Citat:
Ursprungligen postat av
Solipsism
Krim hade en egen konstitution, som Ukraina tog ifrån dem. De röstade gång och gång igen för autonomi. Ukraina skickade militär. De har då rätt att förklara självständighet enigt internationell rätt.
Halvsanningar och direkta fel blandade till en äkta rysk propagandasörja.
Nej, de hade ingen "egen konstitution", de lydde under Ukrainas grundlag, men de hade också eget självbestämmande under den ukrainska grundlagen. De röstade inte alls "gång och gång igen" för autonomi. De fick autonomi redan från början. Befolkningen på Krim röstade för att tillhöra Ukraina 1991 och ingen efterföljande omröstning om att tillhöra Ryssland eller bilda ett eget land skedde förrän den av Ryssland anordnade "folkomröstningen" 2014, i strid med internationell och ukrainsk rätt.
Citat:
Det som gjorde att de fick nog var att extremhögern i Kiev jagade bort den president de demokratiskt röstat fram. Nazister sprang runt i Kiev och sjöng att den som inte är hoppar är ryss samt eldade upp några dussin obeväpnade demonstranter i Odessa och pratade om språkförbud.
Vilket jävla skitsnack. Det var ingen "extremhöger" som låg bakom Maidan, det var stora mängder människor som såg hur president Janukovytj svek de löften på vilka han blivit vald. Han lovade ett närmande till EU och när han var vald slöt han avtal med Ryssland om närmande till Ryssland, direkt emot sina tidigare löften Janukovytj, och folket reste sig mot korruptionen och de svikna löftena.
Händelsen du refererar till i Odessa är förvanskad. "Demonstranterna" var ryska separatister som jagades in i en byggnad i Odessa av motdemonstranter. Det kastades brandbomber från byggnaden och skottlossningen skedde från byggnaden. Det kastades tillbaka brandbomber ("Molotov-cocktails") in i byggnaden som började brinna och separatister brann inne. "Demonstranterna" var till stora delar ditbussade från andra delar av Ukraina och det är en tragisk händelse som utretts noga, men knappast något som påverkade händelserna på Krim eftersom Krim när detta hände redan varit ockuperat i månader av ryska trupper.
Citat:
Opinionen vände ganska snabbt 2013-2014 och om du har tvivel - åk till Krim.
Donbass röstade också för autonomi 2014. Efter 8 år av beskjutning vände opinionen.
Du är ju helt förvirrad. Jag har varit i Donbas och på Krim, precis innan 2014 och många gånger dessförinnan. Det fanns inga motsättningar till att tala om. Jag har tidigare skrivit mycket om mina erfarenheter från Ukraina och Ryssland (och jag talar ryska och en del ukrainska). Du svamlar. Det hade inte skett någon beskjutning före den ryska invasionen 2014.
Citat:
De fokusering Roses have thorns och dokun Donbas mm.
Ukraina har inte rätt att inte helt meningslöst försöka ta tillbaks ditt territorium för att västerlänningar tvingar dem att kriga vidare i ett hopplöst krig.
Jo, Ukraina har allt rätt enligt FN-stadgan och enligt ukrainsk lag samt folkrätten att återta varenda kvadratcentimeter av Ukraina, inklusive Krim, och att du inte är bättre påläst är skrämmande.