Citat:
Ursprungligen postat av
osofistikerad
Jag är 40+, funderar ibland på om man skulle börja jobba med IT. Jag har en civilingenjörsexamen i bagaget, men jobbar i annan bransch än IT. Jag kan knappt något om programmering. Vi hade någon kurs i programmering under utbildningen och den tyckte jag var kul, men jag kommer inte ihåg något eftersom det var så länge sedan.
IT-ingenjörer har bättre löner än vad vi har i min bransch. En i min bekantskapskrets som pluggade samtidigt som mig pluggade högskoleingenjörsprorgram men blev aldrig klar, han hade en massa omtentor som släpade. Han har idag påtagligt bättre lön än mig utan att ha chefsroll. Jag har inte dålig lön för att vara inom min bransch, men vi ligger helt enkelt påtagligt lägre i snitt än de som arbetar inom IT.
Men å andra sidan har jag förmodligen högre lön med många år inom min bransch än vad en helt junior person har inom IT.
Hur jobbigt tror ni det är för mig att byta bransch? Vad tror ni krävs att jag gör för att kunna byta över?
Räcker det att jag läser någon programmeringskurs eller måste jag läsa om en hel utbildning? Tror ni ens jag är intressant i den här åldern?
Är det en dum idé? Med hänsyn till min ålder och sånt som framgår i trådstarten.
Hur kul är det att jobba med IT, är det något ni rekommenderar?
Jag har hört att det är lätt att starta eget inom IT, stämmer det?
Tror ni det är dumt att satsa på IT nu med hänsyn till utvecklingen inom AI? (Alltså om programmeringsjobb försvinner.)
Är det lätt att få jobb utan branscherfarenhet nu i den evighetslånga lågkonjunkturen?
Jag kan nämna att jag är kvinna också, så slipper alla skriva "han" om mig, så som det annars alltid blir. (Men folk brukar inte orka läsa hela trådstarten om den är längre än fem meningar, så alla kommer väl skriva han ändå..)
Om det skulle gå att kombinera en roll inom IT med design vore det extra kul. Göra webbsidor och sådant tänker jag kan ha inslag av design. Vad tror ni om det? Finns det mycket jobb och pengar inom det?
Inom vilket område har du din civilingenjörsexamen? Även bland de som inte är inom datateknik, IT eller liknande så finns det ju examen som är bättre lämpade för IT-jobb än andra. Elektroteknik, mekatronik, teknisk fysik, teknisk matematik är relativt vanliga examen bland ingenjörer inom IT, medans väg- och vatten, teknisk biologi och så vidare kanske inte alls så mycket. Eftersom du nämner att du knappt läst någon programmering så antar jag att du läst någon av de sistnämnda, och då är det ju svårare.
Om du vill komma in som ren programmerare eller liknande så är det nog inte så lätt, eftersom din tidigare erfarenhet inte är speciellt mycket värd. Du skulle behöva läsa in betydligt mer än någon enstaka kurs och i princip behöva börja om din karriär från början. Om det bara är för lönen du gör det så skulle det förmodligen inte löna sig, då du skulle behöva börja om från början med halva karriären gjord.
Däremot finns det en uppsjö jobb och roller inom IT som inte är ren programmering. Projektledning, kravanalys, produktmanagement, testare och så vidare kryllar av folk som inte har djupa (eller några) tekniska kunskaper. Där har du också fördelen att dina tidigare erfarenheter faktiskt kan vara något värda. Det är också roller och arbetslag som till större del ar kvinnor, medans som kvinnlig programmerare får du räkna med att arbeta med enbart män som närmsta kollegor. Nackdelen är att dessa roller i regel har sämre betalt än motsvarande erfarenhet och färdighet som utvecklare, i alla fall i min erfarenhet.