Citat:
Ursprungligen postat av
dasinile
Antag (fiktivt) att SMHI (fiktivt) har prognosticerat regn till 20% (fiktivt) femton miljoner gånger (före Jesus Kristus, till och med!), men att det faktiska utfallet av regn bara uppgår till hundra tusen. I den historiska (fiktiva) verkligheten tillbaka till Australopithecus afarensis har det då bara regnat 0.67% av fallen, vilket skiljer sig från SMHI:s (fiktiva) kalkyl om 20%.
Ja, visst är det skillnad på 0,67% och 20%. Hur liten skillnad skulle ha varit acceptabel för att SMHI skulle haft "90% rätt"? Kärnproblemet ligger i att ditt mått för att utvärdera SMHIs prognoser är knas, vilket jag försökt få dig att förstå genom att fråga vad "90% rätt" egentligen betyder i detta scenario. Jag noterar att du duckade den frågan igen, trots att det var vad jag specifikt frågade om.
Ibland är begrepp och definitioner så enkla och självklara att de inte behöver diskuteras. Här är det i själva verket rätt komplext, och jag är rätt säker på att du inte kommer att kunna hitta någon formel i elementär sannolikhetslära som ger dig ett vettigt svar.
Jag ska inte gnälla mer om detta, men här har du något annat att fundera på: Anta att SMHI i julaftonsprognosen 2023 bedömde sannolikheten för snö till 26%, regn 25%, uppehåll 25%, blandat 24%. För 2024 bedömde man den till snö 97%, regn 1%, uppehåll 1%, blandat 1%. Det regnade på julafton både 2023 och 2024. När du går igenom SMHIs träffsäkerhet år för år, noterar du samma sak för 2023 och 2024 – lika fel båda åren?