• 1
  • 2
2025-11-03, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elluard
Du har inte svarat på frågan, eller undran, som står på de två sista raderna.
Eller du kanske inte har hunnit läsa hela texten än.
Nej, han skrev ett helt korrekt svar. Om du kunde åka dit NU, med överjävlig fart som Herman Hedning säger, så du e där på ett studs - är den stjärnan förmodligen sedan länge borta i vilket fall - den vore närmare 13 miljarder år i detta nu.

Så det du efterfrågade föreföll vara tidsresor.
Citera
2025-11-03, 17:11
Medlem
Citat:
Du har inte svarat på frågan, eller undran, som står på de två sista raderna.
Eller du kanske inte har hunnit läsa hela texten än.
Om du åker 13 miljarder ljusår i oändlig hastighet hamnar du i en annan del av universum som så vitt vi vet ser ungefär likadan ut som den vi bor i. Åker du 0,8 ljusår miljarder ljusår till händer inget särskilt annat än att du får se lite nya galaxer.
Citera
2025-11-03, 17:11
Medlem
Det här med att färdas verkar lite oklart. Förflyttar man sig i samma tidpunkt mellan olika delar av universum, färdas man med ljusets hastighet mot något sk centrum eller reser man tillbaka i tiden för att se vad som hände för miljarder år sedan?

De tre alternativen bör ju ge ganska olika upplevelser.
Citera
2025-11-03, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Det här med att färdas verkar lite oklart. Förflyttar man sig i samma tidpunkt mellan olika delar av universum, färdas man med ljusets hastighet mot något sk centrum eller reser man tillbaka i tiden för att se vad som hände för miljarder år sedan?

De tre alternativen bör ju ge ganska olika upplevelser.

Så länge du färdas som vi vet vi kan - dvs under men upp till nära ljushastigheten - finns inga speciella problem med det. Du ser en galax långt borta, inser att du ser ljuset från 2 miljarder ljusår sedan, justerar kursen och drar iväg med säg 0.90x ljushastigheten. Så om 2.2 miljarder år är du där, exakt där du förväntade dig galaxen skulle vara 2 miljarder år sedan du såg det, plus 2.2 miljarder år av beräkning. De stjärnor du såg (om du nu överlever resan själv) är 4.2 miljarder år äldre, dvs .. landskapet ser annorlunda ut.

Om du däremot kunde göra såna "jump" genom hyperrymden (absolut en sak), så om du reser idag, med hänsyn taget vart galaxen dragit på 2 miljarder år (inte 4.2 nu), så kommer du ändå se en galax 2 miljarder år äldre än då du reste. Och det kommer vara *allt* -- att resa från punkt till punkt i universum är inte mer dramatiskt än så. Det du ser e redan gammalt .. Det enda fascinerande du kan göra med den förmågan är att resa ifatt "gammalt ljus" och med sviiiinbra teleskop "se bakåt i tiden". Du kan ingenstans se framåt i tiden, även om du har tillgång till hyperrymden.

Jag är oklar om vad det 3.e alternativet nu var, jag ser bara två tbh.
Citera
2025-11-03, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PleaseIgnore
Så länge du färdas som vi vet vi kan - dvs under men upp till nära ljushastigheten - finns inga speciella problem med det. Du ser en galax långt borta, inser att du ser ljuset från 2 miljarder ljusår sedan, justerar kursen och drar iväg med säg 0.90x ljushastigheten. Så om 2.2 miljarder år är du där, exakt där du förväntade dig galaxen skulle vara 2 miljarder år sedan du såg det, plus 2.2 miljarder år av beräkning. De stjärnor du såg (om du nu överlever resan själv) är 4.2 miljarder år äldre, dvs .. landskapet ser annorlunda ut.

Om du däremot kunde göra såna "jump" genom hyperrymden (absolut en sak), så om du reser idag, med hänsyn taget vart galaxen dragit på 2 miljarder år (inte 4.2 nu), så kommer du ändå se en galax 2 miljarder år äldre än då du reste. Och det kommer vara *allt* -- att resa från punkt till punkt i universum är inte mer dramatiskt än så. Det du ser e redan gammalt .. Det enda fascinerande du kan göra med den förmågan är att resa ifatt "gammalt ljus" och med sviiiinbra teleskop "se bakåt i tiden". Du kan ingenstans se framåt i tiden, även om du har tillgång till hyperrymden.

Jag är oklar om vad det 3.e alternativet nu var, jag ser bara två tbh.

Tredje alternativet var tidsresa bakåt i tiden.

Men båda de alternativ du gick igenom så kommer man hamna i tomrum. Varken stjärnorna eller planeterna runt stjärnorna eller galaxerna är där de var för 2 miljarder år sedan utan har seglat vidare genom rymden, precis som vårt solsystem gör.

Vilket man ju diskuterat i samband med tidsresor. Om vi reser 10 år tillbaka i tiden så hamnar vi mitt ute i tomrummet långt bort från vårt solsystem som färdats vidare under de 10 åren.
Citera
2025-11-03, 21:53
Medlem
Citat:
Tredje alternativet var tidsresa bakåt i tiden.

Men båda de alternativ du gick igenom så kommer man hamna i tomrum. Varken stjärnorna eller planeterna runt stjärnorna eller galaxerna är där de var för 2 miljarder år sedan utan har seglat vidare genom rymden, precis som vårt solsystem gör.

Jag vill inte vara den som är den, men jag skrev: "exakt där du förväntade dig galaxen skulle vara 2 miljarder år sedan du såg det, plus 2.2 miljarder år av beräkning", och "med hänsyn taget vart galaxen dragit på 2 miljarder år (inte 4.2 nu)"

Du tror väl inte på allvar att jag inte förstår hur universum expanderar, och förutom det "rör sig"? Att den 3.e varianten inte uppkom täckte jag nog dessutom redan, ifall du hade läst allt.
Citera
2025-11-03, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PleaseIgnore
Jag vill inte vara den som är den, men jag skrev: "exakt där du förväntade dig galaxen skulle vara 2 miljarder år sedan du såg det, plus 2.2 miljarder år av beräkning", och "med hänsyn taget vart galaxen dragit på 2 miljarder år (inte 4.2 nu)"

Du tror väl inte på allvar att jag inte förstår hur universum expanderar, och förutom det "rör sig"? Att den 3.e varianten inte uppkom täckte jag nog dessutom redan, ifall du hade läst allt.

Ja, sorry, jag säger inte emot dig och förstod dig. Skrev bara ett enklare svar på samma sak. Jag gör så av misstag ibland när jag själv funderar.
Citera
2025-11-03, 21:58
Medlem
Citat:
Ja, sorry, jag säger inte emot dig och förstod dig. Skrev bara ett enklare svar på samma sak. Jag gör så av misstag ibland när jag själv funderar.
Helt OK; det händer. Jag gjorde liknande tankemissar angående lux/W/m2 tidigare i en annan tråd, och det man gör är lär sig, ber om ursäkt och blir starkare i kunskap och argumentation.

Tack för att du var saklig
Citera
2025-11-03, 22:42
Medlem
Citat:
Jag kan förenkla frågan.
Om du ser den mest avlägsna stjärnan med James Webb teleskopet typ 13 miljarder år ifrån oss så var denne bara 0,8 miljarder år gammal. Med andra ord var universum då inte äldre än så, enligt Bigbang-teorin.
Om man kunde förflytta sig dit på rekordfart (typ några gånger överljusfart), så blir frågan, hur såg universum ut då från stjärnan sett?
Skulle man se mindre antal stjärnor runt omkring sig då eller skulle universum se ut som idag?
Om man fortsatte vidare ytterligare 0.8 miljarder, skulle universum slockna då?
Du hamnar ju där den stjärnan var för 13 miljarder år sedan
Det är inget där nu.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här