2025-10-13, 05:52
Medlem
Jag är nykter alkoholist men sjukskriven för annan sjukdom/psykisk ohälsa.

Tog ett återfall i somras och drack en del. Inga andra droger. Då drog handläggaren på Försäkringskassan in min sjukpeng. Jag fick tillbaka sjukpengen men var då tvungen att lova hen att jag skulle gå en nykterhetsbehandling om jag började dricka igen.

Har handläggaren på Försäkringskassan rätt att dra in sjukpengen i mitt fall?
Har dom rätt att tvinga mig gå en behandling för min alkohol problematik genom hot om att återigen dra in sjukpengen? Är inte det typ tvångsvård? Jag sköter mig i övrigt och är satt i arbetsträning etc.

Tacksam för både svar och synpunkter då jag snart ska ha möte med FK.

Hittade ingen annan tråd för alkohol relaterat så jag hoppas detta inlägg inte kom helt fel nu.
Citera
2025-10-13, 06:07
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viskaren

Tog ett återfall i somras och drack en del. Inga andra droger. Då drog handläggaren på Försäkringskassan in min sjukpeng. Jag fick tillbaka sjukpengen men var då tvungen att lova hen att jag skulle gå en nykterhetsbehandling om jag började dricka igen.

Har dom rätt att tvinga mig gå en behandling för min alkohol problematik genom hot om att återigen dra in sjukpengen? Är inte det typ tvångsvård? Jag sköter mig i övrigt och är satt i arbetsträning etc.

Hittade ingen annan tråd för alkohol relaterat så jag hoppas detta inlägg inte kom helt fel nu.

1 Vad innebär återfall? En fylla eller krökade du under längre tid?
2 Hur fick handläggaren reda på detta?
3 Räknas inte alkoholism som en sjukdom? Då kan dom väl inte dra in sjukpenning?
Citera
2025-10-13, 06:10
Medlem
1 Drack en kort period.
2 Jag talade dumt nog om det i förtroende för min läkare som vidarebefordrade infon till FK.
3 Ja det är en sjukdom.

Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
3 Räknas inte alkoholism som en sjukdom? Då kan dom väl inte dra in sjukpenning?
Citera
2025-10-13, 06:20
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Alkoholism räknas som en sjukdom som förklarar alla dina andra sjukdomar från den dag du blir påkommen eller erkänner din alkoholism. Så allt som nu händer Ts från nageltrång, bruten arm, psykiska problem, influensa, cancer osv, beror på att Ts dricker. Om Ts inte tar emot hjälp för sitt drickande kommer Ts inte få adekvat hjälp för något annat heller, för man har redan orsaken till alla hans problem.

Han/hon kommer såklart inte lämnas helt åt sitt öde, men allt framöver skylls nu på alkoholen och ts ovilja att göra något åt sin sjukdom som orsakar alla andra sjukdomar.
Citera
2025-10-13, 06:59
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Alkoholism räknas som en sjukdom som förklarar alla dina andra sjukdomar från den dag du blir påkommen eller erkänner din alkoholism. Så allt som nu händer Ts från nageltrång, bruten arm, psykiska problem, influensa, cancer osv, beror på att Ts dricker. Om Ts inte tar emot hjälp för sitt drickande kommer Ts inte få adekvat hjälp för något annat heller, för man har redan orsaken till alla hans problem.

Han/hon kommer såklart inte lämnas helt åt sitt öde, men allt framöver skylls nu på alkoholen och ts ovilja att göra något åt sin sjukdom som orsakar alla andra sjukdomar.

Mer troligt att TS har självmedicinerat med alkohol mot sin psykiska ohälsa. I och med att han har varit öppen med sitt missbruk för läkaren så skulle han troligen varit det tidigare också.
Citera
2025-10-13, 07:34
Medlem
Tyvärr så är sjukpeng väldigt svår att få beviljad, och lika svår att få behålla. Dom gör precis som dom vill med den. Inte bara i ditt fall utan för väldigt många. Om dom har rätten på sin sida struntar dom i.
Citera
2025-10-13, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viskaren

1. Du är inte nykter alkoholist om du tagit återfall, då är du fortsatt alkoholist
2. Ja, man har inte rätt att uppbära sjukpenning för att dricka.
3- Det man då ska söka är Förebyggande sjukpenning, för att undvika att hamna i samma situation. Det är ofta kopplat till att man genomgår en behandling för sin alkoholism.
4. Det fina ord som FK/Läkare använder i detta sammanhang är "kontraindicerande" - dvs, det anses inte lämpligt att sjukskriva dig, då det underlättar för dig att fortsätta supa.
Senast redigerad av PatricHbg 2025-10-13 kl. 08:01.
Citera
2025-10-13, 08:06
Medlem
StonedMonkeys avatar
Citat:

3. Jag har varit sjukskriven för alkoholism, det får man vara om man går en behandling på heltid. Men då alkoholism är en sjukdom som inte går att bota och man har livet ut så får man bara bara sjukskriven den tiden man går behandling.
Citera
2025-10-13, 08:10
Medlem
Tyvärr är det bäst att ljuga för sin läkare när de gäller visa frågor.
Citera
2025-10-13, 08:26
Avstängd
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StonedMonkey
3. Jag har varit sjukskriven för alkoholism, det får man vara om man går en behandling på heltid. Men då alkoholism är en sjukdom som inte går att bota och man har livet ut så får man bara bara sjukskriven den tiden man går behandling.
Det låter rimligt. Om man nu kan bli sjukskriven för det.
Citera
2025-10-13, 10:01
Moderator
Morfar-52s avatar
Flyttar

Övriga droger --> Drogrehabilitering
/Moderator
Citera
2025-10-13, 18:59
Medlem
Försäkringskassan är ju kända för att vara lite väl kreativa med tolkningar av regelverket. Att hota dig med indragen sjukpeng för att du ska gå en behandling känns ju minst sagt gränsen till trakasserier, speciellt när du redan är i kontakt med vården. Kolla upp dina rättigheter ordentligt inför mötet, det här luktar inte rättvist.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in