• 6
  • 7
2025-10-21, 15:17
Medlem
pn222jws avatar
Ett ex-kolonialt land som är sammansatt på någon konferens i Europa i slutet på 1800-talet och sen hastigt överges, med fyra, fem storgrupper som är maktrivaler är så dysfunktionellt från början att bara en intelligent men iskall diktator med hjälp av stora exportinkomster kan hålla projektet vidare. Förr eller senare rämnar det. Majoriteten av alla f.d. kolonier felkonstruerades på 1950-60-talen, vilket var förutsägbart. Länderna modellerades på europeiska nationalstater vilket var helt orealistiskt. Vi ser konsekvenserna i delar av Afrika och Asien idag och tyvärr än långt in i 2000-talet. Inte ens britterna med sina SAS orkar bry sig längre. Vi kan hoppas att dom flesta blir som Tjeckien och Slovakien 1993 med separationer utan inbördeskrig.
Senast redigerad av pn222jw 2025-10-21 kl. 15:22.
Citera
2025-10-22, 04:27
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rogare.pontare
Obama var en jävla åsna. Såklart var det ett stort misstag att ta bort Gaddafi. Han var galen men verkade som om han skötte sig på slutet.

Man ska inte göra sig av med ledaren av ett land om det inte finns ett seriöst alternativ. Vilket det inte fanns heller
Framförallt var han ju ändå redan lastgammal. Han hade trillat av pinn inom 5-10 år oavsett så även ur den synvinkeln var det synnerligen onödigt men han hade under årtiondena skapat sig många mäktiga fiender som såg det perfekta tillfället när hela Nordafrika var i gungning. Det var då eller aldrig helt enkelt. Vad vi skulle ha där att göra förstod jag dock varken då eller nu. Det måste bara varit för att från Natos sida ge sken av att det var mer legitimt än det i själva verket var.

Gaddafi var en excentrisk galning men trots hans extrema gynnande av sig själv med en av världens största förmögenheter var Libyen ett välmående land. Ingen kan komma idag 15 år senare och säga att det var en lyckad intervention. Verkligen ingen. Varken för Libyen men framförallt inte för Europa.
Senast redigerad av needAlife 2025-10-22 kl. 04:33.
Citera
2025-10-25, 09:29
Avstängd
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daf66
Tror du arabiska våren kom till spontant, florade och etablerades sä vackert till följd av organiska reaktioner? Icke sa nicke. USA och övriga "ledarländer" underblåste den glöden som en smed glödar elden.

Edit: du kanske inte minns. Men antalet "strategiskt" (efterblivna) attacker nato gjorde för att försvaga regeringens positioner och försvaga det redan sköra försvaret är ingenting vi förhoppningsvis kommer att få uppleva igen. Jag minns ett repetitivt "hoppsan" ifrån det året. Men vi följde garanterat olika nyhetskanaler. Mtp att du tror kamelryttare med lansar sprängde modern militär.
Den arabiska våren startade i Tunisien för at ta mer kraft i Syrien, antagligen pga torkan som gjorde befolkningen desperat.
Du verkar tro att den arabiska våren bara handlade om Libyen vilket är helt fel.
Libyen var en stat sammansatt av tre olika småstater och hade Khadaffi satsat mer på att ena landet än på att berika sig själv hade han kanske lyckats.
Libyen hade början till en stor turistindustri precis som syrien men krigen kom emellan, att Frankrike var mer inblandat än vad som framkommit tidigare är en annan sak, Nicolas Sarkozy har fängslats och han anklagas bl.a för att ha tagit emot mutor av Khadaffi under sin valkampanj.
Citera
2025-10-25, 15:13
Medlem
daf66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Den arabiska våren startade i Tunisien för at ta mer kraft i Syrien, antagligen pga torkan som gjorde befolkningen desperat.
Du verkar tro att den arabiska våren bara handlade om Libyen vilket är helt fel.
Libyen var en stat sammansatt av tre olika småstater och hade Khadaffi satsat mer på att ena landet än på att berika sig själv hade han kanske lyckats.
Libyen hade början till en stor turistindustri precis som syrien men krigen kom emellan, att Frankrike var mer inblandat än vad som framkommit tidigare är en annan sak, Nicolas Sarkozy har fängslats och han anklagas bl.a för att ha tagit emot mutor av Khadaffi under sin valkampanj.
Tror och vet att "arabiska våren" var över i princip hela MENA, du läste kanske inte eller bara delvis vad jag skrev?
Men det är skitsamma, för ska inte diskutera med en robot.
Citera
2025-10-25, 18:31
Avstängd
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daf66
Tror och vet att "arabiska våren" var över i princip hela MENA, du läste kanske inte eller bara delvis vad jag skrev?
Men det är skitsamma, för ska inte diskutera med en robot.
Nu är jag knappast en bot och det jag syftade på var när du skrev detta;"Edit: du kanske inte minns. Men antalet "strategiskt" (efterblivna) attacker nato gjorde för att försvaga regeringens positioner och försvaga det redan sköra försvaret är ingenting vi förhoppningsvis kommer att få uppleva igen. Jag minns ett repetitivt "hoppsan" ifrån det året. Men vi följde garanterat olika nyhetskanaler. Mtp att du tror kamelryttare med lansar sprängde modern militär.

Du syftar såvitt jag kan se bara på Libyen eftersom det var enda landet där NATO attackerade.
Citera
2025-10-25, 20:09
Medlem
CharlieMartels avatar
Det var inte bara Reinfeldt och Sarkozy som mördade honom. Obama och Hillary var också med på tåget.

Orsaken var att han höll på att bli för mäktig för USA. En tidig möjlig skapare av ett Afrika utan centralbank, dollar och Rotschild.

Sedan hjälpte han den egna befolkningen och ni vet vad som händer i DN med politiker som tycker att den svenska befolkningen är något.

Liten sammanfattning av hans filantropi och bakgrunden till att man gjorde om Libyen till en failed state

” 15 REAL REASONS WHY COL. GADDAFI WAS KILLED”
https://www.ufodisclosure.be/gaddafi2/
Citera
2025-11-10, 13:53
Medlem
Hoppas att hobbiten och mutkolven Sarkozy får skaka galler
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto