Citat:
Ursprungligen postat av
8686
Det här är en intressant tanke som slagit mig, vad sker om fackliga skyddsombud är partiska med arbetsgivaren ?
Folk på arbetsplatsen använder dem och berättar saker i förtroende men så använder skyddsombuden den informationen i syfte att få favörer från arbetsgivaren/chefen.
På så sätt upprätthålls ett system där man underminerar anställda och där facken de facto står på arbetsgivarens sida?
Det enda jag läst om är att ifall en sådan problematik existerar så finns ” regionala skyddsombud” som skall kunna kopplas in då de inte är delaktiga i bolagets verksamhet och är således mer objektiva?
Hur löser facken sådana här situationer?
För jag tycker jag läser titt som tätt här på FB att vissa blivit av med jobb där facken och arbetsgivare ” gaddat ” ihop sig mot en enskild i syfte att styra utgången av en uppsägning på ett sätt som ligger mer i arbetsgivarens intresse än arbetstagarens intresse ?
Vad för juridiska mekanismer har facken för att lösa situationer där exemplifierade intressekonflikter existerar ?
Finns såvitt jag vet inga mekanismer som styr detta. Du får kika i förbundets stadgar om där finns några jävsmoment.
Har man blivit av med jobbet utan saklig grund så kan man alltid vända sig till tingsrätten med sitt skadeståndskrav. Personligen har jag aldrig fått hjälp av facket, utan snarare har jag fått missvisande bild av rättsläget där facket påstod att jag var "chanslös".
Jag fick till en förlikning på över fyrtio lök.
Så det rimligaste är - om man inte känner sig representerad - är att gå ut. Eller påverka föreningen inifrån. Eller påverka sina förtroendevalda knapptryckare i plenum att driva frågan.