Citat:
Ursprungligen postat av
mattias_r
Exakt jag håller med till 100%.
Så då skulle jag säga typ Ubuntu eller Mint. De är de två absolut mest mainstream distros som jag känner till.
Arch är välkänd, men allt annat än användarvänlig. Ironiskt nog är den ganska lämplig om man vill få det att se ut som Windows, för Arch kan man anpassa precis hur man vill. Problemet är att inget kommer out of the box, så den är då inte lämplig för TS.
Fedora tycker jag är hyfsat lättanvänd i sig, men väldigt mycket information på nätet om hur man gör det och det i Linux utgår från distributioner baserade på Debian. Så av den anledningen tycker jag Fedora faller bort för TS. Den distron har jag främst använt när jag i jobbet ville att mitt desktop skulle vara kompatibelt med RHEL och CentOS.
Själv kör jag Debian och har gjort i många år, så jag är ju lite biased där, men jag tycker Debian är en lämplig distro att fortsätta med när man vill ta nästa steg.
Sen kan jag för all del tycka att Arch kan vara lämplig åt en nybörjare också. Det enda med det är att man ska veta vad det är man ger sig in på. Det är inte för den som egentligen vill ha Win 10, utan för någon som bestämt sig för att lära sig Linux utan och innan.