2025-10-10, 08:22
Medlem
Melange5738s avatar
https://www.dw.com/en/belgium-pm-was-target-of-foiled-jihadi-attack-plot/a-74298564

Citat:
Authorities in Belgium said on Thursday that they thwarted a terrorist plot to kill politicians in the country, including Prime Minister Bart de Wever.

Belgium's federal public prosecutor's office said Antwerp police had arrested two suspects as a result of an operation against the suspected terrorist cell.

"This judicial intervention is part of an investigation into, among other things, attempted terrorist murder and participation in the activities of a terrorist group," the federal prosecutor's office said in a statement.

"There are indications that the intention was to carry out a jihadist-inspired terrorist attack targeting politicians," the statement added.

Frågan är vilket europeiskt land som faller först nu eller hur.
Citera
2025-10-10, 08:42
Medlem
RFTs avatar
Fruktansvärt hemskt naturligtvis, men att muslimska terrorister kommer att kunna ta över makten i ett västeuropeiskt land p g a ett eller flera mord på politiker, är nog osannolikt. Det skulle ju krävas att man har polis och militär på sin sida.
Citera
2025-10-10, 08:56
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Fruktansvärt hemskt naturligtvis, men att muslimska terrorister kommer att kunna ta över makten i ett västeuropeiskt land p g a ett eller flera mord på politiker, är nog osannolikt. Det skulle ju krävas att man har polis och militär på sin sida.

Tror inte du fattar hur illa ställt det är. 1% av alla muslimer i UK är med på terrorlistan. Det är betydligt mer än vad en säkerhetsapparat kan hantera. Sverige ligger inte så långt efter UK i procent av befolkningen som är muslimer.
Citera
2025-10-10, 09:13
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Tror inte du fattar hur illa ställt det är. 1% av alla muslimer i UK är med på terrorlistan. Det är betydligt mer än vad en säkerhetsapparat kan hantera. Sverige ligger inte så långt efter UK i procent av befolkningen som är muslimer.

”Det är betydligt mer än vad en säkerhetsapparat kan hantera.”
Presentera en trovärdig källa.

Dessutom; ett västeuropeiskt land har både EU och NATO till hjälp. Ditt scenario är osannolikt.

Ditt resonemang kan dock fungera som skrämselpropaganda som ett led i andra gruppers försök att ta makten.

Långt ifrån alla muslimer står på terroristernas sida. Islam är inte en homogen religion. Den är mycket splittrad. Att alla muslimer som bor i ett västeuropeiskt land skulle ena sig under jihadist-terrorister är inte sannolikt.
Citera
2025-10-10, 09:35
Moderator
MrFishboys avatar
Citat:

Dessutom; ett västeuropeiskt land har både EU och NATO till hjälp. Ditt scenario är osannolikt.

Ditt resonemang kan dock fungera som skrämselpropaganda som ett led i andra gruppers försök att ta makten.

Långt ifrån alla muslimer står på terroristernas sida. Islam är inte en homogen religion. Den är mycket splittrad. Att alla muslimer som bor i ett västeuropeiskt land skulle ena sig under jihadist-terrorister är inte sannolikt.

Hur många muslimer i ett västeuropeiskt land skulle motsätta sig jihadist-terrorister? Det tysta medgivandet är många gånger värre än direkta handlingar. Att inte fördöma terrorism är i sammanhanget att acceptera den, att jämföra med t.ex. anti-islamistiska företeelser; ”Efter Utöya var Sverigedemokraterna oerhört tydliga. Vi har ingen koppling till några antiislamistiska rörelser som bejakar våld. Jimmie Åkesson sa att han aldrig skulle komprommissa med de värdena.” SD blev utsatta för guilt by sssociation och besvarade direkt med ett fördömande. Förekommer samma fördömande från moskéer och imamer?

Tyvärr tror jag att det finns en risk att terrorismen kan öka, som exemplet från Belgien, Palestinafrågan är inte löst i och med fredssamtal. Det finns fortfarande grupper som anser att den inte är löst förens muslimer styr hela regionen: ”från floden till havet.”
Citera
2025-10-10, 09:43
Medlem
Riksreptilens avatar
En till terrorcell!!
Hur skall det gå för chokladtryfflarna?

(FB) Belgien: tre gripna för att ha planerat terrordåd med flygdrönare (2025-10-09)
Citera
2025-10-10, 10:03
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:

Jag måste ifrågasätta din verklighetsuppfattning här. Förstår du hur många personer 1% av den muslimska befolkningen är ja eller nej? Hur många tror du det jobbar på säkerhetstjänsten?

Det finns betydligt fler terrorister i UK och respektive Frankrike idag än det gjorde i Gaza den 7e oktober 2023.
Citera
2025-10-10, 10:06
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:

Muslimer får dock inte motsätta sig islamism enligt islam. Så det behövs inte många islamister, det behövs bara ett par stycken.

Islamister är ormen i gräset, de moderata muslimerna är gräset.
Citera
2025-10-10, 10:23
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag måste ifrågasätta din verklighetsuppfattning här. Förstår du hur många personer 1% av den muslimska befolkningen är ja eller nej? Hur många tror du det jobbar på säkerhetstjänsten?

Det finns betydligt fler terrorister i UK och respektive Frankrike idag än det gjorde i Gaza den 7e oktober 2023.

Du har ingen källa.

Men jag kan ju ändå fråga dig:
Är dessa terroristgrupper fler till antalet personer än vad som arbetar inom polis och militär?

Jag tvivlar inte på att attentat kan ske. Det har vi ju sett tidigare att det gjort. Men att man tar kontrollen över ett land, det är inte realistiskt.

Du och dina likatyckare håller på med skrämselpropaganda i syfte att bana vägen för era politiska gruppers maktövertagande.
Citera
2025-10-10, 10:51
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Är dessa terroristgrupper fler till antalet personer än vad som arbetar inom polis och militär?

Nej men det är irrelevant för en terrorist behöver bara ha ett litet obevakat tidsfönster för att utföra ett terrorattentat. Polisen och militären kan inte enbart bevaka personer på terrorlistan, de har andra arbetsuppgifter. Det blir en samhällskollaps långt innan det når jämnt antal därimellan.

Citat:
Jag tvivlar inte på att attentat kan ske. Det har vi ju sett tidigare att det gjort. Men att man tar kontrollen över ett land, det är inte realistiskt.

Det faktum att chefen för polisen i UK säger att det är "VÄRRE att hissa den brittiska flaggan än att vara rasist" samtidigt som det är HELT OK att hissa islamistflaggor utan vidare? Det faktum att man kan bli arresterad om man säger "jag älskar bacon" till en muslim är inte en klar indikator att muslimerna nästan tagit över redan?
Citera
2025-10-10, 11:11
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFishboy
Hur många muslimer i ett västeuropeiskt land skulle motsätta sig jihadist-terrorister? Det tysta medgivandet är många gånger värre än direkta handlingar. Att inte fördöma terrorism är i sammanhanget att acceptera den, att jämföra med t.ex. anti-islamistiska företeelser; ”Efter Utöya var Sverigedemokraterna oerhört tydliga. Vi har ingen koppling till några antiislamistiska rörelser som bejakar våld. Jimmie Åkesson sa att han aldrig skulle komprommissa med de värdena.” SD blev utsatta för guilt by sssociation och besvarade direkt med ett fördömande. Förekommer samma fördömande från moskéer och imamer?

Tyvärr tror jag att det finns en risk att terrorismen kan öka, som exemplet från Belgien, Palestinafrågan är inte löst i och med fredssamtal. Det finns fortfarande grupper som anser att den inte är löst förens muslimer styr hela regionen: ”från floden till havet.”

Det du och dina fränder väljer att inte säga är att jihadisterna mördar människor som är muslimer, och inte enbart folk från andra religioner.

Ni väljer att bortse från att islam är en mycket splittrad religion; där de två stora grupperna shia och sunni inte är vänner, milt uttryckt. Det finns också en mängd mindre grupper.

Precis som inom kristendomen finns det inom islam människor som håller hårt på religionens regler och det finns de som inte gör det.

Det är knappast ett realistiskt scenario att alla muslimska grupperingar skulle sluta fred med varandra och enas, så snart de kommer till ett västeuropeiskt land.

Varför kommer muslimer hit? Jo, för att undgå förtryck från andra muslimska grupper i sina resp hemländer.

Jag har magisterexamen i religion från universitetet; jag har de kunskaper som du och dina meningslikar inte har.
Och för att förekomma dig: jag är fullt medveten om att din åsikt är att den kunskap jag har är falsk och är ett resultat av den muslimska indoktrineringen som förekommer överallt i samhället. En indoktrinering som bara du och dina meningslikar ser och förstår.

Är du bekant med några muslimer? Det är jag, och vi har en ingift muslim i släkten, sedan ungefär 50 år tillbaka.
Jag är bekant med flera muslimska familjer och har haft flera muslimska arbetskamrater.

Jag inser att jag aldrig kommer att kunna övertyga dig. Det är heller inte min ambition.
Er retorik skapar ingen opinion för er sak. Ni tror att ni har ”hela svenska folket” med er. Ni bortser från en väsentlig bit. Folk röstar i valen inte på de partier som omfattar era uppfattningar; AFS och NMR får inte folkets röster.
Och bespara mig argumentet att folk är lurade av politikerna som vill göra Sverige till ett islamskt land och att det bara är ni som förstår det.
Och bespara mig argumentet att inga svenskar röstar längre. Enkel statistik från valen visar att den uppfattningen är fel.
Vilket är ert nästa argument? Valfusk?
Senast redigerad av RFT 2025-10-10 kl. 11:28.
Citera
2025-10-10, 11:15
Medlem
SkattefriZons avatar
Skulle vara bra om dom lyckades.
Anledningen till det är att vi behöver flera startskott till förändring i hela Europa.

Islam hör inte hemma i Europa och alla muslimer borde utvisas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in