• 1
  • 2
2025-10-19, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thelightbluebird
Det är nog att man känner sig trygg i den miljön typ. Men vi bortser från det vad hade du rekommenderat en noob?
Det var rätt länge sedan som jag höll på och testade nybörjardistar så mina kunskaper där är lite utdaterade. Men Linux Mint har jag hört mycket gott om. För länge sedan var Ubuntu standardvalet för nybörjare. Det fungerar förmodligen fortfarande.

Men mitt tips är just att lägga tankarna om så likt som möjligt åt sidan. Det finns distar för nybörjare och proffs, men hur man än vrider och vänder på det så är Linux och Windows två olika saker. Du kommer att behöva acceptera förändringar. Plus att det blir lite paradox över att som nybörjare välja distar som mer avancerade användare inte hört talas om.

Förr i tiden var det vissa som kom från Win95 som använde fönsterhanteraren fvwm95. Även där var resultatet lite sådär.
Citera
2025-10-19, 16:18
Medlem
Citat:
Det är nog att man känner sig trygg i den miljön typ. Men vi bortser från det vad hade du rekommenderat en noob?
Fortsättning på tidigare

Prioritera en distro som är välkänd för att vara enkel och stabil och som har ett stort community.

Men om du vill experimentera med olika fönsterhanterare så kan jag rekommendera att när du väl installerat Ubuntu eller Mint eller vad du nu väljer så kan jag rekommendera att du installerar VirtualBox eller virt-manager och installerar olika Linux på lite virtuella maskiner. Då kan du testa olika fönsterhanterare i en virtuell miljö.
Citera
2025-10-19, 16:26
Medlem
mattias_rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Fortsättning på tidigare

Prioritera en distro som är välkänd för att vara enkel och stabil och som har ett stort community.

Men om du vill experimentera med olika fönsterhanterare så kan jag rekommendera att när du väl installerat Ubuntu eller Mint eller vad du nu väljer så kan jag rekommendera att du installerar VirtualBox eller virt-manager och installerar olika Linux på lite virtuella maskiner. Då kan du testa olika fönsterhanterare i en virtuell miljö.

Eller så går du in på distrosea.com och testar olika "distar" med olika skrivbordsmiljöer.

KDE Plasma, Cinnamoon och XFCE är mest likt Windows som standard.
Gnome är mest likt Mac som standard.

Du kan även få de flesta skrivbordsmiljöer att likna Windows.
Citera
2025-10-19, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattias_r
Eller så går du in på distrosea.com och testar olika "distar" med olika skrivbordsmiljöer.

KDE Plasma, Cinnamoon och XFCE är mest likt Windows som standard.
Gnome är mest likt Mac som standard.

Du kan även få de flesta skrivbordsmiljöer att likna Windows.
Jävlar, den sidan kände jag inte till. Tackar.

Dock vidhåller jag fortfarande att TS inte bör välja en dist med utgångspunkt att den ska vara så lik Windows som möjligt. Det är viktigare att det är en välkänd och stabil distro med stort community och fokus på användarvänlighet.
Citera
2025-10-19, 16:33
Medlem
mattias_rs avatar
Citat:
Jävlar, den sidan kände jag inte till. Tackar.

Dock vidhåller jag fortfarande att TS inte bör välja en dist med utgångspunkt att den ska vara så lik Windows som möjligt. Det är viktigare att det är en välkänd och stabil distro med stort community och fokus på användarvänlighet.

Exakt jag håller med till 100%.
Citera
2025-10-19, 17:02
Medlem
Citat:
Exakt jag håller med till 100%.
Så då skulle jag säga typ Ubuntu eller Mint. De är de två absolut mest mainstream distros som jag känner till.

Arch är välkänd, men allt annat än användarvänlig. Ironiskt nog är den ganska lämplig om man vill få det att se ut som Windows, för Arch kan man anpassa precis hur man vill. Problemet är att inget kommer out of the box, så den är då inte lämplig för TS.

Fedora tycker jag är hyfsat lättanvänd i sig, men väldigt mycket information på nätet om hur man gör det och det i Linux utgår från distributioner baserade på Debian. Så av den anledningen tycker jag Fedora faller bort för TS. Den distron har jag främst använt när jag i jobbet ville att mitt desktop skulle vara kompatibelt med RHEL och CentOS.

Själv kör jag Debian och har gjort i många år, så jag är ju lite biased där, men jag tycker Debian är en lämplig distro att fortsätta med när man vill ta nästa steg.

Sen kan jag för all del tycka att Arch kan vara lämplig åt en nybörjare också. Det enda med det är att man ska veta vad det är man ger sig in på. Det är inte för den som egentligen vill ha Win 10, utan för någon som bestämt sig för att lära sig Linux utan och innan.
Citera
2025-10-19, 20:37
Medlem
Thelightbluebirds avatar
Citat:
Citat:

Bara så ni vet. Jag gick tillbaka till Mint. Efter några video tips från bl.a. ExplainingComputers. Så ställde jag in Mint så den känns bättre. Plus Mint verkar rulla snabbare nu än innan. Speciellt nu efter den fann alla drivisar från Intel.
Såg även en video om bl.a teman så du får ikoner och utseende som Win 11 men som någon sa så är det inte det viktigare utan att systemet är stabilt och fungerar. Skulle aldrig tvivlat på Mint.

Tack för hjälpen i alla fall.

Light blue bird signing out 🫡
Citera
2025-10-19, 20:46
Medlem
Citat:
Bara så ni vet. Jag gick tillbaka till Mint. Efter några video tips från bl.a. ExplainingComputers. Så ställde jag in Mint så den känns bättre. Plus Mint verkar rulla snabbare nu än innan. Speciellt nu efter den fann alla drivisar från Intel.
Såg även en video om bl.a teman så du får ikoner och utseende som Win 11 men som någon sa så är det inte det viktigare utan att systemet är stabilt och fungerar. Skulle aldrig tvivlat på Mint.

Tack för hjälpen i alla fall.

Light blue bird signing out 🫡
Varsågod. Kul att du är nöjd.
Citera
2025-10-19, 21:19
Medlem
ruskinarmss avatar
Citat:
Fortsättning på tidigare

Ganska dåligt tips. Bättre att boota med en live image så man testar på den hårdvara man faktiskt tänkt sig köra skiten sen.
Tar mindre tid i anspråk att testa på det sättet också.
En dist kan fungera klockrent i en virtuell maskin men sen vara helt värdelös när den körs native. Allt blir väldigt tillrättalagt på en virtuell maskin.
Kan vi enas om att ditt tips var dåligt eller behöver du käfta emot lite?
Citera
2025-10-19, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ruskinarms
Ganska dåligt tips. Bättre att boota med en live image så man testar på den hårdvara man faktiskt tänkt sig köra skiten sen.
Tar mindre tid i anspråk att testa på det sättet också.
En dist kan fungera klockrent i en virtuell maskin men sen vara helt värdelös när den körs native. Allt blir väldigt tillrättalagt på en virtuell maskin.
Kan vi enas om att ditt tips var dåligt eller behöver du käfta emot lite?
Vi kan enas om att ditt förslag har klara fördelar, men att du också har så mycket attitydsproblem att jag inte är intresserad av vidare diskussion med dig. Låter det bra?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in