2025-10-23, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solipsism
Formella val, stöd till separatister, militär närvaro och internationell övervakning av EU-observatörer, erkännande av majoriteten av världens småstater och öriken. Inget det där har något att göra med rätten till självbestämmande. Detta är väl etablerat i internationell rätt. Inget val krävs under några speciella former krävs för att etablera folkviljan - val bara förtydligar den.

1. Allt som behövs är att folkviljan på Krim velat ha autonomi och att detta nekats av Ukraina. Har detta skett?

2. Vill folk på Krim vara en del av Ryssland?

Är svaren ja har allt gått rätt till. Det är fakta.

1. Självbestämmande gäller främst folk som är förtryckta eller koloniserade, inte regioner som redan har autonomi i en erkänd stat. Krim var en autonom republik inom Ukraina – inte en koloni.

2. “Folkvilja” räcker inte i sig. En laglig separation kräver en fri, fredlig, internationellt övervakad process utan främmande trupper. 2014 stod rysk militär redan på Krim, ukrainska medier stängdes, och OSSE-observatörer släpptes inte in.

3. “Erkännande av småstater” saknar juridisk betydelse – FN:s generalförsamling (res. 68/262) slog fast att annekteringen är olaglig.

Så nej, det har inte “gått rätt till”. Det har gått med vapen i hand.
Citera
2025-10-23, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Men Ryssland ser på Ukraina som en utbruten del av sitt eget land.
Ungefär som Irland ser på Nordirland eller Kina på Taiwan.
Därför ser jag ingen möjlig lösning genom förhandlingar, utan Ukrainas öde kommer att avgöras på slagfältet!

Att jämföra Rysslands olagliga invasion av Ukraina med Nordirland eller Taiwan är felaktigt.
Krim och Donbas är erkända delar av en suverän stat.
Internationell rätt tillåter inte att ett land tar mark med våld bara för att det “känner” att det borde tillhöra dem.
Ukraina har rätt att försvara sitt territorium; inget påstått historiskt “anspråk” ändrar det faktum.
Citera
2025-10-24, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RusskiFob
1. Självbestämmande gäller främst folk som är förtryckta eller koloniserade, inte regioner som redan har autonomi i en erkänd stat. Krim var en autonom republik inom Ukraina – inte en koloni.
Ursäkta saxingen från wikipedia, men behöver en snabb sammanfattning om vad som hände med autonomin sedan 1994.

The Crimean parliament voted to bring in a President in 1993, which the Kyiv government denounced as unconstitutional.[64]: 198  In 1994 Crimea elected the pro-Russian and anti-establishment Yuriy Meshkov. The pro-Russian parties also won the parliamentary election that year.[65] However the president quickly alienated the parliament by asserting strong presidential powers.[66]

In 1995 the Ukrainian Parliament intervened in the political crisis in Crimea, scrapping the Crimean Constitution, removing the president and scrapping the office of President.[67] Almost 4,000 Ukrainian soldiers and police officers were sent to Crimea.[68] Meshkov was removed from power[69] after Ukrainian special forces had entered his residence, disarmed his bodyguards and put him on a plane to Moscow.[70] Meshkov was replaced by Kyiv-appointed Anatoliy Franchuk, with the intent to rein in Crimean aspirations of autonomy.[57][64] The Verkhovna Rada, the parliament of Crimea, voted to grant Crimea "extensive home rule" during the dispute.[71][62][70]

Citat:
2. “Folkvilja” räcker inte i sig. En laglig separation kräver en fri, fredlig, internationellt övervakad process utan främmande trupper. 2014 stod rysk militär redan på Krim, ukrainska medier stängdes, och OSSE-observatörer släpptes inte in.
EUs domare i deras konstitutionsdomostolar hävdar dock att så inte är fallet. Se t ex förhållande för Bosnien. Ett val kan användas för att förtydliga folkviljan, men en fri, fredlig och internationellt övervakad process har aldrig varit ett krav.

https://www.ejil.org/pdfs/3/1/1175.pdf
https://en.wikipedia.org/wiki/1992_Bosnian_independence_referendum

Det fanns dock många internationella observatörer på plats på Krim. Jag kan länka till videor om det behövs. Motivet att fuska vore noll, då flera internationella valundersökningar bekräftat att Krimborna faktiskt tycker som de röstar.

Generalförsamlingen var designad så att Nevis och St Kitts, merparten av örikena västerländska, har samma inflytande som Kina. Den har enbart en rådgivare roll och är inte bindande. Som konsekvens ignoreras den oftast - speciellt när det gäller Israel eller USA.
Citera
2025-10-24, 09:19
Medlem
Citat:
Ursäkta saxingen från wikipedia, men behöver en snabb sammanfattning om vad som hände med autonomin sedan 1994.

The Crimean parliament voted to bring in a President in 1993, which the Kyiv government denounced as unconstitutional.[64]: 198  In 1994 Crimea elected the pro-Russian and anti-establishment Yuriy Meshkov. The pro-Russian parties also won the parliamentary election that year.[65] However the president quickly alienated the parliament by asserting strong presidential powers.[66]

In 1995 the Ukrainian Parliament intervened in the political crisis in Crimea, scrapping the Crimean Constitution, removing the president and scrapping the office of President.[67] Almost 4,000 Ukrainian soldiers and police officers were sent to Crimea.[68] Meshkov was removed from power[69] after Ukrainian special forces had entered his residence, disarmed his bodyguards and put him on a plane to Moscow.[70] Meshkov was replaced by Kyiv-appointed Anatoliy Franchuk, with the intent to rein in Crimean aspirations of autonomy.[57][64] The Verkhovna Rada, the parliament of Crimea, voted to grant Crimea "extensive home rule" during the dispute.[71][62][70]

EUs domare i deras konstitutionsdomostolar hävdar dock att så inte är fallet. Se t ex förhållande för Bosnien. Ett val kan användas för att förtydliga folkviljan, men en fri, fredlig och internationellt övervakad process har aldrig varit ett krav.

https://www.ejil.org/pdfs/3/1/1175.pdf
https://en.wikipedia.org/wiki/1992_Bosnian_independence_referendum

Det fanns dock många internationella observatörer på plats på Krim. Jag kan länka till videor om det behövs. Motivet att fuska vore noll, då flera internationella valundersökningar bekräftat att Krimborna faktiskt tycker som de röstar.

Generalförsamlingen var designad så att Nevis och St Kitts, merparten av örikena västerländska, har samma inflytande som Kina. Den har enbart en rådgivare roll och är inte bindande. Som konsekvens ignoreras den oftast - speciellt när det gäller Israel eller USA.
OffTopic: Trådens ämne år: Borde vi inte starta krig mot ryssen?

Det du beskriver om 1990-talet är korrekt i delar, men irrelevant för 2014. Krim var en autonom republik inom Ukraina enligt både ukrainsk och internationell rätt. Annekteringen skedde under militär ockupation, utan internationell övervakning och fördömdes av FN:s generalförsamling (res. 68/262).
Ingen historisk tvist ger rätt att ta territorium med vapen i hand.

Du verkar ha hoppat över de andra två punkterna – de är dock centrala för frågan.
Citera
2025-10-24, 12:39
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Krim hade en egen konstitution, som Ukraina tog ifrån dem. De röstade gång och gång igen för autonomi. Ukraina skickade militär. De har då rätt att förklara självständighet enigt internationell rätt.
Halvsanningar och direkta fel blandade till en äkta rysk propagandasörja.

Nej, de hade ingen "egen konstitution", de lydde under Ukrainas grundlag, men de hade också eget självbestämmande under den ukrainska grundlagen. De röstade inte alls "gång och gång igen" för autonomi. De fick autonomi redan från början. Befolkningen på Krim röstade för att tillhöra Ukraina 1991 och ingen efterföljande omröstning om att tillhöra Ryssland eller bilda ett eget land skedde förrän den av Ryssland anordnade "folkomröstningen" 2014, i strid med internationell och ukrainsk rätt.

Citat:
Det som gjorde att de fick nog var att extremhögern i Kiev jagade bort den president de demokratiskt röstat fram. Nazister sprang runt i Kiev och sjöng att den som inte är hoppar är ryss samt eldade upp några dussin obeväpnade demonstranter i Odessa och pratade om språkförbud.
Vilket jävla skitsnack. Det var ingen "extremhöger" som låg bakom Maidan, det var stora mängder människor som såg hur president Janukovytj svek de löften på vilka han blivit vald. Han lovade ett närmande till EU och när han var vald slöt han avtal med Ryssland om närmande till Ryssland, direkt emot sina tidigare löften Janukovytj, och folket reste sig mot korruptionen och de svikna löftena.

Händelsen du refererar till i Odessa är förvanskad. "Demonstranterna" var ryska separatister som jagades in i en byggnad i Odessa av motdemonstranter. Det kastades brandbomber från byggnaden och skottlossningen skedde från byggnaden. Det kastades tillbaka brandbomber ("Molotov-cocktails") in i byggnaden som började brinna och separatister brann inne. "Demonstranterna" var till stora delar ditbussade från andra delar av Ukraina och det är en tragisk händelse som utretts noga, men knappast något som påverkade händelserna på Krim eftersom Krim när detta hände redan varit ockuperat i månader av ryska trupper.

Citat:
Opinionen vände ganska snabbt 2013-2014 och om du har tvivel - åk till Krim.

Donbass röstade också för autonomi 2014. Efter 8 år av beskjutning vände opinionen.
Du är ju helt förvirrad. Jag har varit i Donbas och på Krim, precis innan 2014 och många gånger dessförinnan. Det fanns inga motsättningar till att tala om. Jag har tidigare skrivit mycket om mina erfarenheter från Ukraina och Ryssland (och jag talar ryska och en del ukrainska). Du svamlar. Det hade inte skett någon beskjutning före den ryska invasionen 2014.

Citat:
De fokusering Roses have thorns och dokun Donbas mm.

Ukraina har inte rätt att inte helt meningslöst försöka ta tillbaks ditt territorium för att västerlänningar tvingar dem att kriga vidare i ett hopplöst krig.
Jo, Ukraina har allt rätt enligt FN-stadgan och enligt ukrainsk lag samt folkrätten att återta varenda kvadratcentimeter av Ukraina, inklusive Krim, och att du inte är bättre påläst är skrämmande.
Citera
2025-10-24, 16:33
Avslutad
Har TS rört sig mot Ukraina ens ännu?
Vore ju smidigare att attackera Ryssland från ett annat land, du har alla chanser i världen nu kompis.
Kan du posta sen hur det gick.
Citera
2025-10-24, 19:27
Medlem
c.divers avatar
Nej, det behöver vi inte!
Nu är det bara att köpa på sig massa jordnötter med tillbehör, typ Whiskey och luta sig tillbaka.
Ryssen håller på att som vanligt ta livet av sig själv.

Alla fattade direkt att Rysslands invasion 2022 var dödsstöten för Ryssland som en nation man kunde umgås och handla med..

Snacka om att gräva ett skithål för att själv kliva ner i det?
Citera
2025-11-23, 21:04
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Jag sitter inte hejar. Jag betalar. Jag har även kört in rätt stora summor i vapenindustrin för att försäkra mig att antalet döda ryssar och andra vatniks maximeras.
Hur har jag råd? Pengarna har redan dubblats men jag får leva med det

Ett förslag från mig till dig, så länge du och Putin aldrig satt er fot vid fronten så kan du väl hålla käft? Tack.
Har du köpt aktier i vapenindustriföretag på börsen? De pengarna kommer inte dem tillgodo (såvida det inte är ett företag i den sektorn som sålt dem). De som fått de pengarna kan vara vem som helst som handlar på börsen (t o m din vapenvägrande mörkhyade granne som har en flört med din fru bakom ryggen på dig, eller för all del en s k vatnik på FB…).
Eller har det rört sig om en nyemission ur vilken du köpt aktierna, för då har du tillfört pengar?
Citera
2025-11-23, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Har du köpt aktier i vapenindustriföretag på börsen? De pengarna kommer inte dem tillgodo (såvida det inte är ett företag i den sektorn som sålt dem). De som fått de pengarna kan vara vem som helst som handlar på börsen (t o m din vapenvägrande mörkhyade granne som har en flört med din fru bakom ryggen på dig, eller för all del en s k vatnik på FB…).
Eller har det rört sig om en nyemission ur vilken du köpt aktierna, för då har du tillfört pengar?

Ja nu är det ju så att det är aktieägarna som förser bolagen med kapital. Jag har liksom köpt en liten liten del av bolagen. Det kallas aktier. Jag personligen har inte köpt en nyskapad aktie, jag har köpt av nån som gjort det

Ja, jag köpte säkerligen av en dum jävla vatnik. Vem annars skulle sälja innan en 100% uppgång?
Citera
2025-11-24, 08:54
Medlem
ILoveKnarks avatar
Krig och elände är det värsta som finns.
Varför skulle man vilja initiera något krig överhuvudtaget?
Citera
2025-11-24, 09:13
Medlem
Vi ska såklart stå för det avtal vi ingått år 1799. Gattjinatraktatet. Ett militärt samarbetsavtal med Ryssland.
Citera
2025-11-24, 10:49
Medlem
Citat:
OffTopic: Trådens ämne år: Borde vi inte starta krig mot ryssen?
Det du beskriver om 1990-talet är korrekt i delar, men irrelevant för 2014. Krim var en autonom republik inom Ukraina enligt både ukrainsk och internationell rätt. Annekteringen skedde under militär ockupation, utan internationell övervakning och fördömdes av FN:s generalförsamling (res. 68/262).
Ingen historisk tvist ger rätt att ta territorium med vapen i hand.

Du verkar ha hoppat över de andra två punkterna – de är dock centrala för frågan.

Men länder likt USA eller Ryssland skiter väl totalt i sånt nonsens som internationell rätt, det har främst USA visat otaliga gånger de senaste decennierna!
Dessutom har Sverige agerat medhjälpare och medbrottsling till USA massor med gånger.
Senast redigerad av Ljungbybon 2025-11-24 kl. 10:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in