Citat:
Ursprungligen postat av
RFT
Ja, när valet är över får vi veta om de gjorde det.
Problemet för L är ju att de riskerar att åka ur Riksdagen även om man godkänner SD i regeringen.
Min gissning är att partistyrelsen förutspår att L’s inflytande i en regering där SD är med, kommer att bli minimalt. L kommer om man får straxt över 4%, att i regeringen få rollen som knapptryckare, inget annat.
KD å andra sidan har, även om partiet bara får lite över 4%, en bättre sits att påverka, eftersom man i flera frågor ligger mycket nära SD.
Det är precis tvärtom. Det är om L kommer med i regeringen, som de faktiskt kan få någon reell makt. Att sitta med i regeringen innebär att man har ministerposter, och då kan man påverka en hel del inom sitt område, utan knapptryckeri. Om L inte sitter med i regeringen, då är deras enda makt att trycka på knappar i riksdagen.
Jag tycker nog att den lilla som tycker som den stora "får" liten påverkan. De tycker redan lika, liksom.
Stor påverkan får den lilla tuvan som kan stjälpa det stora lasset, med hävstångseffekt. MP och C har haft stor påverkan på de S-ledda regeringar vi haft , t.ex.
L skull kunna få stor påverkan genom att framföra krav som är unika för dem, för att släppa fram SD.
L bör agera som C gjorde när Ann borde ätit upp sin sko för ett antal år sedan, och det borde de gå ut med nu. De behöver bli mer konkreta i vad de kommer att kräva och vad de inte kommer att acceptera, i sakfrågor, istället för att dra en kategorisk linje att utestänga Sveriges näst största parti.
Hur illa jag än tyckte om att C släppte fram S, så är det utan tvekan så att det resulterade i en oproportionerligt stor inverkan av C-politik i regerandet av Sverige.