Citat:
Ursprungligen postat av
Landsbygden
Vetenskap? Nja. Det går väl göra till en lång diskussion, vad som är vetenskap och ej. Hård vetenskap, är det ju inte.
Kanske mindre av en vetenskap än psykologi?
Tänkte mest att det utifrån lekmannanivå(helt ovetenskapligt) kunde vara intressant att diskutera. Och inte kategoriskt heller, utan drag, och om och varför det kan finnas samband. Andras personliga erfarenheter och åsikter.
Gå sin egen väg... Man är ändå beroende av andra till viss del. Är vissa av dessa, som är svåra att välja bort... hur ska jag uttrycka det.. om inte narcissistiska, så beter sig jävligt märkligt och illa, så blir ju den egna vägen betydligt svårare, kanske omöjlig... Om du förstår hur jag tänker.
För övrigt är jag nog bland dom första att kritisera hur psykiatri idag fungerar och används i praktiken, vilka konsekvenserna av den blir.
Rubbet är bedömningsdiagnoser väl?
Ja man är beroende av andra, men bara för att man är socialt missanpassad behöver man inte vara en produkt av någonting annat än sin miljö tänker jag?
Den latenta narcissismen i oss alla har ju fullkomligen exploderat efter vi fick sociala media, liksom att självständigheten har minskat samt att människors livsmål har förändrats till vad man kan förvänta sig av djur.
Jag tycker absolut det är en intressant diskussion, jag är en medveten narcissist och därför ingår det i paketet att vara självständig och ha starka moraliska åsikter som jag lever efter, just därför att det skulle skada min självbild av att vara helt unik om jag inte hade det.
Så rent anekdotiskt så finns det givetvis ett samband i mitt liv som jag ser mycket tydligt.