• 1
  • 2
2025-10-13, 23:44
Medlem
Knappast.......s avatar
Jag kan ha hittat en sten med uran i som jag haft framme c:a 2 mån på ett fat i vardagsrummet. Alt gadolinit.
Ställde frågan i en geologi-grupp som bedömde det som turmalin, blyglans eller annat ofarligt. Men några har även skrivit uranitit.
När jag tittar närmre på den tycker jag att den liknar uraninit, eller kassiterit. Och det ska visst finnas i området (även andra liknande ofarliga sorter)
Vet inte vad den uppskattas väga, kanske 150 g? Kan det inneburit nån hälsorisk? Tog ut den nu. Och ett par stenar till.
Ska skaffa mig en geigermätare eftersom jag ofta är ute och letar stenar i kalkbrott, gruvområden m.m.

https://ibb.co/8DzHbd8y
Senast redigerad av Knappast....... 2025-10-14 kl. 00:13.
Citera
2025-10-13, 23:50
Medlem
Bone Collectors avatar
Ganska säker på att det inte föreligger någon hälsorisk. Inte ens om du har materialet nära kroppen under lång tid.

Faran med radioaktiv strålning är överhypad som tusan.

Vi får väl se om någon kunnig expert tillrättavisar mig, i mina antaganden.
Citera
2025-10-13, 23:53
Medlem
Knappast.......s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Ganska säker på att det inte föreligger någon hälsorisk. Inte ens om du har materialet nära kroppen under lång tid.

Tack det känns lugnande ☺️

La upp en bild nu.
Senast redigerad av Knappast....... 2025-10-13 kl. 23:56.
Citera
2025-10-13, 23:55
Medlem
Knappast.......s avatar
Citera
2025-10-14, 00:54
Medlem
Kom genast att tänka på, det var någon, en kvinna ? som hittat en
"fin sten" och hade den på nattduksbordet för måånga år sedan.

Hon blev sjuk och kollade upp stenen, det visade sig att den var radioaktiv...

Jag kommer inte ihåg hur stenen såg ut men den var stor, som en halv fotboll.

Uran, är inte uran gult eller grönaktigt?

Vi har alunskiffer här i grannskapet där ska tydligen finns finnas inslag av uran, det är gulgrönt, lite poröst, förekommer i inslag i skiffret har jag för mig jag läst i något repotage i lokatidningen.
Citera
2025-10-14, 01:00
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knappast.......
Jag kan ha hittat en sten med uran i som jag haft framme c:a 2 mån på ett fat i vardagsrummet. Alt gadolinit.
Ställde frågan i en geologi-grupp som bedömde det som turmalin, blyglans eller annat ofarligt. Men några har även skrivit uranitit.
När jag tittar närmre på den tycker jag att den liknar uraninit, eller kassiterit. Och det ska visst finnas i området (även andra liknande ofarliga sorter)
Vet inte vad den uppskattas väga, kanske 150 g? Kan det inneburit nån hälsorisk? Tog ut den nu. Och ett par stenar till.
Ska skaffa mig en geigermätare eftersom jag ofta är ute och letar stenar i kalkbrott, gruvområden m.m.

Använd handskar när du hanterar stenen.
Förvara i en glasburk med stängt lock.

https://www.sgu.se/samhallsplanering...aper-hos-uran/
Citat:
Hälsorisker

När uran sönderfaller bildas ädelgasen radon, som också är ett radioaktivt ämne. Radon förekommer alltid där det finns uran och kan ta sig in i kroppen via luft eller vatten. Det är sönderfallsprodukterna av radon (radondöttrar) som är särskilt farliga för människor. Långtidsexponering för radon ökar risken att utveckla lungcancer.

Om åtgärder vidtas för att övervaka exponeringen för radongas vid uranbrytning bör stråldosen som arbetstagare i urangruvor får inte överstiga den dos som allmänheten utsätts för. Detta visar studier från Canadian Nuclear Safety Commission. Kanada är en av världens största uranproducenter. De största stråldoserna som allmänheten i Sverige exponeras för kommer ifrån naturligt förekommande radioaktiva ämnen i sönderfallsserier uran-238 och torium-232, grundämnen som finns i vår berggrund.

Uran är även kemiskt toxiskt. De effekter uran kan ha på människor, djur och växter liknar de effekter bly har. Uran tas upp i växter i mycket varierande grad – i vissa växter stannar det främst i rotsystemet, i andra går uranet upp i bladen. Mindre mängder kan lagras in i kött. En del uran får man alltså i sig vid maten. Ofta är dock intag av uran från vatten större.

Det mesta av det uran som kommer in i kroppen åker ut igen relativt snabbt. En liten del kan dock lagras. Uran i vatten tas upp i mag-tarmkanalen, distribueras till blodkroppar, njurar och skelett, samt troligen också till hår, och utsöndras i urinen. I skelettet är halveringstiden i storleksordningen år. Eftersom uran frisätts från skelettet i samband med att skelettet ombildas kommer halten i njurarna att ansamlas under motsvarande tid. Förhöjda nivåer av uran kan vara farligt eftersom det framför allt kan påverka njurarnas funktion. Mer information om den kemiska toxiciteten av uran går att läsa på Livsmedelsverkets webbplats.

Livsmedelsverket har gett ut rekommendationer om att begränsa uranhalten i dricksvatten till 30 μg/l, vilket är Världshälsoorganisationens, WHO:s provisoriska riktvärde. Detta grundar sig på effekterna av de toxiska egenskaperna hos uran, inte strålningsegenskaperna. Höga uranhalter i dricksvatten finns på många ställen i Sverige, på grund av att uran förekommer naturligt i våra jord- och bergarter.
Citera
2025-10-14, 01:59
Medlem
Citat:

Skulle nog ha räknat på det innan jag uttalar mig så bergsäkert.

Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Använd handskar när du hanterar stenen.
Förvara i en glasburk med stängt lock.

https://www.sgu.se/samhallsplanering...aper-hos-uran/

Också här gissar jag det är läge att räkna på det, men klart bättre att ta det försiktigt innan man vet bättre iaf.
Citera
2025-10-14, 04:02
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Skulle nog ha räknat på det innan jag uttalar mig så bergsäkert.
"Ganska säkert" är inte bergsäkert.

Även om jag inte är någon expert på området så kände jag mig ändå tillräckligt insatt för att påstå det.

Jag ska dock medge att jag tänkte på vanlig uranmalm när jag skrev inlägget.

Men jag är tämligen säker på att uraninit inte skiljer sig väsentligt och att strålningen är ytterst försumbar så länge man inte får in partiklar inuti i kroppen.
Uranium ore is dangerous primarily due to its chemical toxicity and, to a lesser extent, its radioactivity.

Handling with caution: For individuals who may come into contact with a small sample, the main precautions are to avoid ingesting or inhaling it and to wash hands after touching it.
Uranium decays by alpha particles.
External exposure to uranium is therefore not as dangerous as exposure to other radioactive elements because the skin will block the alpha particles.
Ingestion of high concentrations of uranium can cause health effects, such as cancer of the bone or liver.
Inhaling large concentrations of uranium can cause lung cancer from the exposure to alpha particles.
https://www.epa.gov/radiation/radion...basics-uranium
Senast redigerad av Bone Collector 2025-10-14 kl. 04:12.
Citera
2025-10-14, 04:12
Medlem
Bone Collectors avatar
Googlade lite mer och kom fram till uraninit mest består av helt vanlig urandioxid.

Innan 1970-talet så använde man urandioxid som färgämne, för att göra grönt och gult glas.

Urandioxiden är inkapslad i glasmassan, och det färgade glaset släpper inte ifrån sig några partiklar.

Strålningen är inte mer än helt vanlig bakgrundsstrålning så det är helt ofarligt att dricka ur gamla gröna glas.

Har själv några snapsglas gjorda av uranglas. Dricker ur dem flera gånger om året.

Under UV-ljus så lyser de som en neonskylt.
Senast redigerad av Bone Collector 2025-10-14 kl. 04:24.
Citera
2025-10-14, 06:17
Medlem
Knappast.......s avatar
Tack för svar!
Citera
2025-10-14, 06:17
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Under UV-ljus så lyser de som en neonskylt ...
Varför det egentligen kan man undra, då inte en UV-lampa kan användas att se radioaktivitet vad jag vet (jag menar, det hade ju varit bra).
Citera
2025-10-14, 06:54
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Varför det egentligen kan man undra, då inte en UV-lampa kan användas att se radioaktivitet vad jag vet (jag menar, det hade ju varit bra).
Jag har både uranglas, som skimrar vackert i solljus, och keramik som har den där knall-oranga färgen, det är för få orange helt enkelt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in