2025-10-08, 23:19
Medlem
Udda fråga.

Men har strul med min hyresvärd som installerat nytt kök helt fel. Boverket och byggnorm säger att en arbetsbänk, minst 800 mm bred, ska finnas direkt bredvid spisen. Men hyresvärden har klämt in diskbänken bredvid spisen och påstår att dom inte kunnat göra annorlunda utan att behöva bila i betonggolvet. Vilket är ren lögn.

Låter kanske som en skitsak för de flesta. Men dels är det ett halvt helvete att laga mat. Jag måste hoppa fram och tillbaka 2m mellan spis och arbetsbänk (diskbänken är emellan) när jag lagar mat.

Dels bryter det mot Boverkets regler som anger just detta bl.a. för att äldre eller rörelsehindrade ska kunna laga mat utan att hoppa fram och tillbaka.

Skulle gärna vilja ha kontakt med någon rörmokare eller byggnadsingenjör. Gärna i Karlstad.
Citera
2025-10-08, 23:40
Medlem
IanMcEwans avatar
Ring och fråga hantverkare i Karlstad. Be om offert.
Citera
2025-10-09, 07:10
Medlem
nudas.veritass avatar
Varför kan du inte ha diskbänken som arbetsyta? Eller är det själva diskhon som hamnat alldeles intill spisen? Fattar inte varför du ska behöva hoppa 2 meter fram å tillbaka, så breda diskhoar finns väl inte i nån lägenhet..

Om du verkligen vill tjafsa om detta så är nog kommunen eller Hyresgästföreningen bättre kort än nån röris.
Citera
2025-10-09, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Njursvikt

Låter kanske som en skitsak för de flesta. Men dels är det ett halvt helvete att laga mat. Jag måste hoppa fram och tillbaka 2m mellan spis och arbetsbänk (diskbänken är emellan) när jag lagar mat.

Tillsvidare så kanske nåt som detta kan underlätta? https://www.ikea.com/se/sv/p/lillhav...sgra-50503433/

Det är en ganska stor skärbräda som kan ligga över själva diskhon.
Citera
2025-10-09, 07:53
Medlem
Är det inte arbetsyta på diskbänken?
Citera
2025-10-09, 16:56
Medlem
Är det ett helt nytt kök eller är det renovering av tidigare? Om det senare; hur såg det köket ut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in