2025-10-11, 14:48
Medlem
adddicts avatar
Hallå alla flygare och flygentusiaster.
Jag är intresserad av att ta flygcertifikat PPL men det finns lite saker jag undrar över inför start av eventuella studier.

Jag har för avsikt att försöka ta certet i Stockholmsområdet där jag för nuvarande bor och efter lite research så ser jag att det verkar vara KSAK's böcker som gäller men jag har nämligen hittat Pooley's senaste utgåva till ett bättre pris. Tanken är att plugga en del själv för att senare börja på en flygskola.

Funkar det att läsa Pooley's-böckerna och sedan göra den teoretiska delen i Sverige? Eller är dessa böcker för utlandsstudier? Kanske en korkad fråga men är inte så kunnig inom detta. Jag skulle även vilja studera på Engelska. Finns det några för och nackdelar med detta? Antar att man lär sig allt på Svenska vid studier här i Sverige?

Tacksam för svar.
Citera
2025-10-11, 17:13
Medlem
Du behöver bli godkänd på teoriexaminationen hos Transportstyrelsen innan du får börja med den praktiska skolningen, och spontant så känns det som att du inte skulle klara den, om du använder dig av helt annat teorimaterial.

Förslagsvis kontaktar du din tilltänkta flygskola.
Citera
2025-10-11, 18:15
Medlem
adddicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Du behöver bli godkänd på teoriexaminationen hos Transportstyrelsen innan du får börja med den praktiska skolningen, och spontant så känns det som att du inte skulle klara den, om du använder dig av helt annat teorimaterial.

Förslagsvis kontaktar du din tilltänkta flygskola.

Grymt! Tack så vet jag 👍
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in