Citat:
Ursprungligen postat av
Wob
Jag får erkänna att jag utgick från ett snävare historiskt perspektiv än stenåldern o co. Det förändrar dock inte faktumet att kött varit långt ifrån vardagsmat i ett senare skede av svenskarnas historia.
Men oavsett, vad människor har ätit någonstans, vid någon tidpunkt bevisar inte mycket mer än att det går att överleva på den dieten. Visst, vi kan dra en del slutsatser om hälsa utifrån gamla benpipor. Men det finns levande människor idag som vi kan studera med en halt annan precision.
Jag gillar kött, och har inga planer på att ge upp det. Men jag förstår inte varför köttälskare tvunget ska argumentera mot forskning med pseudovetenskapliga argument i stället för att bara fortsätta avnjuta kött efter eget behag.
Sen är jag ungefär lika lika trött på media och LVM som misslyckas med att förmedla fakta på ett nyanserat sätt. T ex så låter en 50% ökad risk för rövcancer väldigt illa, men i praktiken blir det 2%->3% vilket de flesta nog accepterar.
Det har du rätt i, när samhället tog form i samband med jordbrukets genombrott blev det också den primära födan för oss svenskar. Forskningen kring vad vi egentligen bör äta för att må bra är dock mycket splittrad, ofta beroende på vilken utgångspunkt forskaren eller organisationen bakom studien har.
Jag hörde någon gång om hur tobaksbolagen i USA, när det blev allmänt känt hur skadlig rökning är, började köpa upp livsmedelsföretag. Syftet ska ha varit att göra maten lika beroendeframkallande som cigaretterna – och mycket tyder på att de lyckades. Det är ungefär där vi befinner oss idag. Inte riktigt så i Sverige kanske… eller?
Ser man till många av de moderna sjukdomar vi plågas av i väst så som cancer, autoimmuna sjukdomar och neurodegenerativa sjukdomar. Så har arkeologiska, medicinska och antropologiska studier visat att dessa sjukdomar knappt finns primitiva samhällen, men då individer från dessa mer primitiva samhällen flyttar till väst eller övergår till västerländsk kost på socker, oljor och processad mat. Då har det visat sig att dessa sjukdomar dyker upp inom loppet av några generationer.
Så vad äter dessa som gör att deras kroppar mår så bra?
Kött, fisk, nötter, bär och frukter.
Summan av kardemumman blir väl likt hur du tänker.. Att ja, det finns ingen mening för varken en strikt köttätare eller en vegan att argumentera för att sin kost är bäst, för båda har fel.