Citat:
Citat:
"Ganska säkert" är inte bergsäkert.
Även om jag inte är någon expert på området så kände jag mig ändå tillräckligt insatt för att påstå det.
Jag ska dock medge att jag tänkte på vanlig uranmalm när jag skrev inlägget.
Men jag är tämligen säker på att uraninit inte skiljer sig väsentligt och att strålningen är ytterst försumbar så länge man inte får in partiklar inuti i kroppen.
Även om jag inte är någon expert på området så kände jag mig ändå tillräckligt insatt för att påstå det.
Jag ska dock medge att jag tänkte på vanlig uranmalm när jag skrev inlägget.
Men jag är tämligen säker på att uraninit inte skiljer sig väsentligt och att strålningen är ytterst försumbar så länge man inte får in partiklar inuti i kroppen.
Uranium ore is dangerous primarily due to its chemical toxicity and, to a lesser extent, its radioactivity.
Handling with caution: For individuals who may come into contact with a small sample, the main precautions are to avoid ingesting or inhaling it and to wash hands after touching it.
Uranium decays by alpha particles.https://www.epa.gov/radiation/radionuclide-basics-uranium
External exposure to uranium is therefore not as dangerous as exposure to other radioactive elements because the skin will block the alpha particles.
Ingestion of high concentrations of uranium can cause health effects, such as cancer of the bone or liver.
Inhaling large concentrations of uranium can cause lung cancer from the exposure to alpha particles.
Å andra sidan så googlar du lite vidare så hittar du säkert att man lik förbannat rekommenderas att använda handskar när man hanterar uran.
Efter en servettuträkning tycker jag det verkar som att din rekommendation inte riktigt håller heller utifrån strålsäkerhet heller. Visst man får inte någon större dos av normal hantering, men om man räknar på längre hantering så tickar stråldosen på och man kan faktiskt komma upp i osunda stråldoser även om det bara blir ytligt.
Min rekommendation blir nog någonstans emellan. Hantera den med handskar (och håll den oåtkomlig från barn som kanske inte förstår bättre). Kanske inte mest för att det är strålfarligt utan för att som giftigt ämne så är det det man gör.
Gällande radonfaran så är det beroende på hur pass radonet späs ut. Normala lösningen på radonhus är ju att fixa till ventilationen. Radonet ger storleksordningar mindre strålning, men riskerar hamna i lungorna. Har man någorlunda utspädning av radonet bör det inte vara någon fara heller (typ på en kubikmeter eller så).