• 3
  • 4
2025-10-13, 10:44
Medlem
trewqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
I urbana miljöer skulle jag vilja säga att det bara är så och inget som jag har bestämt. Är det inte så där du bor då menar du?

Det är väl precis tvärtom? I större städer har man en mer progressiv och liberal syn på hur individer förväntas leva sina liv, jämfört med på småorter och i glesbygden. Det är i alla fall mina erfarenheter.

I Stockholm är det normaliserat att 40-åriga kvinnor (och män) är (frivilligt) barnlösa karriärister utan vare sig partner eller familj. I valfri brukshåla är det däremot norm att skaffa familj jävligt tidigt; småbarnsföräldrar med bolån som knappt fyllt tjugo. Extremt socialkonservativa parbildningsmönster.
Citera
2025-10-13, 11:27
Medlem
halaltarzans avatar

Verkar som jag fostrats i fel umgänge. Ett umgänge där det absolut var status att ha den hetaste bruden på festen eller krogen.
Citera
2025-10-13, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hggkvff
Jag har gjort allt jag kan, nu kan jag inte vara i samma rum som mamma och pappa längre.
I mina och mångas ögon stiger du i social status, för att du tar kloka beslut.
Citera
2025-10-13, 15:02
Medlem
trewqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan

Verkar som jag fostrats i fel umgänge. Ett umgänge där det absolut var status att ha den hetaste bruden på festen eller krogen.

Vad jag ville säga var väl mer att tvåsamhetsnormen tenderar att vara starkare i mindre samhällen samt att människor där tycks stadga sig och bilda familj vid yngre ålder jämfört med i större städer. Såklart är det hög status att ha en snygg, smart och välutbildad fru eller man i Stockholm också. Men har du inte det? No biggie!
Citera
2025-10-14, 09:20
Medlem
HeyItsJimmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Du har uppfattat det korrekt. Män är inte så värst imponerade av utbildning och karriär hos en kvinna. Dessutom brukar utbildnings- och karriärsfokus inte sällan medföra att en kvinnas personlighet förändras till det sämre, åtminstone i mäns ögon.

Det fetade: Tror du att det (utbildning/karriär) är ett effektivt sätt att vinna status i andra kvinnors ögon?
För själv är jag väldigt tveksam. Förutom möjligen som en sista utväg om hennes övriga förmågor inte riktigt räcker till?

För hur mycket "den framgångsrika karriärskvinnan" än hyllas i vårat moderna samhälle, så tycker jag ändå att hackordningen för kvinnor (i första hand) verkar vara baserad på att vara snygg och populär. Liksom, inte får du väl så mycket status bland kvinnorna heller, bara för att du är framgångsrik och kompetent, om du ser ut och beter dig som en ful grå mus som är rädd för allt och alla?

Nej, det är andra värden som ger en kvinna status. Och från en mans perspektiv så borde det vara ganska enkelt för en måttligt begåvad kvinna, att öka sin status med mer traditionella metoder. Än att kasta bort sina bästa och mest fertila år på utbildning och karriär, för en högst tveksam förbättring av sin status i den kvinnliga hierarkin.

Tror kanske det beror på vilka kretsar man befinner sig i. Jag är uppvuxen i ett område där alla föräldrar var akademiker, är själv högutbildad och har därför fler tjejkompisar som är det än inte. Uppfattar det som att många av våra bekanta som inte pluggat något ibland får lite mindervärdeskomplex och att vissa av dem som pluggat prestigefyllda universitetsutbildningar kan se ner lite på dem som bara gått gymnasiet. Men det kanske har att göra mer med vilka förväntningar vi haft på oss från barnsben.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in