2025-10-22, 13:15
Medlem
Hon verkar ha haft otur. Och hon verkar väldigt naiv. Dålig kombo. Om hon hade haft skinn på näsan hade detta löst sig mycket bättre. Vet man med sig att ens barn inte vet mycket om världen och fortfarande somnar med gosedjur ska man inte skicka iväg dem till en redneck-familj i Indiana som, självklart, agar sina vanartiga barn.
Citera
2025-10-22, 15:41
Medlem
Mittokrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
Den amerikanska drömmen gick i kras.

Cecilia Hognesius utbytesår i USA hann knappt börja innan det var över.

– De sa att jag var en fara för värdfamiljen, säger hon.

Enligt EFs psykolog hade hon shälvakadebeteende.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...lev-hemskickad

Gjorde EF rätt?
Så naiv och klen som tösen är var det nog det bästa som kunde hända, ja.
Citera
2025-10-22, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Värdfamiljerna skickar in en ansökan om att bli just värdfamilj och inga EF annonserar efter.

Förstår inte varför denna kvinna sökte när hon inte verkade förstå vad det innebar och gjorde fel i att ansöka. Kan vara så enkelt att det inte "klickade" mellan henne och Cecilia och kvinnan gjorde allt för att Cecilia skulle vantrivas och flytta.

Att värdfamiljer ansöker till EF vittnar inte om hur lämpliga de är att vara värdar för en ung student under ett år. Om det inte ”klickade” för kvinnan hade det ju inte varit värre än att meddela EF att hon inte klarade uppdraget.
Citera
2025-10-22, 18:45
Medlem
AnthraxSwes avatar
Jag var själv utbytesstudent när jag var yngre, också genom EF, detta var i USA runt 2000-2001.
Amerikaner är ju verkligen kopior på resten av världens bild av dom, sjukt korkade men vänliga.

Min värdfamilj var i mångt och mycket bra, lättsam och stabil - av någon konstig anledning så ankom jag USA 4, FYRA veckor innan terminen började vilket var lite väl länge.
Jag bodde där från mitten av juli fram till och med okt när jag ifrågasatte deras dotters skvaller & avsikter, hon hatade mig från start och hittade på att jag skolkade osv så jag fick byta familj till en extremt kristen familj norr om där jag bodde tidigare.

Pappan var professor i någon form av musik på ett universitet, mamman var präst, sonen var besatt av Beatles och dottern i den familjen var Goth, sjukt rolig samling människor.
Jag vaknade en morgon och mötte större delen av Kievs symfoniorkester i vardagsrummet då dom skulle spela senare på kvällen.

Lång historia men jag gissar att hennes upplevelser har varit av vanliga amerikanska familjer då vi skiljer oss åt å det grövsta.
Men att bli utvärderad av en psykolog tror jag inte är standard när dessa situationer uppstår under året. Hon lär ha haft ett ganska dåligt mående redan hemmavid och det finns ju ekonomiska incitament för familjer att både behålla och ta emot studenter så det hade säkerligen gått att fixa en vettig familj om hon hade varit på en nivå att någon ville ha henne.
Citera
2025-10-22, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
så om det är 14 procents chans att du blir matförgiftad då skulle du ändå gå till en restaurang så länge som det är 4,5 betyg totalt?
någon som är missnöjd är extremt mycket mer benägen till att bedöma företaget. dessa omdömen blir ju alltid missvisande

kollar du elgiganten har de 1.5 betyg https://se.trustpilot.com/review/www.elgiganten.se

trademax 2.3 https://se.trustpilot.com/review/www.trademax.se

ibland går det för företag att ta bort dåliga recensioner också.

saknar du hjärnceller för att på egen hand göra reflektioner?
Citera
2025-10-22, 19:13
Medlem
rex144s avatar
Det uppstår ofta konflikter med värdfamiljen som brukar utnyttja tjejer genom att ge de en massa jobb, städa, tvätta, handla mat, lämna-hämta ungar i skolan.
Kvinnan i familjen kan vara elak mot tjejer, hon kam vara avundsjuk att hon är ung och snygg men också svartsjuk när hon ser hur hennes man tittar på henne.

Det finns många galningar och deras anklagelser kan mycket väl vara påhittade.
Citera
2025-10-22, 21:58
Medlem
EF skickar till typ vilken familj som helst. Vi fick ta över en tjej när tjejen hade hamnat i en familj som var mormoner. Dom tvingade med svenska tjejen till kyrkan och började prata som om att hon skulle haka på i kyrkan och introducerade henne till en kille som dom tyckte hon skulle slå sig i la med. När hon sa ifrån så frös dom ut henne. Hon hade verkligen tur att jag hittade ett inlägg på Facebook där den som var områdesansvarig letade efter en ny familj åt henne. Hon flyttade in två dagar senare till oss. EF representanten gjorde knappt nån koll på oss som värdfamilj. Som tur är så är vi normalt funtade och det gick strålande resten av tiden för stackars tjejen.
Två andra i samma område som henne hamnade även dem i helt vridna familjer. En kille hamnade i en familj där alla var döva. En annan hamnade hos en singelmamma som stötte på honom. Vi brukade bjuda över utbytesstudenterna till vårt hus på middag då och då och vi fick höra helt galna historier. Detta var i södra USA. Så inte en chans att jag skulle lita på att EF fixar en bra familj till ens barn.
Citera
2025-10-22, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrillBitTTT
någon som är missnöjd är extremt mycket mer benägen till att bedöma företaget. dessa omdömen blir ju alltid missvisande

kollar du elgiganten har de 1.5 betyg https://se.trustpilot.com/review/www.elgiganten.se

trademax 2.3 https://se.trustpilot.com/review/www.trademax.se

ibland går det för företag att ta bort dåliga recensioner också.

saknar du hjärnceller för att på egen hand göra reflektioner?

De är ju knappast missvisande om de berör något som absolut inte ska hända, eller som tyder på en särskild slapphänthet, brist på professionalism, eller oärlighet.

Klart att om du läser en hotellrecension så finns det många som inte hade betygsatt alls om de var nöjda. Men inte fan går du till ett hotell som har ett antal varningar om flatlöss eller mögel bland recensionerna ändå.
Citera
2025-10-22, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
De är ju knappast missvisande om de berör något som absolut inte ska hända, eller som tyder på en särskild slapphänthet, brist på professionalism, eller oärlighet.

Klart att om du läser en hotellrecension så finns det många som inte hade betygsatt alls om de var nöjda. Men inte fan går du till ett hotell som har ett antal varningar om flatlöss eller mögel bland recensionerna ändå.
Då antar jag att du inte köper din tv på Elgiganten, eller sängen på trademax?
Citera
2025-10-22, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrillBitTTT
Då antar jag att du inte köper din tv på Elgiganten, eller sängen på trademax?

Har köpt en mobil från Elgiganten, men så har jag inte sett läst några recensioner som skulle tyda på att jag skulle få problem eller bli missnöjd, och jag har ju dessutom bra lagligt skydd.

Ämnet gäller dock en tjänst, och det är där man ska passa sig då man har begränsat skydd vid en "dålig upplevelse", och dessutom aldrig kan bli ordentligt kompenserad om tjänsten gäller något man investerat tid i. Där hjälper det ju att leta efter "röda flaggor", eftersom det brukar indikera att det är skojare eller som bäst grovt inkompetenta personer man har att göra med.
Citera
2025-10-22, 23:46
Avstängd
En kombination av svagt psyke och höga förväntningar
Citera
2025-10-23, 00:34
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megabambino
Att värdfamiljer ansöker till EF vittnar inte om hur lämpliga de är att vara värdar för en ung student under ett år. Om det inte ”klickade” för kvinnan hade det ju inte varit värre än att meddela EF att hon inte klarade uppdraget.
Gissar att EF inte åker runt i USA och träffar familjerna vilket de borde göra för att träffa och se vad det är för folk.

Ansökan från denna kvinna lät väl bra och tillsammans med bild på henne och huset och en välformulerad ansökan fick hon "jobbet".

Undrar hur det var med maten och måltidern hos kvinnan. Vem skulle handla o laga och skulle de sitta ner och äta som en liten "familj".

Tror att hon levde ensam och sökte mer sällskap. Ålder och yrke skulle vara kul att veta och gärna namn 😊
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in