2025-10-24, 16:08
Medlem
Har någon här med ADHD/ADD/AuDHD blivit anklagad för att vara narcissist eller borderline?

Varför och vad gjorde ni åt det?
Citera
2025-10-24, 16:27
Medlem
alprans avatar
Ja då, blivit anklagad för att vara narcissist många gånger. Ibland undrar jag om jag faktiskt är det, min mor är den största, värsta, narcissisten som jag någonsin träffat.

Borderline har det diskuterats flitigt om ifall jag har, men det går inte att avgöra då min ADHD blandar ihop sig så pass mycket med min komplexa PTSD.

Förmodligen har jag någon form av personlighetsstörning, vilken eller vad- det vet jag inte.

Jag har ADHD & CPTSD diagnoserat, jag lever ett vanligt svensson, sambo liv med husdjur & jobb.
Behandlar ingen i min närhet illa eller någon annan heller för den delen, håller mig borta från dom flesta människor då jag anser att de är totalt dumma i huvudet. Spenderar mest tiden med min sambo & hennes familj.

Edit: För att svara på OP fråga, jag gjorde väl inte så mycket. Vad ska jag göra? Jag försöker bättre mig själv varje dag redan. Kan man göra sig själv till en bättre människa så tycker jag man borde göra det.
Ifall någon kallar dig något som du inte håller med om är det upp till dig att bevisa dom att de inte är så, men visst finns det många idioter som häver ur sig just narcissist och borderline utan att ens veta vad det betyder... Dom kan man skita i.
Senast redigerad av alpran 2025-10-24 kl. 16:32.
Citera
2025-10-24, 16:43
Medlem
Jag fick inte min ADD diagnos för än jag var 41 år.. de ville inte diagnostisera mig autistisk trots att jag har mer än vad som behövs för att uppfylla det efter utredning.. kanske för det blir svårare att skriva ut SSRI/SNRI eller elvanse/concerta?

Jag har blivit kallas känslokall och empatilös många gånger, vilket jag iof är om det inte gäller mina närmsta vänner, familj eller djur.

Flickvänner har jag haft men inte tillräckligt länge för att säga att jag älskar dem även om jag tyckt om dem eller haft starka känslor.. tydligen ska man säga att man älskar sin flickvän efter några veckor?
Citera
2025-10-24, 17:09
Medlem
buhbyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banjoer
Har någon här med ADHD/ADD/AuDHD blivit anklagad för att vara narcissist eller borderline?

Absolut. Och oftast ifrån just personer som har borderline själva och har suttit och hotat att ta självmord..

Gör du sånt?
Citera
2025-10-24, 17:54
Medlem
OceanDeeps avatar
Citat:

1,5% chans kanske till narcissist.

10% av populationen har psykisk sjukdom i olika grad.

Så det finns en chans att det stämmer och vill du veta så får du svara på denna enkla fråga:
Lever du livet på ett sätt där jobb, relationer och framtid är fungerande eller skaver det?*

*
Citera
2025-10-25, 10:24
Citat:

Mångs gånger, Fram till stt jsg blev medveten om varför (gjorde började jag göra mitt bättre för att undvika att vara sån. Tror mpnga autistrr (med/uran add/adhd ) uppvisar nog narcissisistisks drag,, men kan ha fel men ör min rrerfsrenheter av de jag gar mött uder åren. Mitt fall vare nog socialt självförsvsrstekmik. I brist på förstårlfe.om min asperger (+ adhd) o ch hävdelfebfhov. Man blir sim man umgås.(sin familj, tidigt ui liuvet). Också. EDIT: Har ej anklgtats ha biorderlion3 dock,.

Senast redigerad av DoktorDöd 2025-10-25 kl. 10:50. Anledning: Lade till det om birderkine.
Citera
2025-10-25, 13:07
Medlem
pillowpops avatar
Citat:

Varför?

Min upplevelse bland kolleger och bekanta är att vissa pratar så mycket om sig själva, utan att lyssna på andra, så man blir helt matt. Allt handlar om dem och att de på något sätt är annorlunda, avundsvärda och bäst på allt.
Fast vi andra ser att det inte stämmer.

Det uppfattar jag och dem jag pratat med som någon typ av diagnos, möjligen narcissism.
Citera
2025-11-08, 07:26
Bannlyst
Citat:

Nej bara på nätet. De känner inte mig och tror att jag har varit allt jag inte har varit typ.

Är väldigt känslomässigt hämmad. Har varit väldigt socialt tillbakadragen, nu vågar jag i alla fall pratar med främlingar.

Har i många och långa perioder isolerar mig i mitt liv, för att jag blir stressad och irriterade på andra.

Har inte haft några nära relationer. Kanske några kortare när jag va yngre. De rann ut i sanden, oftast var det väl att jag inte hörde av mig. Ingen betydde något för mig.

Jag vetefan hur vi ska lägga om det här pusslet för att få det till borderline? Ingen har ju sagt det IRL dock. Det är svårt att missa att jag är stel och hämmad, svårt att visa känslor.
Citera
2025-11-08, 07:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av buhbye
Absolut. Och oftast ifrån just personer som har borderline själva och har suttit och hotat att ta självmord..

Gör du sånt?
Ja…i för sig alltså…

Jag har tydligen misshandlat ett ex. Han påstår att jag falskanmälde honom, och att han blev friad. Me too-offer…

Nej jag ringde 112 när han var utanför dörren. han erkände vad han hade gjort kvällen innan. Han blev senare dömd för ett av brotten (misshandel). Resten tog han tillbaka i rättegången, och blev friad från.

Det här går helt enkelt inte att koka ihop till en ”falskanklagelse”. Men en del korkade män tror på sådant här. Samma med vårdnadstvister
Citera
2025-11-08, 23:02
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Har någon här med ADHD/ADD/AuDHD blivit anklagad för att vara narcissist

2025 blir alla anklagade för att vara narcissister, så fort de försöker sätta gränser i ett förhållande. Det är inget exklusivt för människor med NPF.
Citera
2025-11-08, 23:23
Medlem
zombie-nations avatar
Konstigt nog nej. Trots att jag tänker högt och utgår från mig och min krets. Det kan nog anses som att man är egocentrisk. Det är dock inte vad jag försöker. Jag inbillar mig att andra måste ta del i min tankeprocess, vilket oftast inte är nödvändigt. Jag berättar på ett sätt jag skulle hoppas andra berättar. Det betyder ju inte att de behöver veta allt jag säger.

Dessutom blir jag alltid lika förvånad om någon läser min text och tyckte den var bra.

Förr om åren när jag hade mer depression, då hade jag inget extra skinn för att folk blir sura på mig. Idag kan jag inte fatta hur det kunde hända. Då kunde jag känna att det nästan var ett sammanbrott då jag trodde att ingen tyckte om mig. Idag frågar jag istället vad de menar, och ofta är det bara ett missförstånd, eller något någon tycker som inte spelar roll för mig. Och jag förstår även att om en person blir sur blir inte alla jag känner sura automatiskt. Hur stabil man är i sitt mående påverkar verkligen ens reaktioner. Och nu vet jag vad för saker jag kan vara känslig för. Och förstår när någon försöker trigga. Lyssnar på rätt människor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in