2025-10-12, 16:34
Medlem
Kristdemokraterna signalerar idag genom partiledare Ebba Busch att partiet kommer diskutera ett förbud mot s.k. Burqa och Niqab i offentliga miljöer.

Att val av klädesplagg är en fråga om yttrandefrihet är väl förankrat i svensk rätt.

Frågeställningen för denna tråd är därmed om KD:s förslag är förenligt med yttrandefriheten.

Tråden vänder sig väl främst till de individer på detta forum som återkommande kritiserar domar om HMF som stridande mot yttrandefriheten, försvarar Koranbränningar m.m. och lutar sig mot någon form av gränslös yttrandefrihet.
Citera
2025-10-12, 16:36
Medlem
Ja, precis som olaga hot är en inskränkning av yttrandefriheten.
Citera
2025-10-12, 16:40
Medlem
Maskeringsförbud
Citera
2025-10-12, 17:02
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opuskrokus
Maskeringsförbud

Kontra religionsfrihet.
Knepigt sa Bill.
Citera
2025-10-12, 17:11
Medlem
pojkpingiss avatar
Lite märkligt, att kriminella inte skickar fram kvinnor/tjejer klädda i dessa plagg (alternativt själva spökar ut sig i dessa trasor) för att maskera sig och undkomma att bli identifierad via allehanda kameror och dylikt. Ur ett rättssäkert perspektiv, borde dessa maskeringar och plagg totalförbjudas i västvärlden.

Ur ett kulturellt perspektiv, har Ebba Busch givetvis rätt.
Citera
2025-10-12, 17:15
Medlem
Sqrbankens avatar
Offentliga miljöer, som i överallt utom i hemmet?

Nu tycker jag förvisso Niqab, Burka än värre, är riktigt tragiska plagg men samtidigt så tycker jag det är fel väg att gå att lagstifta mot en individs fria val att ägna sig åt denna utspökning. Konceptuell då; vi vet alla om att det knappast är ovanligt att familjer med exotiskt ursprung tvingar på sina kärringar dessa plagg men det är en annan diskussion.

Vagga runt i parken med Niqab/Burka ska med andra ord vara ok i min bok men däremot så ska Niqab/Burka vara förbjudet i offentliga yrkesroller; skattefinansierad samhällsservice likt polis, sjuksyrra inom allmänvården, soc-tant etcetera. Vidare så ska det heller inte vara föremål för nått DO-tjaffs vid situationer som kräver identifikation.

Lajva 1400-tal får man göra på sin fritid, inte annars, kort och gott.
Citera
2025-10-12, 17:23
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Maskeringsförbud
Det är väl vettigare, om man nu ska ha förbud, att man inte får maskera ansiktet. Blir väl syntax error hos globalisterna dock när de släpper löst Bill Gates nästa virus och alla ska ha mask...

Generellt är jag emot alla slags förbud, men vi har en situation som är djupt stötande, där kvinnor inte får visa sig offentligt, samt att vem som helst kan klä sig så och plantera en bomb eller begå andra terrordåd. Jag tänker inte bara på muslimer, det skulle lika gärna kunna vara nazister som gör en false flag. Ur dessa två perspektiv är det möjligt att full maskering bör förbjudas...
Citera
2025-10-12, 17:35
Medlem
Hade varit bättre om vi bara började diskutera religionsfrihet - för det är ju där skon egentligen klämmer. Nu blir det väl rätt jobbigt med FN och alla andra internationella organ om Sverige rent plötsligt skulle förbjuda viss religionsutövning men det är kanske hög tid att man tar en diskussion om huruvida vissa religioner passar in i väst.
Citera
2025-10-12, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Kontra religionsfrihet.
Citat:
Ursprungligen postat av MDchlorian
Hade varit bättre om vi bara började diskutera religionsfrihet - för det är ju där skon egentligen klämmer.
Kan någon nu bara förklara vad heltäckande klädsel har med religionsfrihet att göra, så blir det mindre att diskutera.
Citera
2025-10-12, 18:12
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Kan någon nu bara förklara vad heltäckande klädsel har med religionsfrihet att göra, så blir det mindre att diskutera.

Framgår av svaret som Sara Gille (SD) fick på sin fråga gällande förbud mot burka och niqab i skolorna:

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/skriftlig-fraga/niqab-burka-och-slojforbud-i-forskola_h8112356/
Citera
2025-10-12, 18:21
Medlem
Flaskpostenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Kontra religionsfrihet.
Knepigt sa Bill.

Religionsfrihet är ett konstigt begrepp. Det används för att få utöva och göra saker som annars inte är ok. För det är min religion att ha sex med barn och sen låta barnet gå runt med en mask resten av livet.

Får mig att tänka på filmen "mannen med järnmasken"
Citera
2025-10-12, 18:28
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Vad har det med yttrandefriheten att göra!

Det är ju också ett inskränkande i deras rätt att utöva sin religion där barnets rätt trumfar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in