2025-10-13, 17:13
Medlem
Det här är en intressant tanke som slagit mig, vad sker om fackliga skyddsombud är partiska med arbetsgivaren ?

Folk på arbetsplatsen använder dem och berättar saker i förtroende men så använder skyddsombuden den informationen i syfte att få favörer från arbetsgivaren/chefen.

På så sätt upprätthålls ett system där man underminerar anställda och där facken de facto står på arbetsgivarens sida?

Det enda jag läst om är att ifall en sådan problematik existerar så finns ” regionala skyddsombud” som skall kunna kopplas in då de inte är delaktiga i bolagets verksamhet och är således mer objektiva?

Hur löser facken sådana här situationer?

För jag tycker jag läser titt som tätt här på FB att vissa blivit av med jobb där facken och arbetsgivare ” gaddat ” ihop sig mot en enskild i syfte att styra utgången av en uppsägning på ett sätt som ligger mer i arbetsgivarens intresse än arbetstagarens intresse ?

Vad för juridiska mekanismer har facken för att lösa situationer där exemplifierade intressekonflikter existerar ?
Senast redigerad av 8686 2025-10-13 kl. 17:25.
Citera
2025-10-13, 17:17
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8686
Det här är en intressant tanke som slagit mig, vad sker om fackliga skyddsombud är partiska med arbetsgivaren ?

Folk på arbetsplatsen använder dem och berättar saker i förtroende men så använder skyddsombuden den informationen i syfte att få favörer från arbetsgivaren/chefen.

På så sätt upprätthålls ett system där man underminerar anställda och där facken de facto står på arbetsgivarens sida?

Det enda jag läst om är att ifall en sådan problematik existerar så finns ” regionala skyddsombud” som skall kunna kopplas in då de inte är delaktiga i bolagets verksamhet och är således mer objektiva?

För jag tycker jag läser titt som tätt här på FB att vissa blivit av med jobb där facken och arbetsgivare ” gaddat ” ihop sig mot en enskild i syfte att styra utgången av en uppsägning på ett sätt som ligger mer i arbetsgivarens intresse än arbetstagarens intresse ?

Vad för juridiska mekanismer har facken för att lösa situationer där exemplifierade intressekonflikter existerar ?

Det händer ingenting. Så har det varit på alla mina arbetsplatser i mitt liv. När det blir nedskärningar i verksamheten är det konstigt nog alltid de som inte producerar något som får stanna kvar, inklusive fackliga as.

Därför jag aldrig någonsin mer kommer vara med i ett fackförbund
Citera
2025-10-13, 17:17
Medlem
Du skriver både partiska "mot" och "med".
Justera, så fattar vi bättre.
Citera
2025-10-13, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Det händer ingenting. Så har det varit på alla mina arbetsplatser i mitt liv. När det blir nedskärningar i verksamheten är det konstigt nog alltid de som inte producerar något som får stanna kvar, inklusive fackliga as.

Därför jag aldrig någonsin mer kommer vara med i ett fackförbund

Så hur har du då löst inkomstförsäkringen, den grundläggande a-kassan täcker väl bara upp till 80% av lönen?

De resterade 20% av lönen brukar ju fackliga inkomstförsäkringar täcka?

Så du säger att facken är helt medvetna om det här men har inga mekanismer åt att åtgärda dessa intressekonflikter?

Facken har inte interna visselblåsar system exempelvis?
Citera
2025-10-13, 17:35
Medlem
Pelle-Roevs avatar
Citat:
Så hur har du då löst inkomstförsäkringen, den grundläggande a-kassan täcker väl bara upp till 80% av lönen?

Finns inkomstförsäkringar som inte har med fackförbund att göra.
Citera
2025-10-13, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pelle-Roev
Finns fristående sådana som man kan teckna.

Intressant, visste inte ens att sådana existerade.
Hur fungerar det?

Vilka är de?
Citera
2025-10-13, 17:37
Medlem
Pelle-Roevs avatar
Citat:
Intressant, visste inte ens att sådana existerade.
Hur fungerar det?

Vilka är de?

Du får söka på nätet.
Citera
2025-10-13, 17:37
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:

De resterade 20% av lönen brukar ju fackliga inkomstförsäkringar täcka?

Så du säger att facken är helt medvetna om det här men har inga mekanismer åt att åtgärda dessa intressekonflikter?

Facken har inte interna visselblåsar system exempelvis?

Min erfarenhet är att fackrepresentanterna på de företag jag arbetat på suttit i knät på arbetsgivaren. Finns säkert bättre fackförbund, t ex lärarförbundet. Men jag har enkom dåliga erfarenheter.

Vad anbelangar inkomst vid arbetslöshet så finns det privata alternativ som täcker upp. Jag har dock slutat med dessa också då de inte är kostnadseffektiva. Bättre att skaffa nytt jobb. Så är kanske inte fallet i alla branscher där arbetstagaren är såpass rädd för att bli av med jobbet att man inte vågar ifrågasätta varken arbetsgivare eller fackrepresentanter. Det gäller att göra sig oumbärlig. Lättare sagt än gjort kanske, men sådan är verkligheten.
Citera
2025-10-13, 17:55
Medlem
Skyddsombuden är inte per definition fackliga. De ska finnas på varje arbetsplats med minst 5 anställda.
Finns det kollektivavtal så är det den lokala fackklubben som utser dem men saknas kollektivavtal ska de utses av arbetstagarna själva.

I båda fallen får man ju utnyttja sin demokratiska rätt att välja någon annan.
Citera
2025-10-13, 18:55
Medlem
Visst är det en sorglig tanke, men tyvärr inte helt osannolik. Jag har sett liknande situationer spira, där skyddsombudet mer verkar vara en lojal tjänsteman till chefen än en representant för de anställda. Regionala skyddsombud är ju en bra sista utväg, men det kräver att man faktiskt upptäcker och vågar anmäla. Frågan är ju om folk verkligen tror att de kan vinna mot ett system där lojalitet belönas och ifrågasättande straffas.
Citera
2025-10-13, 19:31
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:

Finns såvitt jag vet inga mekanismer som styr detta. Du får kika i förbundets stadgar om där finns några jävsmoment.

Har man blivit av med jobbet utan saklig grund så kan man alltid vända sig till tingsrätten med sitt skadeståndskrav. Personligen har jag aldrig fått hjälp av facket, utan snarare har jag fått missvisande bild av rättsläget där facket påstod att jag var "chanslös".

Jag fick till en förlikning på över fyrtio lök.

Så det rimligaste är - om man inte känner sig representerad - är att gå ut. Eller påverka föreningen inifrån. Eller påverka sina förtroendevalda knapptryckare i plenum att driva frågan.
Citera
2025-10-13, 20:08
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Skyddsombud väljs. Gör de ett kasst jobb så välj någon annan! Eller ställ själv upp till val!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in