2025-10-24, 14:46
Medlem
allt.o.ingets avatar
Stötte precis på ordet ’cour’ som tydligen betyder uppvaktning vid hov. Man har tagit ett ord direkt från franskan och placerat det rakt av i svenskan. Totalt meningslöst, det här ordet hör inte hemma i SAOB.
Jag vet att språk ständigt är föränderligt, men det här är något annat anser jag. Man försöker påverka språket av politiska skäl.
Ett annat exempel är växten ’parkslide’. Knappast svårt att komma på ett svenskt ord.

Finns det fler ord som inte hör hemma i svenska språket?
Varför värnar inte SAOB om svenska språket?
Senast redigerad av allt.o.inget 2025-10-24 kl. 14:56.
Citera
2025-10-24, 14:57
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Det finns ingen som "tar ord och placerar" ord, din jävla mupp. Ordböcker beskriver bara vilka ord som finns och används/använts.
Citera
2025-10-24, 14:59
Medlem
triptykens avatar
Språk förändras och Svenskan har en samling ord som vi skapat eller tagit till oss.

"Hen" som korthand för "han eller henne", "kravatt" från Franskan eller "incel" från Engelskan.
Vi har uttryck som vi plockat också som "faux pas" från Franskan. Vi har sammansatta ord som existerar fritt, eller i vissa fall försvinner efter några år. "Vänskapsbänk" var ett från 2024.

Vi har i århundraden hellre utvecklat vårt språk istället för att behandla det som ett museiföremål. Därför heter inte en dator "kvinnlig uträknerska" till exempel.

Att bevara språket som ett aborterat foster i formalin är inte att skydda det.
Citera
2025-10-24, 15:00
Avslutad
Parkslide är ett svenskt ord, det uttalas på svenskt vis och inte amerikanskt.

Sen tyckte jag ditt exempel om cour var undermåligt eftersom monarkin av idag är oberoende av politiken. Likaså är Svenska Akademien oberoende av politiken.
Citera
2025-10-24, 15:33
Medlem
kyrkstockens avatar
att välja den isländska vägen är för sent. De kunde för de var isolerade i århundranden. De bevarade även små hästar av samma anledning och har tydligen en unik genstam.

Sverige valde en annan väg. Storkrig på kontinenten tex.

Cour är säkert gammalt som gatan 16-1700-tal när franska inflytandet var som störst.
Citera
2025-10-24, 16:33
Medlem
Stör mig på fjolliga "dressad" och "frissig". Svenskans "klädd" och "risig" funkar bra.
Citera
2025-10-24, 16:38
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
"Hen" som korthand för "han eller henne"
Finns ingen anledning att börja använda "hen" när vi redan har kortformen den för "han eller henne".
Kommer aldrig att bli normalt att säga "hen", förutom vad det gäller transpersoner möjligen.
Citat:
Ursprungligen postat av IanMcEwan
Parkslide är ett svenskt ord, det uttalas på svenskt vis och inte amerikanskt.

Sen tyckte jag ditt exempel om cour var undermåligt eftersom monarkin av idag är oberoende av politiken. Likaså är Svenska Akademien oberoende av politiken.
TS tänker tydligen "paark slajd" istället för park-slide.

Det engelska namnet är f.ö "japanese knotweed".
Ett äldre svenskt namn på familjen var slideknäväxter.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Slideväxter
Senast redigerad av Bone Collector 2025-10-24 kl. 16:53.
Citera
2025-10-24, 16:56
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Cour är väl motsvarande det engelska court (bägge från franska) för hov och som är ett ålderdomligt ord som betyder gårdsplan? Såvida man inte är kunglig är väl cour något man inte sysslar med utan kan nöja sig med att säga "hålla hov", men jag tycker att även det blir för högtravande och bjudning duger gott.

Cour kanske förekommer mest i korsord.
Citera
2025-10-24, 22:43
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allt.o.inget
Stötte precis på ordet ’cour’ som tydligen betyder uppvaktning vid hov. Man har tagit ett ord direkt från franskan och placerat det rakt av i svenskan. Totalt meningslöst, det här ordet hör inte hemma i SAOB.
Jag vet att språk ständigt är föränderligt, men det här är något annat anser jag. Man försöker påverka språket av politiska skäl.
Ett annat exempel är växten ’parkslide’. Knappast svårt att komma på ett svenskt ord.

Finns det fler ord som inte hör hemma i svenska språket?
Varför värnar inte SAOB om svenska språket?

Det korta svaret är att SAOB är en historisk ordbok som skall dokumentera det faktiska språkbruket. Det är SAOL som skall vara lite lagom normerande.

Med det sagt så har ordet cour med den stavningen introducerats i SAOL så sent som 1950, i den elfte upplagan. Kanske en smula förvånande. Ordet har funnits med sedan den första upplagan 1874, men det stavades då kur, och det är den vanliga stavningen i svenskan. Att "göra någon sin kur" i betydelsen att uppvakta någon är ju ett känt begrepp för den som är bekant med lite äldre svensk litteratur.
Citera
2025-10-25, 00:05
Medlem
rosalinjenhotwaryas avatar
Samtliga fyllnadsord som vi lånat från engelskan provocerar mig något enormt, likaså svordomar som "fuck" "shit" och andra uttryck som "whaat!?!?"

Kollat en del reality-tv i någon form av självskadebeteende på senaste tiden och har mötts av uttryck som "facea" istället för bemöta(?) och andra knepiga böjningar av psykolog-ish begrepp som "toxiskt"

Allt Gott
Citera
2025-10-27, 14:38
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosalinjenhotwarya
Samtliga fyllnadsord som vi lånat från engelskan provocerar mig något enormt, likaså svordomar som "fuck" "shit" och andra uttryck som "whaat!?!?"

Kollat en del reality-tv i någon form av självskadebeteende på senaste tiden och har mötts av uttryck som "facea" istället för bemöta(?) och andra knepiga böjningar av psykolog-ish begrepp som "toxiskt"

Allt Gott
Det värsta utfyllnadsuttrycket på engelska är "idioter som säger "you know what i mean" efter varje jävla mening.
Varför kan ingen bara säga att dom fattar precis allt som idioten säger så håll trut.
Citera
2025-10-27, 14:52
Medlem
Tavastehuss avatar
Svenskans stavning är arkaisk men importen av fåniga lånord från främst engelskan är modern. Lite märkligt ändå.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in