Citat:
Ursprungligen postat av
Tom.Of.Finland
Jag undrar vad du har för syn på LO facken eller andra typer av fack?
Jag får en känsla att dom som jobbar på facken är anställda som inte vill jobba riktigt. Dom är typen som vill vara chef men har arbetarbakgrund och därmed passade inte in bland cheferna.
En kille på min avdelning gick över till att få lön från facket. Han var ganska kass på det han gjorde. Istället går han idag bara omkring och tillkallar folk till fackligt möte och bestämmer om vem som ska ha rätten att få göra si och så. Sätter hänglås på skåp osv.
Själv planerar jag på gå ur facket. Jag har dock inte vågat riktigt för att man vet aldrig vad facket kan hitta på för sattyg för icke fackligt anslutna. Ogillar ordet "fackligt ansluten", som det skulle vara ett skydd.
Jag har aldrig haft problem med arbetsgivare. Så jag ser inte vad facken ska vara bra till. Företagen måste följa lagen. Så är det bara.
Vi har också gamla seniorer på facket som bara lever i en förfluten tid. Medelåldern är ca 55 år. Det dom gör är att bara prata administration och budget. Sist jag var inne hos fackkontoret så satt det två äldre herrar och skrev papper efter papper. Jag kikade lite på papperna och det var bara journaler och historik. Dom två herrarna skulle inte ha en chans att överleva om det vore en börskrasch.
Fackförbunden har aldrig varit mer utdaterade än vad de är nu.
LAS-ändringen 2022 har satt hela vitsen med LAS ur spel. I det fall en arbetsgivare vill sparka dig, så går det utmärkt att göra det utan att ha något skäl överhuvudtaget.
När arbetstagaren vinner i Arbetsdomstolen (om facket ids engagera sig) då kan arbetsgivaren numera vägra följa domslutet och istället köpa ut den anställde efter en fastställd tariff med månadslöner baserat på anställningstid.
Likadant är du inte längre anställd under den tid tvisten pågår utan får istället söka A-kassa och väl där, då är det 70% efter 101 dagar och därefter 60% efter 201 dagar sedan oktober.
Så facket är nu ännu mer av ett luftslott.
Det facket inte berättar för sina medlemmar är att de tjänar enorma belopp på sina kollektivavtal som ligger och tickar pengar årligen för de företag som är anslutna. Vem tror du facket bryr sig om i slutändan, medlemmen med sina 600 kronor i månaden i fackavgift eller företagets hundratusentals till miljoner kronor årligen för avtalen?
Men det stoppar inte där utan du har även företagen som är med i sin motsvarighet till fackförbund i form av arbetsgivarorganisationerna som i sin tur inhyses under "Svenskt Näringsliv" och som rattas av ordförande Jacob Wallenberg.
Deras debitering gentemot företagen är minst lika dyr som kollektivavtalen är för nyss nämnda.
Så här debiterar Svenskt Näringsliv en årlig summa av sina medlemmar:
"Avgift för enskilda företag samt företag som ingår i koncern med max 249 anställda: 0,077 procent av lönesumman minskad med ett grundavdrag på 500 000 kr
Avgift för enskilda företag samt företag som ingår i koncern med fler än 249 anställda: 0,060 procent av lönesumman + rörelseresultat (rörelseresultatet begränsas till belopp motsvarande lönesumman)
Endast positiva rörelseresultat medräknas
Avgiften fördelas på Föreningen Svenskt Näringsliv och Svenskt Näringsliv Service"
Det blir utan vidare x antal miljoner kronor för ett företag med knappt 249 anställda.
Fackförbunden mjölkar pengar från sitt håll och har en gigantisk armada av anställda som inte har yrkesarbetat på evigheter, utan nu helt och hållet åker runt och kasserar in pengar. Inte helt olikt en tiggare.
Och likadant gör Svenskt Näringsliv ifrån sitt håll.
Fackförbunden är numera en parodi, då de inte har råd att göra sig ovän med varken företag eller motparten Svenskt Näringsliv. Det förhandlas inte sällan "off the record" mellan dessa parter långt innan det att man sätter sig ner i en MBL-förhandling, men det där vet inte arbetstagaren om, varpå skådespelandet får ha sin gång där facket "kämpar" för sin medlem..
Facket är ett pyramidspel där man hela tiden måste få in nya medlemmar som kan försörja alla de heltidsanställda ombudsmän och kanslier som finns till förbannelse.