2025-11-14, 10:29
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Har en nära anhörig, född på 50-talet, som är född, delvis uppvuxen och periodvis boende på Södermalm. I mer generella termer började gentrifieringen med upprustningen och sedermera ombildningarna på 80-talet. Det dröjde dock till långt in på 00-talet, nästan in på 10-talet innan sista delarna kring Hornstull och därikring verkligen på allvar fått den status som området har idag, enligt personen.
Visst att det fanns rikare delar redan på 1800- och tidigt 1900-talet, men det var ju som sagt långt från den egentliga innerstan och till stora delar enklare bebyggelse. Jag menar, t.om. Ladugårdslandet och Ladugårdsgärdet var ju "långt ifrån" stan på den tiden, och det är ju i allra högsta grad innerstan idag (okej, kanske inte yttre delarna av Gärdet kanske). Min anhörig är född på Söder Mälarstrand, och inte ens det var särskilt "fint", då på 50-talet. Det var absolut ett av de lite bättre områdena, men en hyresrätt där var absolut inget exklusivt på något sätt. Skanstull på 70-talet var inte heller så jätteroligt och framförallt omodernt.

Verkar ju dock finnas rätt gott om lyxvåningar på Södermalm, tänk typ sekelskiftes-paradvåning med kakelugnar i alla rum, massa ornament osv., det måste väl ha varit för en rikare målgrupp när det byggdes?
Citera
2025-11-14, 14:27
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Verkar ju dock finnas rätt gott om lyxvåningar på Södermalm, tänk typ sekelskiftes-paradvåning med kakelugnar i alla rum, massa ornament osv., det måste väl ha varit för en rikare målgrupp när det byggdes?

Kakelugnar hade du som värmekälla på den tiden, så att det fanns i varje rum signalerar inte nödvändigtvis lyx. Att vi tycker husen ser "pampiga" ut idag är väl främst för att vi idealiserar arkitekturen från den tiden, men då var det gängse sett att bygga hus på, precis som "vit och fräsch låda" idag. Sen är många av dagens våningar sammanslagningar och ombyggnationer av flera tidigare lägenheter. Förr bodde du ju ofta mycket trängre än idag. Min anhörig på Söder Mälarstrand bodde exempelvis 4 personer i en 2a, och det var ju ändå på 50-talet. Men absolut, de som bodde i säg en 2a eller 3a i ett sådant hus du nämner, i början av 1900-talet, var givetvis inte fattiga eller utsatta på något sätt, och hade stadiga hyfsat betalda jobb. Att kalla de rent av "rika" vet jag inte riktigt om jag skulle göra dock. Åtminstone inte utifrån dagens definition av det.
Rekommenderar varmt Stockholms stadsmuseum vid Slussen, de har en stor (permanent?) utställning om livet i Stockholm kring sekelskiftet 1900. 🤗
Citera
2025-11-14, 14:41
Medlem
Själv har jag bott på söder sedan 1960. Jag skulle säga att i mitten av 80talet när mäklarna började kalla söder för södermalm. Det var då de begotta började fatta tycke för våran stadsdel. Jag ger icke mycket för dagens söder(malm) men är väldigt nöjd med att man fick lyssna och lära känna de riktigt gamla och äkta söderkisarna.
Citera
2025-11-14, 14:46
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Kakelugnar hade du som värmekälla på den tiden, så att det fanns i varje rum signalerar inte nödvändigtvis lyx. Att vi tycker husen ser "pampiga" ut idag är väl främst för att vi idealiserar arkitekturen från den tiden, men då var det gängse sett att bygga hus på, precis som "vit och fräsch låda" idag. Sen är många av dagens våningar sammanslagningar och ombyggnationer av flera tidigare lägenheter. Förr bodde du ju ofta mycket trängre än idag. Min anhörig på Söder Mälarstrand bodde exempelvis 4 personer i en 2a, och det var ju ändå på 50-talet. Men absolut, de som bodde i säg en 2a eller 3a i ett sådant hus du nämner, i början av 1900-talet, var givetvis inte fattiga eller utsatta på något sätt, och hade stadiga hyfsat betalda jobb. Att kalla de rent av "rika" vet jag inte riktigt om jag skulle göra dock. Åtminstone inte utifrån dagens definition av det.
Rekommenderar varmt Stockholms stadsmuseum vid Slussen, de har en stor (permanent?) utställning om livet i Stockholm kring sekelskiftet 1900. 🤗

Fast enorma våningar med högt i tak och massor med snickerier, det var ju knappast bostäder för nån som jobbade på det lokala bruket.
Citera
2025-11-14, 15:08
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl.Apiarie
Själv har jag bott på söder sedan 1960. Jag skulle säga att i mitten av 80talet när mäklarna började kalla söder för södermalm. Det var då de begotta började fatta tycke för våran stadsdel. Jag ger icke mycket för dagens söder(malm) men är väldigt nöjd med att man fick lyssna och lära känna de riktigt gamla och äkta söderkisarna.

Ja tror inte den gruppen finns kvar idag där, hipsters har ju invaderat Södermalm sen en tid tillbaka.
Citera
2025-11-14, 15:10
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Sen är många av dagens våningar sammanslagningar och ombyggnationer av flera tidigare lägenheter. Förr bodde du ju ofta mycket trängre än idag.

Nja, man ser rätt tydligt vad som är original och inte, planlösningar med massor med sällskapsrum i fil och pampiga eldstäder osv är i sitt ursprungliga skick. Gäller det helt astronomiskt stora våningar om typ 500 kvm så är det förstås flera lägenheter de ”satt ihop”.
Citera
2025-11-14, 15:15
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Att vi tycker husen ser "pampiga" ut idag är väl främst för att vi idealiserar arkitekturen från den tiden, men då var det gängse sett att bygga hus på, precis som "vit och fräsch låda" idag.

Ligger lite sanning i det men självklart så vad det stor skillnad i byggstil beroende på tilltänkt målgrupp, stora påkostade stenhus i nyrenässans hade en helt annan målgrupp än enkla trähus. Det är ju också så att de riktigt påkostade fina husen fått stå kvar vilket ger en bild av att ”alla” på Söder bodde så fint.
Citera
2025-11-14, 15:22
Medlem
När Björn Borg träffade Jannike Björling på 80-talet så framhölls det alltid att hon var uppvuxen på Söder för att understryka hennes enkla bakgrund. Undrar vad lägenheten hon växte upp i kostar att bo i idag?
Citera
2025-11-14, 16:22
Medlem
Timoteuss avatar
Stora delar av innerstaden var slummiga eller hade iallafall ganska låg standard en bra bit in på 80-talet, men det varierade mycket mer från hus till hus, som jag minns det från 70-80-talen.
Jag hade flera dagis/skolkamrater som kring 1978 bodde i stora sekelskifteslägenheter, men en familj hade sjögrästapeter, senaste stereon, orientmattor, avocadofärgat kylskåp, lädersoffor och en modernt klädd hemmamamma med orkansäkert sprayad frisyr.
I en annan fanns knappt möbler. Snickerier och tak var gråaktiga och flagnande och i köket var alla bänkar och skåp i olika höjd och omatchade material. Den ensamma mamman bar slitna kläder.

En tredje familj bodde inte lika stort, men fräscht, och hade några år tidigare med lättnad flyttat från en lägenhet utan varmvatten där det fortfarande fanns vedspis med kopparcistern. Men: även på deras toalett. En fd garderob, fanns bara kallvatten. Kök och badrum var nygjorda, men att uppdatera toaletten med varmvattenkran när rörisarna ändå var där, var inte på tal.

En fjärde familj hade barn som alltid luktade lite mysko. Deras lägenhet var rätt stor, men de hade inte varmvatten. Det fanns inte alltid tvättstugor i gamla hus.

På den tiden handlade det mindre om fräscha ytor: de orenoverade husen kunde vara rejält kalla och dragiga och ha dåligt varmvattentryck. Elen var också kryckig. Om någon orkar läsa Ulf Lundells Jack, så skildras där hur värden ringer på och kontrollerar att hyresgästerna inte använder hårtork etc. eftersom detta överbelastar.

Träffade en person som på 60-talet i Sibirien bodde i ett sådant hus. De kunde inte ha elspis, bara dubbel kokplatta.

Så bra/dåligt hus handlade då inte främst om hur stort man kunde bo, utan om att grundläggande funktioner i hemmet fanns på plats.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in