rösten.
Citera
2025-10-25, 09:37
Medlem
Man ser många kanaler som stjäl podcasts och intervjuer från andra kanaler (på YT eller linjär tv), de rippar alltså i stort sett ljudet (och ibland delar av bilderna) från originalet, remixar bilderna eller ersätter dem med egen bakgrund för att sopa igen spåren, och slänger sedan upp det som sitt eget innehåll. Detta är ren STÖLD av andras content, och naturligtvis har det underlättats av AI - man kan t ex byta ut en intervjuares röst.
Citera
2025-10-25, 10:13
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aurun
Håller inte med dig.
/../
Så min poäng är att ja - AI kan ju snabbare producera sån skit men resultaten är ju inget nytt någonstans. Anpassa efter det istället för resultaten.

Anpassa vad efter vad?
Citera
2025-10-25, 10:25
Medlem
Västkustskts avatar
Ai genererat innehåll är så totalt ointressant att Youtube nog får passa sig så inte folk lämnar Youtube helt och hållet.

Jag har nästan slutat använda X pga av all jävla Ai som dyker upp i varenda tråd.
Citera
2025-10-30, 00:11
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Ai genererat innehåll är så totalt ointressant att Youtube nog får passa sig så inte folk lämnar Youtube helt och hållet.

Jag har nästan slutat använda X pga av all jävla Ai som dyker upp i varenda tråd.
Ja folk kommer att lämna om en plattform drunknar och svämmar över av AI. Botar tar över kommentarsfält vilket leder till att folk saknar mening och det blir poänglöst att besöka vissa siter osv. AI kommer att göra så folk till slut måste sitta och knappa in sitt Bank-id för verifikation som människa, vilket är ett scenario som folk inte vill ha, men till slut blir tvungna till. AI är ett satans otyg som har en smal fantastisk praktisk nytta i vissa branscher, men en baksida där nackdelarna är betydligt större än fördelarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in