2025-10-14, 09:00
Medlem
I många länder i Europa så är det olagligt.

Tyskland – Förintelseförnekelse är ett brott enligt §130 i strafflagen (Volksverhetzung). Straff: upp till 5 års fängelse.

Österrike, Frankrike, Belgien, Polen, Tjeckien m.fl. har liknande lagar.

Italien och Grekland införde sådana lagar mer nyligen.

Jag hatar inga judar men när någon vill förbjuda folk att tror på något annat sådant gör mig starkt misstänktsam. Om man nu vet att man har rätt så varför är man då rädd att folk tror något annorlunda.
Att man känner sig tvungen att tvinga någon att tro på likadant det gör mig fruktansvärt misstänktsamt. Jag reagera starkt på sådant eller folk som blir upprörd när man ifrågasätter något. Det finns ingen anledning för folk att bli arga om man vet att man har rätt.

Jag har alltid valt att tror på förintelsen och jag har sett enormt mycket dokumentärer om 2 världskriget så jag tvivlar inte på att det är sant men mitt förtroende vacklar när jag ser att man ska tvinga folk att tro på det. I mina ögon så tvingar folk bara en om dom har fel och dom är rädda att folk ska få veta sanningen.

Hur resonera ni att tvinga folk att ha en viss åsikt?

Tycker ni det är rätt att fängsla, bötfälla eller hata folk som har en annan åsikt som inte är skadlig för någon?
Citera
2025-10-14, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
I många länder i Europa så är det olagligt.

Tyskland – Förintelseförnekelse är ett brott enligt §130 i strafflagen (Volksverhetzung). Straff: upp till 5 års fängelse.

Österrike, Frankrike, Belgien, Polen, Tjeckien m.fl. har liknande lagar.

Italien och Grekland införde sådana lagar mer nyligen.

Jag hatar inga judar men när någon vill förbjuda folk att tror på något annat sådant gör mig starkt misstänktsam. Om man nu vet att man har rätt så varför är man då rädd att folk tror något annorlunda.
Att man känner sig tvungen att tvinga någon att tro på likadant det gör mig fruktansvärt misstänktsamt. Jag reagera starkt på sådant eller folk som blir upprörd när man ifrågasätter något. Det finns ingen anledning för folk att bli arga om man vet att man har rätt.

Jag har alltid valt att tror på förintelsen och jag har sett enormt mycket dokumentärer om 2 världskriget så jag tvivlar inte på att det är sant men mitt förtroende vacklar när jag ser att man ska tvinga folk att tro på det. I mina ögon så tvingar folk bara en om dom har fel och dom är rädda att folk ska få veta sanningen.

Hur resonera ni att tvinga folk att ha en viss åsikt?

Tycker ni det är rätt att fängsla, bötfälla eller hata folk som har en annan åsikt som inte är skadlig för någon?

Du får tro vad du vill, men det är olagligt att offentligt förneka eller trivialisera Förintelsen. Det handlar inte om att att styra vad folk “får tro”, utan för att förhindra spridning av ideologier som redan lett till massmord.
Citera
2025-10-14, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Du får tro vad du vill, men det är olagligt att offentligt förneka eller trivialisera Förintelsen. Det handlar inte om att att styra vad folk “får tro”, utan för att förhindra spridning av ideologier som redan lett till massmord.

Det är ju precis det handlar om. Vem bryr sig om vad andra tycker. Men att förbjuda, bötfälla eller håna folk som tror på andra saker, är fan otäckt.

Låt folk få tro på vad dom vill.
Citera
2025-10-14, 09:55
Medlem
Citat:
Det är ju precis det handlar om. Vem bryr sig om vad andra tycker. Men att förbjuda, bötfälla eller håna folk som tror på andra saker, är fan otäckt.

Men du får tro på vad du vill! Du får även diskutera förintelsens vara eller icke vara. Men du får inte stå på ett torg och skrika att förintelsen är en lögn.
Citera
2025-10-14, 10:06
Medlem
citymormors avatar
Citat:

Nej, det handlar om att stoppa ifrågasättande, undersökningar och försök att hitta sanningen. Klart människor dog men siffran är påhittad och får inte ifrågasättas.

Detta i ett desperat försök att stoppa sanningen i syfte att kunna fortsätta profitera på överdriften.
Citera
2025-10-14, 10:08
Medlem
YP4XQs avatar
När du krossar en världsbild, då är det fara och färde. Då kommer demonerna fram. Det är den som krossas om man ifrågasätter för någon självklara saker.

Sen vad som är sant och inte i historien kan ju inte jag veta, eller du, vi har bara läst vad andra berättat till oss.
Citera
2025-10-14, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av citymormor
Nej, det handlar om att stoppa ifrågasättande, undersökningar och försök att hitta sanningen. Klart människor dog men siffran är påhittad och får inte ifrågasättas.

Detta i ett desperat försök att stoppa sanningen i syfte att kunna fortsätta profitera på överdriften.

Nej, då har du tolkat lagen fel, så föreslår att du läser den.

Du får undersöka, forska, gräva och även diskutera hur mycket du vill. Hittar du bevis för att förintelsen är en bluff får du givetvis presentera dessa.
Citera
2025-10-14, 10:26
Medlem
Merwinnas avatar
Det är olagligt här också numera. Jag fattar inte hur vi kunde följa efter på det dumma tåget? Att ha lagar som hindrar åsikts- och yttrandefrihet skadar ju ett folk mycket mer, än vad vinsten eventuellt skulle vara.
Citera
2025-10-14, 13:20
Medlem
StorFetAnkas avatar
Citat:
Vi har kommunistiska partier i riksdagen som marknadsförs av public service, sossarna å centern är infiltrerade av islamism och gängkriminella, MP springer CCPs ärenden. Den ursäkten är rent käbbel, "man vill förhindra massmord" påstår du, och ändå så främjas flertalet ideologier som aktivt förespråkar massmord, av alla dessutom, inte bara bankirer och pedofiler.
Citera
2025-10-14, 13:23
Medlem
StorFetAnkas avatar
Citat:
Du får undersöka, forska, gräva och även diskutera hur mycket du vill. Hittar du bevis för att förintelsen är en bluff får du givetvis presentera dessa.

Citat:
Men du får tro på vad du vill! Du får även diskutera förintelsens vara eller icke vara. Men du får inte stå på ett torg och skrika att förintelsen är en lögn.

Hyckleriet bland er troende börjar bli tröttsamt.
Citera
2025-10-14, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorFetAnka
Hyckleriet bland er troende börjar bli tröttsamt.

Förstår du skillnaden mellan ett påstående och ett bevis?
Citera
2025-10-14, 13:35
Avstängd
WTFSTHLMs avatar
Citat:

Man får tro på vad man vill, även får man inbilla sig att förintelsen inte skett. Man får däremot inte sprida sån desinformation eftersom det otroligt nog finns folk som går på sånt strunt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in