2025-10-23, 14:58
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Inget av det du nämner ovan har tagit bort arbetsuppgifter utan bara förändrat dom eller skapat fler arbetstillfällen
Vävstolarna behövdes för att kunna tillverka mer och billigare kläder, mattor och annat så det var väl egentligen ingen som blev av med jobbet när dom kom då marknaden redan fanns.
Ångmaskinen kräver en massa arbetare för att fungera i flera olika led och skapade en hel del arbetstillfällen.
Automatiseringen gjorde bara att man kunde möta en ökad efterfrågan på många produkter som tidigare bara kunde tillverkas i liten skala och för mycket höga priser, T-Forden är ett bra exempel.

Du bekräftar egentligen bara min poäng.
Varje gång en ny teknik har kommit har man sagt exakt samma sak – “nu försvinner jobben” – men det har aldrig hänt.
Det blir alltid en omställning, inte en utrotning.

Dagens “AI” är bara nästa led i samma kedja.
Den kan effektivisera och förändra yrkesroller, men den ersätter inte människor – och den är inte ens i närheten av att göra det.
AGI, alltså riktig generell intelligens, är fortfarande bara en teoretisk möjlighet – inte en bevisad eller oundviklig utveckling.

Vissa jobb försvinner andra tillkommer.
Citera
2025-10-24, 10:12
Medlem
Tranquility Bass avatar
Din, min och andras "konsumtion" är det som gjort Musk och andra rika.
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Din och dina gelikars "konsumtion" är obetydlig för Elon Musk och de som äger dig.
Citera
2025-10-24, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Din, min och andras "konsumtion" är det som gjort Musk och andra rika.

Nej tyvärr. Din konsumtion är obetydlig. De top 1% rikaste i världen står för majoriteten av konsumtionen.
Citera
2025-10-24, 20:52
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Nej tyvärr. Din konsumtion är obetydlig. De top 1% rikaste i världen står för majoriteten av konsumtionen.

Visst är det så på en global nivå

United States: The top 10% of earners accounted for almost 50% of consumer spending in the second quarter of 2025
Citera
2025-10-25, 03:30
Medlem
Tranquility Bass avatar
Givetvis är min eller din enskilda konsumtion obetydlig men det är min, din och andras konsumtion som gjort Musk rik.
Citat:
Citera
2025-10-29, 11:21
Medlem
CC75s avatar
Ett intressant klipp i denna debatt om AGI kommer ta jobb eller inte jobb. Beskriver bl.a. Jevons princip som i korthet går ut på att ökad effektivitet i resursanvändning kan leda till ökad total resursförbrukning, inte minskad.

Ökad effektivitet: Tekniken gör det billigare och lättare att utföra en viss aktivitet (t.ex. använda en maskin).

Ökad efterfrågan: Eftersom aktiviteten nu är billigare, ökar dess användning. Människor och industrier kan använda tekniken oftare eller till nya ändamål.

Ökad resursförbrukning: Den ökade användningen av aktiviteten leder till en högre total förbrukning av den resurs som används.

What Everyone Is Getting Wrong About AI And Jobs (8 min lång).
https://www.youtube.com/watch?v=IqwSb2hO1jE

// CC
Citera
2025-10-29, 13:05
Medlem
brianmolkos avatar
Vi återskapar gamla jobb ? Vi har så många år att ta igen ...

Sen kan ju AI robotar skadas (dyra som fan) vid vissa jobb, då är de bättre en del, kanske inte fattiga men en del folk kan ta de farliga jobben..
Citera
2025-10-29, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Du bekräftar egentligen bara min poäng.
Varje gång en ny teknik har kommit har man sagt exakt samma sak – “nu försvinner jobben” – men det har aldrig hänt.
Det blir alltid en omställning, inte en utrotning.

Dagens “AI” är bara nästa led i samma kedja.
Den kan effektivisera och förändra yrkesroller, men den ersätter inte människor – och den är inte ens i närheten av att göra det.
AGI, alltså riktig generell intelligens, är fortfarande bara en teoretisk möjlighet – inte en bevisad eller oundviklig utveckling.

Vissa jobb försvinner andra tillkommer.
Fast frågan gäller ju AGI, inte dagens AI. Dagens AI är lätt att hantera och förstå och sabbar egentligen inga arbetstillfällen.

Jag tror personligen vi alla är fucked om "vi" når AGI (om det medför singularitet vilket inte är otroligt). Eller åtminstone får vi återuppfinna hjulet när vi måste "pull the plug". Tyvärr.
Citera
2025-10-30, 00:20
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borrow
Rika personer som Elon Musk gör inget riktigt arbete, utan lever bekvämt och tillbringar dagarna som nördar på Twitter medan de ökar sin förmögenhet genom aktier och kryptovalutor.

När AGI kommer kommer deras förmögenheter att växa ännu mer.

Men problemet gäller inte rika personer som Elon Musk, utan majoriteten av människor.

Om AGI dyker upp kommer 99,9 % av jobben att ersättas av AI, nästan alla människor kommer att förlora sina jobb och bli arbetslösa — vad händer då med de som inte är rika?

När jag ser den här dystra framtiden förstår jag inte varför de flesta västerlänningar hatar Sovjetunionen och ogillar kommunism så mycket.

Om AGI gör att nästan alla blir arbetslösa, borde man då inte ta till klubbor och slå rika som Elon Musk och ta deras förmögenheter för att dela ut dem till andra?

Det finns inte ens någon enhetlig definition av AGI, så vad ska diskuteras egentligen? Gäller det AI generellt: underklassen kommer att fördummas ännu mer, och överklassen kommer att lära sig mer och frodas.
Citera
2025-10-30, 15:46
Medlem
sputnik2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Ett intressant klipp i denna debatt om AGI kommer ta jobb eller inte jobb. Beskriver bl.a. Jevons princip som i korthet går ut på att ökad effektivitet i resursanvändning kan leda till ökad total resursförbrukning, inte minskad.

Ökad effektivitet: Tekniken gör det billigare och lättare att utföra en viss aktivitet (t.ex. använda en maskin).

Ökad efterfrågan: Eftersom aktiviteten nu är billigare, ökar dess användning. Människor och industrier kan använda tekniken oftare eller till nya ändamål.

Ökad resursförbrukning: Den ökade användningen av aktiviteten leder till en högre total förbrukning av den resurs som används.

What Everyone Is Getting Wrong About AI And Jobs (8 min lång).
https://www.youtube.com/watch?v=IqwSb2hO1jE

// CC

Säger inget om innehållet hos din text, men noterar sättet du låter - vad som följer av vad -,utkristalliseras och förkroppsligas med din text, är fantastisk bra.

Vaelira
Citera
2025-10-30, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borrow
I det förflutna, oroade sig ryssarna över sådana eländiga situationer, och därför störtade de monarkin och skapade Sovjetunionen i hopp om att bygga ett utopiskt samhälle. Det är verkligen synd att Sovjet föll. I väst, efter den franska revolutionen, har alla riktiga kommunistiska rörelser försvunnit, och de flesta västerlänningar har blivit fega och lojala mot kapitalisterna. Jag tycker att feodalismens dåliga vanor från medeltiden har fortsatt i väst, vilket gör att det inte finns några riktiga motståndsrörelser. När AGI dyker upp i framtiden är det uppenbart att 99,9 % kommer att förlora sina jobb, men det finns ingen riktig röst som säger att man bör sätta stopp för rika personer som Musk.
Visst kommer AI att ta bort en del jobb,
MEN AI kan inte t ex sköta barnpassning

Kan du inget om historia? Arbetare har ju det SÄMRE i kommunistiska länder än i kapitalistiska eftersom i kommunistiska blir det inga entreprenörer som gör att levnadsstandarden kan öka och motivationen till att jobba bättre tas bort...
T ex jämför NordKorea med SydKorea...
Citera
2025-10-30, 17:35
Medlem
ett2ett2ett2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Visst kommer AI att ta bort en del jobb,
MEN AI kan inte t ex sköta barnpassning

Kan du inget om historia? Arbetare har ju det SÄMRE i kommunistiska länder än i kapitalistiska eftersom i kommunistiska blir det inga entreprenörer som gör att levnadsstandarden kan öka och motivationen till att jobba bättre tas bort...
T ex jämför NordKorea med SydKorea...
Syd Korea --->The Ultra Rich Families Who Control Korea: Dark Side of The "Chaebols”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in