2025-10-17, 16:43
Medlem
Hej,

Jag söker en rakarappat för klippning av hår hemma. Har inte haft någon sådan förut, tänker mig att det vore bra att ha någon med lite olika inställningar i mm som man ställa in. Men vet inte riktigt hur mycket man ska lägga på en då det finns allt från 300kr till 1500kr. Någon som har erfarenhet av sådana och har lite tips till mig?
Citera
2025-10-17, 16:51
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Köp en begagnad Oster A5, bättre än det mesta du kan hitta på marknaden skulle jag säga.
Brukar finnas på Blocket eller tradera.
Citera
2025-10-17, 17:05
Medlem
Onanikrems avatar
Hade en riktigt bra från Lidl, deras eget märke Silvercrest, tyvärr dog den när jag tappade den i golvet. Har numera ett gäng från Temu.. 30 kr st. Funkar de med, men distanserna går sönder om man byter några gånger. Därför jag har tre st. För att slippa byta distans. (de ser ut som feta rakhyvlar med distans)
Citera
2025-10-17, 17:11
Medlem
BaronAfTrosas avatar
Du menar hårtrimmer? Alltså inte en rakapparat som vi tunnhåriga män använder?

300-400 får du en trimmer för på typ Jula som funkar kanon.

Rakapparat för ett raka sig helt kostar ju lite mer för en som är bra. Remington sägs bara bäst.
Citera
2025-10-17, 17:15
Avstängd
UppmarksamhetsHoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yukno
Hej,

Jag söker en rakarappat för klippning av hår hemma. Har inte haft någon sådan förut, tänker mig att det vore bra att ha någon med lite olika inställningar i mm som man ställa in. Men vet inte riktigt hur mycket man ska lägga på en då det finns allt från 300kr till 1500kr. Någon som har erfarenhet av sådana och har lite tips till mig?

Den här
https://www.proshop.se/Haartrimmer/Moser-Profiline-1400-hair-clipper-black/3376132?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_cam paign=pricesite

Eller den här
https://www.amazon.se/dp/B0009GX192/ref=asc_df_B0009GX192/?tag=prisjakt05-21&creative=380333&creativeASIN=B0009GX192&linkCod e=asn&smid=ANU9KP01APNAG

Tror den första är på batteri, men inte säker. Har den med sladd.
Tacka mig senare.
Ett monster.
Tyskarna kan sina grejer.
Haft min i 15 år.
Citera
2025-10-17, 17:21
Medlem
Sereenas avatar
Håller med Brandbilen, Oster är ett mycket bra val, då får du en kvalitetsmaskin med stark motor som är byggd för proffsanvändning, och det finns en mängd olika skär och distanskammar att köpa till.

En ny ligger strax över 2k men är värd varenda krona, och man kan ofta hitta beg till bra pris i olika hundgrupper då dom främst används för pälsvård, både privat och professionellt tex veterinär och trim.
Skären kostar runt 300-600 men kan slipas ganska många ggr innan dom behöver ersättas (kostar strax över en hundring + porto, och dom flesta använder Lyckliga Fåret skärsliperi där man helt sonika skickar in skäret via post).

Lite billigare varianter är Moser och Andis, båda är mycket bra märken som används professionellt.

Och vill du ha ett riktigt budgetalternativ så är Biltemas pälstrimmer helt okej.
Senast redigerad av Sereena 2025-10-17 kl. 17:25.
Citera
2025-10-17, 17:27
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UppmarksamhetsHora
Den här
https://www.proshop.se/Haartrimmer/Moser-Profiline-1400-hair-clipper-black/3376132?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_cam paign=pricesite

Eller den här
https://www.amazon.se/dp/B0009GX192/ref=asc_df_B0009GX192/?tag=prisjakt05-21&creative=380333&creativeASIN=B0009GX192&linkCod e=asn&smid=ANU9KP01APNAG

Tror den första är på batteri, men inte säker. Har den med sladd.
Tacka mig senare.
Ett monster.
Tyskarna kan sina grejer.
Haft min i 15 år.

Oster, Moser, Wahl och Andis är dom stora, allihopa mycket bra maskiner som håller i evigheter även vid ganska tung användning, och det finns reparation/service att hitta till dom.
Citera
2025-10-17, 17:58
Medlem
TordesPungs avatar
Det här är den bästa jag haft, överlägsen allt!

https://www.elkjop.no/product/personlig-pleie-skjonnhet-og-velvare/barbering-og-harfjerning/harklippere-og-harklippemaskiner/harklipper-edition-1400-original-1406-0050/703353
Citera
2025-10-17, 18:01
Medlem
Jag använder en remington med sladd. Den har fungerat alldeles utmärkt i rätt många år. Före denna så avverkade jag några stycken laddbara apparater. Dessa var ganska värdelösa, laddningen höll inte en hel klippning efter ett tag. Se till att borsta rent, och smörj med en pytteliten droppe symaskinsolja emellanåt.
Citera
2025-10-17, 18:16
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GigoloEremitus
Jag använder en remington med sladd. Den har fungerat alldeles utmärkt i rätt många år. Före denna så avverkade jag några stycken laddbara apparater. Dessa var ganska värdelösa, laddningen höll inte en hel klippning efter ett tag. Se till att borsta rent, och smörj med en pytteliten droppe symaskinsolja emellanåt.

Du ska använda skärolja, inte symaskinsolja (symaskinsoljan är tunnare och ger inte lika bra skydd mot värme/överhettning som skärolja gör), och du ska olja skäret före varje klippning.
Citera
2025-10-17, 21:39
Medlem
Tror du letar efter en ”Skullshaver”. Har en Remington som gör jobbet perfekt på under 5 min.
Citera
2025-10-19, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaronAfTrosa
Du menar hårtrimmer? Alltså inte en rakapparat som vi tunnhåriga män använder?

300-400 får du en trimmer för på typ Jula som funkar kanon.

Rakapparat för ett raka sig helt kostar ju lite mer för en som är bra. Remington sägs bara bäst.

Jag menar rakapparat för håret på huvudet, inte på kroppen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in